piątek, 19 kwietnia 2024 r., imieniny Adolfa, Tymona, Pafnucego

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Samochody zabytkowe. Jakie trudności czekają amatorów pojazdów klasycznych?

Wartość samochodów zabytkowych rośnie stopniowo, ale zauważalnie. Do tego trzeba jednak ogromnego zaangażowania ze strony właściciela - niestety w Polsce czeka go sporo utrudnień. Rynek oldtimerów w Polsce stale rośnie.

Ale nadal brakuje specjalistycznych firm zapewniających kompleksową opiekę nad nimi. Nawet znalezienie warsztatu, w którym doświadczony mechanik z ogromną precyzją będzie zajmować się takim pojazdem, może być łatwiejsze niż wykupienie polisy ubezpieczeniowej.

OC nie dla staruszka?
Okazuje się, że ubezpieczyciele celowo utrudniają wykupywanie polis OC i AC przez właścicieli samochodów zabytkowych. Choć z prawnego punktu widzenia firma nie ma prawa odmówić wydania polisy OC, w praktyce na witrynach internetowych przedsiębiorstw ubezpieczeniowych trudno znaleźć informacje o wysokości składki dla pojazdu starszego niż dwadzieścia czy trzydzieści lat. Kwoty te zresztą są zazwyczaj zaporowe.

Jeśli zatem właściciel samochodu zabytkowego chce znaleźć optymalną ofertę, musi skontaktować się z przedstawicielstwami wielu firm. Do uzyskania autocasco pomocne może być przedstawienie orzeczenia od rzeczoznawcy. Na Zachodzie funkcjonują już ubezpieczalnie specjalistyczne, takie jak Sureterm Direct, zapewniające kompleksową ochronę „oldtimerów”. Usługę Classic Car Insurance można poznać pod adresem www.sureterm.com/classic-car-insurance. W Polsce rynek ten znajduje się we wczesnej fazie rozwoju.

A co z warsztatem?
Nieco łatwiejszym zadaniem będzie znalezienie wystarczająco doświadczonego mechanika. Istnieją już zakłady zajmujące się przede wszystkim pojazdami zabytkowymi - mają one odpowiednią praktykę, zaawansowane narzędzia i środki pielęgnacyjne przeznaczone dla starych samochodów. Warto związać przyszłość pojazdu z jednym warsztatem - mechanik znający dany pojazd łatwiej i skuteczniej dokona napraw i przeglądów.

Pamiętajmy też, że właściciel pojazdu zabytkowego jest prawnie zobowiązany do dbania o auto jako o dobro kultury. Oznacza to, że w przypadku chęci wprowadzenia zmian, wiele z nich trzeba będzie konsultować z konserwatorem zabytków. Warto, by mechanik zdawał sobie z tego sprawę. Bez zgody konserwatora nie można wprowadzić żadnych modyfikacji w obrębie głównych podzespołów - silnika, skrzyni biegów i mostów. Skonsultować również trzeba każde lakierowanie.

Opieka nad samochodem zabytkowym i zapewnienie mu bezpieczeństwa stanowi spore wyzwanie dla każdego posiadacza oldtimerów. Warto zasięgnąć rady bardziej doświadczonych miłośników samochodów z minionej epoki i zapoznać się z ich sugestiami odnośnie początków tej ekscytującej drogi. Trzeba bowiem stale mieć na uwadze, że wszystkie te wysiłki zostaną wynagrodzone - żywotnością, pięknem i rosnącą wartością pojazdu.
Wyświetleń: 2893 komentarze: -
09:59, 25.01.2018r. Drukuj