« Powrót do serwisu Moja Ostrołęka

Czwartek, 28 marca 2024 r., imieniny Anieli, Renaty, Kastora

Moja Ostrołęka

Archiwum artykułów

Echa publikacji "Bank prosi o zwrot długu, którego nasz Czytelnik nie zaciągał"

W piątek, 15 lipca zamieściliśmy artykuł: "Bank prosi o zwrot długu, którego nasz Czytelnik nie zaciągał".
Po publikacji tekstu wyjaśnienia w tej sprawie przesłała do naszej redakcji Karolina Tomczyk, Specjalista ds. Public Relations w Banku BPH:

Wydaje się, że podstawą nieporozumienia, które spowodowało opisywaną w artykule sytuację jest brak świadomości Klienta co do istotnej różnicy między dwiema usługami bankowymi: zleceniem stałym i poleceniem zapłaty.
Opisana w artykule sytuacja dotyczy usługi zlecenia stałego, które jest realizowane przez bank do momentu wycofania dyspozycji przez Klienta. Tym samym, rezygnacja Klienta z usług świadczonych przez ubezpieczyciela i operatora telewizji cyfrowej nie była równoznaczna z zamknięciem zleceń stałych realizowanych przez Bank BPH na rzecz tych podmiotów.

Okres wypowiedzenia umowy o usługi bankowe wraz z limitem w saldzie debetowym wynosi 6 tygodni, dlatego w trakcie tego okresu z konta Klienta pobierane były środki na stałe zlecenia, które nie zostały przez Klienta odwołane.
Wniosek o zamknięcie rachunku oraz wypowiedzenie limitu debetowego wpłynął do Banku 15 października 2010 roku. Po upływie 6-tygodniowego okresu wypowiedzenia, w trakcie którego zgodnie z dyspozycją Klienta realizowane były stałe zlecenia, na rachunku Klienta powstało zadłużenie, w związku z czym Bank próbował wielokrotnie skontaktować się z Klientem w celu poinformowania go o tym. W marcu Bank zwrócił się do odbiorców stałych zleceń o zwrot wpłaconych kwot, a następnie anulował naliczone na rachunku Klienta opłaty, w związku z czym Klient nie poniósł z tego tytułu żadnych kosztów. Z powodu nieodwołanych stałych zleceń oraz braku możliwości skontaktowania się z Klientem, proces zamykania rachunku przedłużył się i ostatecznie został on zamknięty 13 maja 2011 roku. Ponadto pragnę zaznaczyć, że Bank przesyła informacje do Biura Informacji Kredytowej zgodnie z aktualnym stanem rachunku Klienta, a także zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Istotne jest, iż zlecenie stałe to realizowane zgodnie z dyspozycją Klienta przelewy z jego rachunku określonej w dyspozycji kwoty na wskazany rachunek odbiorcy w wybranych terminach (np. konkretnym dniu miesiąca). Nie ma tu znaczenia tytuł odbiorcy przelewu do otrzymywania przekazywanej kwoty, a przelewy realizowane są do momentu wycofania dyspozycji. Inicjatorem przelewu jest więc w tym przypadku Klient. Polecenie zapłaty z kolei to w uproszczeniu zgoda Klienta na pobieranie z jego rachunku środków przez inne podmioty (np. operatorów telefonii komórkowych, telewizji kablowych, ubezpieczycieli, dostawców gazu, prądu itp.). Pobierane kwoty pokrywają należności Klienta względem tych podmiotów, które są inicjatorem przelewu. Zakończenie relacji Klienta z tym podmiotem jest równoznaczne z zaprzestaniem obciążania rachunku Klienta.

Z poważaniem
Karolina Tomczyk
Specjalista ds. Public Relations

Wyświetleń: 3971
 
12:45, 20.07.2011 r.

« Powrót do archiwum

Szukaj w archiwum

Reklama





Najbardziej poczytne