« Powrót do serwisu Moja Ostrołęka

Czwartek, 28 marca 2024 r., imieniny Anieli, Renaty, Kastora

Moja Ostrołęka

Archiwum artykułów

Poseł Kania: "Nowe rozwiązania prawne Niemiec drastycznie uderzają w polskich przewoźników"

Poseł Andrzej Kania złożył interpelację do premier Ewy Kopacz w sprawie niemieckiej ustawy o płacy minimalnej w wysokości 8,50 euro za godzinę, obowiązującej wszystkich pracujących na terytorium Niemiec. Rozwiązania prawne drastycznie uderzają w polskich przewoźników.

Jak wiadomo, od 1 stycznia nowego roku w Niemczech obowiązuje nowe prawo o płacy minimalnej, zgodnie z którym pracownik musi otrzymywać minimum 8,5 euro za godzinę pracy. Mindestlohngesetz, bo tak nazywa się to nowe niemieckie prawo - stanowi, że wymóg stosowania płacy minimalnej odnosi się także do firm zagranicznych, których pracownicy świadczą pracę na terenie Niemiec.

Z informacji, jaką udzieliło ministerstwo pracy i polityki socjalnej Niemiec wynika, że stawka obowiązuje również kierowców w transporcie międzynarodowym. I to niezależnie od tego, czy tylko przejeżdżają przez Niemcy tranzytem, czy realizują przewóz kabotażowy (samochód zarejestrowany jest w innym niż Niemcy kraju np. w Polsce, ale transport odbywa się wyłącznie na terytorium Niemiec).

Za złamanie przepisów o płacy minimalnej pracodawcy grożą kary – do 500 tys. euro. Mindestlohngesetz nakłada na przedsiębiorców w tym i na naszych, polskich przedsiębiorców, wiele obowiązków informacyjnych, tworzących dodatkowe koszty w polskich firmach. Polscy przewoźnicy będą musieli składać w niemieckim urzędzie celnym deklaracje o przestrzeganiu przepisów o płacy minimalnej wraz z listą zatrudnionych pracowników, a także dostarczyć (w języku niemieckim) wszelkie dokumenty to potwierdzające (umowy o pracę, dokumentację czasu pracy, rozliczenie wynagrodzeń, potwierdzenia ich wypłaty itp). Kary za niespełnienie wymagań formalnych mogą sięgnąć nawet 30 tys. euro.

- Przypomnę, że dzisiaj my Polacy jesteśmy numerem jeden w Unii Europejskiej, jeśli chodzi o realizację przewozów drogowych. Nasza dominacja w tym obszarze, to oczywiście czyjaś strata – w tym wypadku także i Niemców, którzy teraz usiłują różnymi metodami chronić własny rynek. Jednak te przepisy są absolutnie niezgodne z przepisami unijnymi (potwierdzają to znawcy prawa międzynarodowego) i naruszają fundamentalną zasadę, na której została oparta i utworzona wspólnota – swobodę przepływu kapitału, towarów, usług i osób. Odzywają się także głosy, że takie działania Niemców, to całkowite naruszenie wolnej konkurencji - czytamy w poselskiej interpelacji Andrzeja Kani.

Poseł jest oburzony wprowadzeniem nowego prawa przez Niemcy, które mocno uderza w polskich przewoźników.

- Idąc torem niemieckim, za chwilę usłyszymy, że inne stawki każą nam stosować Holendrzy, Francuzi a inne Austriacy. I co? Przewoźnicy będą stosować 28 różnych taryf wynagrodzeń na całą Unię? Tak narzucone prawo niemieckie wszystkim, którzy korzystają z niemieckiego terytorium, to ewenement w całej wspólnocie. Jeszcze czegoś takiego (złego) nie praktykowano w Unii Europejskiej! Polscy przedsiębiorcy działają według polskiego prawa i naszych przepisów o płacy minimalnej. Czy pracownicy niemieckich firm działających w Polsce także będą dostawać minimum 8,5 euro za godzinę? - pyta premier Kopacz zbulwersowany poseł Kania.

Zdaniem przedstawicieli branży transportowej sprawa wymaga zdecydowanej interwencji polskiego rządu.

- Uważam, że organy państwowe już dawno powinny były zaalarmować Komisję Europejską oraz jasno i stanowczo powiedzieć stronie niemieckiej, że nie ma prawa narzucać swoich przepisów innym nacjom. Jeśli nie będzie zdecydowanej reakcji ze strony naszego rządu, to na europejskim rynku transportowym stracimy pozycję lidera, na którą ciężko pracowaliśmy przez ostatnie 15 lat. Przypomnę, że w Polsce w transporcie drogowym pracuje około 2 miliony ludzi, którzy wytwarzają około 8 procent polskiego PKB. Obyśmy tego, przez działania niemieckie, nie stracili - pisze poseł.

Poseł Kania zwrócił się również do premier Ewy Kopacz z prośbą o odpowiedź na pytanie: Jakie działania zostały już podjęte przez polski rząd w powyższej sprawie i jakie będą podejmowane ewentualnie w następnych etapach?

Wyświetleń: 1402
 
17:10, 26.01.2015 r.

« Powrót do archiwum

Szukaj w archiwum

Reklama





Najbardziej poczytne