« Powrót do serwisu Moja Ostrołęka

Czwartek, 25 kwietnia 2024 r., imieniny Jarosława, Marka, Elwiry

Moja Ostrołęka

Archiwum artykułów

Skrzynka skarg: trudny dostęp do mammobusów

Skrzynka skarg, pochwał i pomysłów:
Chciałam w czerwcu skorzystać z badania mammograficznego w mobilnym autobusie, ale okazało się, że należy wcześniej dzwonić i umawiać się, więc odesłano mnie z kwitkiem.

Wydawało mi się, że badania w mammobusie mają być dla kobiet z tzw. przypadku, które poczuły impuls, może odwagę, żeby w końcu się zbadać. Dlaczego mammobusy funkcjonują w taki sposób, że nie umożliwiają kobietom łatwego dostępu do badania?

Odpowiada Grażyna Duszak, kierownik delegatury NFZ w Ostrołęce:
Program profilaktyki raka piersi finansowany przez NFZ ma na celu zapobieganie chorobom poprzez wczesne wykrycie choroby oraz kontrolowanie czynników ryzyka. Ideą przemieszczania się po kraju mobilnych pracowni mammograficznych, tzw. mammobusów, jest jak najlepsze dotarcie do kobiet, które mają utrudniony dostęp do badań. Dlatego też mammobus przyjeżdża do małych i średnich miast oraz wsi, umożliwiając paniom zamieszkującym te miejscowości wykonanie profilaktycznej mammografii niedaleko miejsca zamieszkania, bez konieczności podróży do większego ośrodka miejskiego, w którym znajduje się pracownia stacjonarna. Z programu profilaktyki raka piersi mogą korzystać wszystkie ubezpieczone w NFZ kobiety, które mieszczą się w grupie wiekowej 50-69 lat i nie wykonywały mammografii w ciągu ostatnich dwóch lat.

Zgodnie z zarządzeniem nr 67/2016/DSOZ Prezesa NFZ z 30 czerwca 2016 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów programów zdrowotnych - w zakresach: profilaktyczne programy zdrowotne - świadczeniodawca przy udzielaniu świadczeń obowiązany jest do weryfikacji prawa świadczeniobiorcy do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ponieważ jak wspomniano wyżej, program ten adresowany jest do kobiet ubezpieczonych. Dodatkowo konieczna jest weryfikacja uprawnień do udzielenia świadczenia profilaktycznego dokonana w Systemie Informatycznym Monitorowania Profilaktyki poprzez aplikację internetową, udostępnioną przez oddział funduszu. Weryfikacja ta ma na celu sprawdzenie, czy ubezpieczona nie korzystała z programu w ciągu ostatnich dwóch lat. Z uwagi na powyższe obowiązki świadczeniodawcy oraz w trosce o prawidłowy przebieg udziału w programach profilaktycznych, zaleca się wcześniejsze ustalenie terminu wizyty.

Wyświetleń: 1584
 
10:03, 05.08.2017 r.

« Powrót do archiwum

Szukaj w archiwum

Reklama





Najbardziej poczytne