« Powrót do serwisu Moja Ostrołęka

Czwartek, 28 marca 2024 r., imieniny Anieli, Renaty, Kastora

Moja Ostrołęka

Archiwum artykułów

Zamknięcie starego mostu kwestią czasu

Stary most może być w każdej chwili zamknięty. Przeprawa będzie teraz monitorowana na bieżąco, a w razie nagłego pogorszenia stanu konstrukcji, most zostanie natychmiast zamknięty. Co ciekawe inspektor nadzoru budowlanego wyznaczył termin naprawy mostu do 1 września 2017 r.

To, że stary most na Narwi niszczeje i potrzebny jest jego pilny remont, wiadomo od dawna. Przeprawa zostanie całkowicie zamknięta prawdopodobnie najpóźniej jesienią przyszłego roku. Do września 2016 r. obowiązuje bowiem decyzja mazowieckiego inspektora nadzoru budowlanego, która mówi o tym, że most można użytkować wprowadzając odpowiednie ograniczenia w ruchu.

Na początku września tego roku mazowiecki inspektor nadzoru budowlanego wydał decyzję nakazującą prezydentowi miasta Januszowi Kotowskiemu przeprowadzenie remontu starego mostu ze względu na fatalny stan budowli. Nakaz ten dotyczy wymiany konstrukcji przęsłowej oraz naprawy podpór obiektu. Włodarz Ostrołęki remont musi wykonać do 1 września 2017 r.

- Nakazuję prezydentowi miasta Ostrołęki usunięcie nieprawidłowości odnoszących się do stanu technicznego mostu nad rzeką Narew, zlokalizowanego w ciągu drogi krajowej nr 61 (ul. Mostowa) w Ostrołęce, poprzez wykonanie robót budowlanych, polegających na wymianie konstrukcji przęsłowej oraz naprawie podpór obiektu, najpóźniej w terminie do 1 września 2017 r. - czytamy w piśmie Jaromira Grabowskiego, mazowieckiego wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego.

Grabowski swoją decyzję uzasadnił kontrolami przeprawy, które wykazały zły stan techniczny mostu, oceniony jako "przedawaryjny". Jednak w okresie 12 miesięcy od wydanego rozstrzygnięcia, użytkowanie obiektu jest możliwe na zasadach wynikających z opracowanego, bądź odpowiednio zmienionego, projektu czasowej organizacji ruchu w zależności od wyników prowadzonego monitoringu. Jedną ze zmian miały być ograniczenia w ruchu tirów, których miasto, pomimo wcześniejszych zapowiedzi, nie wprowadziło.

- Stan techniczny mostu oceniany jest jako "przedawaryjny". Obiekt może być eksploatowany pod warunkiem przestrzegania ograniczenia prędkości na przeprawie do 40 km/h oraz wyjątkowo w zaistniałej sytuacji - przy dopuszczeniu do ruchu pojazdów o masie całkowitej 40 ton przez okres 12 miesięcy. Jednak powinno to wynikać z opracowanego projektu czasowej organizacji ruchu, w zależności od wyników prowadzonego monitoringu konstrukcji obiektu, poprzez dokonywanie co dwa miesiące pomiaru ugięć konstrukcji w sześciu przegubach mostu. W przypadku ujawnienia - jeszcze przed rozpoczęciem realizacji w/w prac - zbyt dużych przyrostów ugięć, obiekt należy natychmiast wyłączyć z użytkowania - czytamy w uzasadnieniu.

Do tej pory Urząd Miasta Ostrołęki nie podał oficjalnego komunikatu dotyczącego ewentualnego zamknięcia starego mostu. O tym, że przeprawa może być wkrótce nieczynna, świadczy też niedawno przeprowadzony remont dylatacji na nowym moście.

W lakonicznej odpowiedzi na nasze pytania dot. zamknięcia starego mostu, wiceprezydent Paweł Stańczyk odpowiedział tylko, że "aktualnie trwają pracę projektowe mające na celu przygotowanie dokumentacji na przebudowę mostu. Jak prace zostaną ukończone, będzie można uzyskać odpowiedzi na przesłane pytania".

Sprawa koniecznego remontu mostu jest dobrze znana wojewodzie mazowieckiemu Jackowi Kozłowskiemu, który wielokrotnie wskazywał prezydentowi Ostrołęki możliwość dofinansowania przedmiotowego zadania ze środków rezerwy subwencji ogólnej budżetu państwa. Jego zdaniem Kotowski bardzo słabo stara się o dofinansowanie owego remontu.

- Było jedno pisemne wystąpienie do pani premier, ale bez żadnych kwot ani terminów. Nawet przy najlepszej woli nie da się tego dokumentu uznać za wniosek o dofinansowanie - stwierdził Jacek Kozłowski. - Są odpowiednie programy rządowe i określone zasady korzystania z nich. Trzeba jednak spełnić minimalne kryteria, żeby wystąpić o dofinansowanie. Musi być projekt, kosztorys, harmonogram. Tego od lat Ostrołęka nie przygotowała. Jest to obowiązek prezydenta Janusza Kotowskiego - wyjaśnił.

Prezydent Janusz Kotowski na sesjach rady miasta podkreślał, że chce, aby to właśnie władze centralne sfinansowały dużą część kosztów remontu starego mostu. W jego ocenie podział kosztów pół na pół jest dla miasta krzywdzący.

Według informacji zamieszczonych w uzasadnieniu przez mazowieckiego wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego miasto Ostrołęka w maju tego roku ogłosiło przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dotyczącej remontu starej przeprawy na Narwi, z terminem złożenia ofert do 15-16 grudnia br.

Wyświetleń: 16205
 
15:26, 30.11.2015 r.

« Powrót do archiwum

Szukaj w archiwum

Reklama





Najbardziej poczytne