« Powrót do serwisu Moja Ostrołęka

Sobota, 20 kwietnia 2024 r., imieniny Agnieszki, Czesława, Amalii

Moja Ostrołęka

Archiwum artykułów

Echa publikacji: dlaczego rodzącej odmówiono znieczulenia?

Skrzynka skarg, pochwał i pomysłów:
Chciałabym, aby dyrektor szpitala ustosunkował się bardziej do zadanego mu pytania odnoście znieczuleń przy porodzie. Jakie inne metody łagodzenia bólu porodowego miał pan na myśli.

Dlaczego nie ma możliwości wykonywania znieczuleń zewnątrzoponowych porodu akurat w ostrołęckim szpitalu? Chciałabym, aby dyrektor NFZ w Ostrołęce odniósł się do braku możliwości wykonywania znieczuleń zewnątrzoponowych porodu w szpitalu w Ostrołęce. Przecież w sierpniu 2016 r weszło rozporządzenie ministra zdrowia o łagodzeniu bólu porodowego. Czy takie zachowanie dyrekcji szpitala w Ostrołęce jest zgodne z obowiązującymi prawami dla pacjentek? Może w końcu ktoś pomógłby kobietom z Ostrołęki i powiatu, które chcą mieć znieczulenie przy porodzie. Niestety, muszą szukać szpitali w okolicy, gdzie takie znieczulenia robione są bez problemu. To jest zastanawiające, że wiele szpitali państwowych wykonuje te znieczulenia, a ostrołęcki nie? Czy powodem jest oszczędność placówki przy zatrudnieniu anestezjologa na porodówce?"

Odpowiada Włodzimierz Kucharski, zastępca dyrektora ostrołęckiego szpitala (ds. opieki zdrowotnej):
Obecnie pacjentki Oddziału Położniczo-Ginekologicznego mają do dyspozycji następujące metody łagodzenia bólu porodowego: farmakologiczne (analgezja wziewna "gaz rozweselający", podawanie opioidów) oraz niefarmakologiczne (techniki oddechowe i relaksacyjne, masaż, ciepłe lub zimne okłady, imersja wodna, przyjmowanie pozycji zmniejszających ból, metody fizjoterapeutyczne). Pacjentki przy wsparciu personelu medycznego szeroko korzystają z dostępnych metod analgezji. Personel oddziału dokłada wszelkich starań aby sprostać oczekiwaniom wszystkich przyszłych mam i ich rodzin. Warto nadmienić, iż liczba porodów w naszej placówce sukcesywnie zwiększa się. Do porodu w Ostrołęce przyjeżdżają pacjentki z odległych miejscowości co stanowi najlepszą rekomendację dla naszej placówki. Brak możliwości znieczulenia zewnątrzoponowego porodu wynika z niedostatecznej liczby lekarzy anestezjologów oraz pielęgniarek anestezjologicznych. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z września 2016 r. określa, że w czasie znieczulenia porodu lekarz anestezjolog nie może wykonywać innych czynności. Znieczulenie do porodu może trwać nawet kilkanaście godzin. W celu realizacji rozporządzenia ministra należałoby stworzyć oddzielny dodatkowy dyżur anestezjologiczny, a w naszym szpitalu jest to niemożliwe ze względu na ograniczone zasoby kadrowe.

Dyrekcja szpitala jak i kierownictwo oddziału z wielką uwagą wsłuchują się w uwagi pacjentek dotyczące funkcjonowania oddziału. Wszystkie głosy, a szczególnie te krytyczne są szczegółowo analizowane i w uzasadnionych przypadkach stanowią podstawę do wprowadzania korzystnych zmian w funkcjonowaniu oddziału. Przyszłych rodziców zachęcamy do udziału w zajęciach naszej szkoły rodzenia, co pozwoli na świadome przygotowanie się do porodu. Przyszłym rodzicom życzymy samych radosnych chwil związanych z narodzinami ich pociech. Zapraszamy do porodu.

Odpowiada Krystyna Barbara Kozłowska, rzecznik praw pacjenta:
Znieczulenie zewnątrzoponowe jest jednym ze świadczeń zdrowotnych udzielanych kobietom rodzącym w celu łagodzenia bólu porodowego. Jest to świadczenie gwarantowane finansowane ze środków publicznych. Zasady i kryteria udzielania tego świadczenia określone zostały w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie standardów postępowania medycznego w łagodzeniu bólu porodowego. Od dnia 1 lipca 2015 r. znieczulenie zewnątrzoponowe podawane pacjentkom przy porodach naturalnych refundowane jest przez Narodowy Fundusz Zdrowia jako dodatkowa procedura. Można zatem uznać, że znieczulenia są nielimitowane, gdyż Narodowy Fundusz Zdrowia powinien zapłacić szpitalowi za każdy poród wykonany ze znieczuleniem. Nie oznacza to jednak, że znieczulenie zewnątrzoponowe jest dostępne dla każdej pacjentki podczas porodu. Może ono zostać podane pacjentce tylko wtedy, gdy nie ma przeciwwskazań ginekologicznych ani anestezjologicznych. Każdorazowo decyzję o zastosowaniu znieczulenia zewnątrzoponowego podejmuje lekarz w oparciu o stan kliniczny rodzącej oraz po rozważeniu indywidualnych wskazań i przeciwwskazań do zastosowania tego rodzaju znieczulenia.

Jednym z powodów, dla których w podmiotach leczniczych nie jest udzielane pacjentkom rodzącym znieczulenie zewnątrzoponowe, może być niewystarczająca liczba lekarzy specjalistów w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii. Być może także w przypadku szpitala w Ostrołęce był to powód niepodania pacjentce znieczulenia. Zaznaczę, że obecność lekarza specjalisty z tej dziedziny medycyny jest konieczna przy wykonywaniu znieczulenia zewnątrzoponowego. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie standardów postępowania medycznego w łagodzeniu bólu porodowego lekarz prowadzący analgezję regionalną porodu może prowadzić więcej niż jedną analgezję porodu jednocześnie pod warunkiem, że uzna takie postępowanie za bezpieczne dla nadzorowanych przez niego rodzących. Natomiast w tym samym czasie lekarz prowadzący analgezję regionalną porodu nie może udzielać innego rodzaju świadczeń zdrowotnych. Pacjentka, której odmówiono dostępu do znieczulenia przy porodzie powinna zgłosić tę sprawę do Wydziału Spraw Świadczeniobiorców Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ (ul. Chałubińskiego 8 w Warszawie, całodobowa infolinia ogólna (22) 456-74-01) lub do Delegatury NFZ w Ostrołęce (ul. Kościuszki 45, (29) 753-90-00). Ponadto w razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości związanych z kwestią znieczulenia przy porodzie, pacjentki lub osoby działające w ich imieniu mogą skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta. Najszybszą i najłatwiej dostępną formą kontaktu jest ogólnopolska bezpłatna infolinia 800-190-590. Dyżurujący pracownicy na bieżąco pomogą rozwiać wątpliwości i odpowiedzą na wszelkie pytania, a także wskażą przysługujące środki prawne. Infolinia czynna jest od poniedziałku do piątku, w godzinach 9.00-21.00, można więc zadzwonić także w godzinach popołudniowych. Wszystkie niezbędne informacje dotyczące kontaktu z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta i możliwościami składania wniosków znajdują się także na stronie www.bpp.gov.pl w zakładce "Kontakt".

Więcej na ten temat:
Skrzynka skarg: dlaczego rodzącej odmówiono znieczulenia?

Wyświetleń: 5843
 
12:04, 03.12.2016 r.

« Powrót do archiwum

Szukaj w archiwum

Reklama





Najbardziej poczytne