« Powrót do serwisu Moja Ostrołęka

Sobota, 20 kwietnia 2024 r., imieniny Agnieszki, Czesława, Amalii

Moja Ostrołęka

Archiwum artykułów

Skrzynka skarg: Pracownik straszył mnie kuratorem, bo mało zarabiamy

Byłam w Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Ostrołęce, aby wyjaśnić sytuację przyznania gorących posiłków dla mojego dziecka. Zwróciłam się do pracownicy ośrodka, że skoro nie przyznano mi posiłków na styczeń, to powinnam otrzymać pieniądze na żywność.

Pani, która mnie obsługiwała, obruszona powiedziała, że te pieniążki, które dostałam w kwocie 70 zł. nie są dla mnie, ale dla całej mojej rodziny. Gdy powiedziałam pracownicy socjalnej, że nie mam na opłatę przedszkolną, odpowiedziała mi, że mój mąż ma dochód. Powiedziałam jej wówczas, że jeśli uważa, iż 1200 zł, które zarabia mąż jest takim majątkiem, że wystarczy na cały miesiąc, to jest w dużym błędzie. Takie pieniądze nie wystarczają na godne utrzymanie trzyosobowej rodziny. Niestety, zamiast wesprzeć, pracownica postraszyła mnie, że skoro nam nie starcza i nie mamy co jeść, to wyśle do nas kuratora sądowego. Pytam, czy to jest postawa opiekuna socjalnego? Owszem, inni dostali tyle samo, ale na osobę. Chciałabym wiedzieć, czy można straszyć podopiecznych kuratorem tylko dlatego, że nie starcza wynagrodzenia jednej osoby na cały miesiąc? Dlaczego jest tak, że jedni dostają pieniądze na osobę, a drudzy taką samą kwotę na rodzinę? To chyba nie jest sprawiedliwe.

Odpowiada pracownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Ostrołęce:

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Ostrołęce uprzejmie informuje, że podstawowe zasady przyznawania świadczeń określa artykuł 8 ustawy o pomocy społecznej w związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2015 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, zgodnie z którymi prawo do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej przysługuje: osobie samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza kwoty - 634 zł; osobie w rodzinie, w której dochód na osobę nie przekracza kwoty - 514 zł. Powyższe dane wskazują, iż do świadczeń pieniężnych pomocy społecznej uprawnione są rodziny o najniższym statusie ekonomicznym. Przy czym trudna sytuacja materialna nie jest jedynym wyznacznikiem udzielania pomocy społecznej. Istotne z punktu widzenia ustalania uprawnień do świadczeń na podstawie ustawy o pomocy społecznej są dysfunkcje występujące z ubóstwem, których członkowie rodziny nie mogą samodzielnie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Poza spełnianiem kryterium dochodowego, konieczne jest wystąpienie co najmniej jednej z następujących okoliczności wymienionych w ustawie o pomocy społecznej art. 7 pkt.1-15: ubóstwa, sieroctwa, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, długotrwałej lub ciężkiej choroby, przemocy w rodzinie, potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi, potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art.159 ust.1 pkt.1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego, alkoholizmu lub narkomanii, zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej, klęski żywiołowej lub ekologicznej.

Ponadto od 2014 r. realizowany jest Program wieloletni "Pomoc państwa w zakresie dożywiania". Strategicznym celem Programu jest ograniczenie zjawiska niedożywienia dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach lub znajdujących się w trudnej sytuacji, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z terenów objętych wysokim poziomem bezrobocia i ze środowisk wiejskich oraz osób dorosłych, w szczególności osób samotnych, w podeszłym wieku, chorych lub osób niepełnosprawnych. Program jest elementem polityki społecznej państwa w zakresie: wsparcia finansowego gmin w wypełnianiu zadań własnych o charakterze obowiązkowym; poprawy poziomu życia rodzin o niskich dochodach; poprawy stanu zdrowia dzieci i młodzieży; kształtowania właściwych nawyków żywieniowych.

Oddziaływaniem programu w 2015 roku objęto ogółem 3 941 osób, w tym: 1 458 dzieci, 2 483 dorosłych. Z posiłków skorzystało 1 207 osób (z 747 rodzin) w tym 1 008 dzieci, 199 dorosłych, natomiast z zasiłków celowych na żywność skorzystało 1460 rodzin (liczba osób w tych rodzinach 3 665). Należy wskazać, że priorytetem ww. programu są gorące posiłki dla dzieci i młodzieży, osób w podeszłym wieku, chorych, niepełnosprawnych, natomiast pomoc w formie zasiłków celowych na zakup żywności przyznawana jest dla całej rodziny w zależności od ilości osób, sytuacji materialno-bytowej, zawodowej i zdrowotnej w tej rodzinie oraz możliwości finansowych Ośrodka. W tej samej rodzinie mogą być przyznane zarówno gorące posiłki dla dzieci i młodzieży w szkołach i przedszkolach jak również zasiłek celowy na żywność.

W ramach Programu są realizowane działania dotyczące w szczególności zapewnienia pomocy w zakresie dożywiania: dzieciom do czasu podjęcia nauki w szkole podstawowej, uczniom do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej, osobom i rodzinom znajdującym się w sytuacjach wymienionych w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w szczególności osobom samotnym, w podeszłym wieku, chorym lub niepełnosprawnym; w formie posiłku, świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych.

Pomoc w ramach Programu przyznawana jest w zależności od sytuacji dochodowej osoby/rodziny. Pomoc w formie posiłku, ze szczególnym uwzględnieniem gorącego posiłku, jest przyznawana bezpłatnie, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 150 proc. kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1, pkt 1,2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2015 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.

Uchwałą Nr 542/LVI/2014 z dnia 30 stycznia 2014 r. Rada Miasta Ostrołęki przyjęła wieloletni program osłonowy w zakresie pomocy społecznej "Pomoc w zakresie dożywiania w mieście Ostrołęka na lata 2014 – 2020 r.", którego celem jest ograniczenie zjawiska niedożywienia dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach lub znajdujących się w trudnej sytuacji, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów i dzieci z terenów objętych wysokim poziomem bezrobocia oraz osób dorosłych, w szczególności osób samotnych, w podeszłym wieku, chorych lub niepełnosprawnych.

Natomiast uchwałą Nr 541/LVI/2014 z dnia 30 stycznia 2014 r. Rada Miasta Ostrołęki ustaliła zasady zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej w zakresie dożywiania w ramach wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania "Pomoc państwa w zakresie dożywiania na lata 2014-2020 na terenie miasta Ostrołęki". Uchwałą Nr 540/LVI/2014 z dnia 30 stycznia 2014 r. Rada Miasta Ostrołęki podwyższyła kryterium dochodowe określone w art.8 ust.1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej do wysokości 150 proc. kryterium dochodowego, uprawniającego do przyznawania pomocy w formie zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności osobom i rodzinom wymienionym w uchwale Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania "Pomoc państwa w zakresie dożywiania na lata 2014 -2020" (M.P. z 2013r. poz.1024).

Po złożeniu wniosku przez osobę/rodzinę lub powzięciu informacji o potrzebie udzielenia wsparcia na bieżąco, pracownicy socjalni MOPR przeprowadzają wywiady środowiskowe, które mają na celu ustalenie sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej, na podstawie których podejmowane są decyzje administracyjne, w poszczególnych formach pomocy.

Ponadto informuję, iż każdy pracownik socjalny przy wykonywaniu zadań jest zobowiązany do właściwego stosowania zasad wynikających z przepisów prawa oraz poszanowania praw osób, z którymi przeprowadzany jest rodzinny wywiad środowiskowy. Pracownik socjalny powinien kierować się zasadą dobra osób i rodzin, którym służy, poszanowaniem ich godności. Każdorazowa prośba osoby o wsparcie jest rozpatrywana indywidualnie, w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej z zachowaniem etyki zawodowej pracownika socjalnego.

Należy wskazać, że trudno jest jednoznacznie odnieść się do opisanego w mailu zdarzenia z dnia 1 lutego br. ponieważ jest to zgłoszenie anonimowe. Zdarzają się sytuacje, kiedy istnieje podejrzenie lub są informacje ze środowiska o zaniedbywaniu obowiązków opiekuńczo-wychowawczych przez rodziców, wówczas pracownicy socjalni MOPR, w ramach pracy socjalnej, nie straszą, a jedynie informują o konsekwencjach nieprawidłowego funkcjonowania rodziny - poinformowała Grażyna Jażdżyk, Kierownik Działu Pracy Socjalnej i Świadczeń Pieniężnych MOPR w Ostrołęce.

Wyświetleń: 10932
 
10:17, 13.02.2016 r.

« Powrót do archiwum

Szukaj w archiwum

Reklama





Najbardziej poczytne