sobota, 20 kwietnia 2024 r., imieniny Agnieszki, Czesława, Amalii

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Skrzynka pytań: dlaczego nie ma konsultacji z mieszkańcami w sprawie linii Ostrołęka-Łapy?

Skrzynka skarg, pochwał, pytań i pomysłów:
Chciałbym zwrócić uwagę zarówno władz samorządowych, jak i mieszkańców na zmierzającą ku końcowi modernizację linii kolejowej nr 36 Ostrołęka-Łapy, stanowiącej połączenie objazdowe korytarza Rail Baltica.

Temat ten jest doskonałą okazją do uruchomienia dla mieszkańców połączenia pasażerskiego z Białymstokiem, gdzie studiuje, pracuje, uczy się, przyjeżdża na koncerty, składa różne wizyty wiele osób, dojeżdżających tam na własną rękę, najczęściej samochodami. Zaobserwowałem to na przestrzeni lat, bowiem sam przemieszczam się w ten sposób pomiędzy Białymstokiem a Ostrołęką.

ReklamaLinia kolejowa nr 36 znajduje się w większości na terenie województwa podlaskiego, zalicza się także do obszaru obsługi przewoźnika Przewozy Regionalne oddział w Białegostoku. Prędkość szlakowa po zakończeniu modernizacji wynosić będzie 80 oraz (w większości) 120 km/h co przy jej długości (88 km do Łap, 111 km do Białegostoku) daje możliwość szybkiego i wygodnego dojazdu do celu wyposażonego w kolejną, znacznie prężniejszą stację węzłową z atrakcyjnymi czynnymi kierunkami, obsługiwanymi przez Przewozy Regionalne oraz PKP Intercity. Należy tutaj także zaznaczyć korzystny wpływ dla gmin, przez które przebiega linia, nie zapominając o modernizowanych stacjach oraz przystankach osobowych. Pomiędzy nimi znajduje się także "dodatkowy" 17-kilometrowy odcinek Śniadowo-Łomża, który zostanie zmodernizowany w następnej kolejności. Nie jeden raz słyszałem o chęciach współpracy tychże samorządów z Przewozami Regionalnymi, czego niestety nie można powiedzieć o Ostrołęce.

ReklamaDlaczego w Ostrołęce nie ma jakiegokolwiek dialogu z mieszkańcami na ten temat? Czy mieszkańcy Ostrołęki i okolic wiedzą o nowych ekonomicznych pojazdach spalinowych, jakimi dysponuje PR Białystok (SA 133) wyposażonymi m.in. w klimatyzację, przewóz rowerów, osób na wózkach mogącymi obsługiwać także te połączenie? Czy mieszkańcy mają świadomość o możliwościach przesiadek w Białymstoku na bezpośrednie relacje w atrakcyjnych promocjach biletowych do Ełku, Olsztyna, Gdyni, Rzeszowa, Suwałk, Kowna, Grodna, Siedlec, itd., a także miejscowości turystycznych puszczy Knyszyńskiej i Białowieskiej? Czy mieszkańcy mają wiedzę na temat zniżek dla uczniów, studentów, dzieci, seniorów, a także atrakcyjnych cenowo biletów grupowych?

W odróżnieniu od Ostrołęki władze samorządów podlaskich wiele razy konsultowały tematy połączeń regionalnych z mieszkańcami, czego efektem jest ich zwiększenie, dodanie nowych relacji czy zakup kolejnego taboru. Współpraca z ościennymi województwami, a co za tym idzie wjazd do ich miejscowości także przebiega owocnie, dzięki czemu pociągi osobowe REGIO mogą kończyć bieg poza ich granicami. Nawet udało się w ten sposób porozumieć z ościennym krajem, tworząc połączenie przyspieszone do litewskiego Kowna. Nie wierzę więc, że połączenie bezpośrednie z Ostrołęką nie mogłoby w ten sposób funkcjonować. To zaledwie około 20 km poza granicą województw.

ReklamaLiczę się także z komentarzami typu "przecież są autobusy". Owszem, ale tutejsze autobusy dalekobieżne posiadają znacznie mniej miejsc, nie są w stanie zapewnić przewozu osób na wózkach, rowerów, zwierząt czy kilku większych grup osób, nie posiadają toalet, nie przewożą przesyłek, co w pociągach osobowych jest zwykłym standardem.

Na koniec wspomnę także o zbliżającej się modernizacji linii nr 35 Ostrołęka-Szczytno. To stanowi kolejny temat, którego także należałoby w ten sposób przypilnować.

Od redakcji:
Jak poinformował nas Wojciech Dorobiński, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Ostrołęki, w tej sprawie czytelnik powinien skontaktować się osobiście lub pisemnie z biurem Rady Miasta Ostrołęki, które przekaże informację do właściwej komisji.

Wyświetleń: 2937 komentarze: -
11:06, 21.04.2018r. Drukuj