Skrzynka pytań: dlaczego nie ma konsultacji z mieszkańcami w sprawie linii Ostrołęka-Łapy?
Skrzynka skarg, pochwał, pytań i pomysłów: Chciałbym zwrócić uwagę zarówno władz samorządowych, jak i mieszkańców na zmierzającą ku końcowi modernizację linii kolejowej nr 36 Ostrołęka-Łapy, stanowiącej połączenie objazdowe korytarza Rail Baltica.
Temat ten jest doskonałą okazją do uruchomienia dla mieszkańców połączenia pasażerskiego z Białymstokiem, gdzie studiuje, pracuje, uczy się, przyjeżdża na koncerty, składa różne wizyty wiele osób, dojeżdżających tam na własną rękę, najczęściej samochodami. Zaobserwowałem to na przestrzeni lat, bowiem sam przemieszczam się w ten sposób pomiędzy Białymstokiem a Ostrołęką.
ReklamaLinia kolejowa nr 36 znajduje się w większości na terenie województwa podlaskiego, zalicza się także do obszaru obsługi przewoźnika Przewozy Regionalne oddział w Białegostoku. Prędkość szlakowa po zakończeniu modernizacji wynosić będzie 80 oraz (w większości) 120 km/h co przy jej długości (88 km do Łap, 111 km do Białegostoku) daje możliwość szybkiego i wygodnego dojazdu do celu wyposażonego w kolejną, znacznie prężniejszą stację węzłową z atrakcyjnymi czynnymi kierunkami, obsługiwanymi przez Przewozy Regionalne oraz PKP Intercity. Należy tutaj także zaznaczyć korzystny wpływ dla gmin, przez które przebiega linia, nie zapominając o modernizowanych stacjach oraz przystankach osobowych. Pomiędzy nimi znajduje się także "dodatkowy" 17-kilometrowy odcinek Śniadowo-Łomża, który zostanie zmodernizowany w następnej kolejności. Nie jeden raz słyszałem o chęciach współpracy tychże samorządów z Przewozami Regionalnymi, czego niestety nie można powiedzieć o Ostrołęce.
ReklamaDlaczego w Ostrołęce nie ma jakiegokolwiek dialogu z mieszkańcami na ten temat? Czy mieszkańcy Ostrołęki i okolic wiedzą o nowych ekonomicznych pojazdach spalinowych, jakimi dysponuje PR Białystok (SA 133) wyposażonymi m.in. w klimatyzację, przewóz rowerów, osób na wózkach mogącymi obsługiwać także te połączenie? Czy mieszkańcy mają świadomość o możliwościach przesiadek w Białymstoku na bezpośrednie relacje w atrakcyjnych promocjach biletowych do Ełku, Olsztyna, Gdyni, Rzeszowa, Suwałk, Kowna, Grodna, Siedlec, itd., a także miejscowości turystycznych puszczy Knyszyńskiej i Białowieskiej? Czy mieszkańcy mają wiedzę na temat zniżek dla uczniów, studentów, dzieci, seniorów, a także atrakcyjnych cenowo biletów grupowych?
W odróżnieniu od Ostrołęki władze samorządów podlaskich wiele razy konsultowały tematy połączeń regionalnych z mieszkańcami, czego efektem jest ich zwiększenie, dodanie nowych relacji czy zakup kolejnego taboru. Współpraca z ościennymi województwami, a co za tym idzie wjazd do ich miejscowości także przebiega owocnie, dzięki czemu pociągi osobowe REGIO mogą kończyć bieg poza ich granicami. Nawet udało się w ten sposób porozumieć z ościennym krajem, tworząc połączenie przyspieszone do litewskiego Kowna. Nie wierzę więc, że połączenie bezpośrednie z Ostrołęką nie mogłoby w ten sposób funkcjonować. To zaledwie około 20 km poza granicą województw.
ReklamaLiczę się także z komentarzami typu "przecież są autobusy". Owszem, ale tutejsze autobusy dalekobieżne posiadają znacznie mniej miejsc, nie są w stanie zapewnić przewozu osób na wózkach, rowerów, zwierząt czy kilku większych grup osób, nie posiadają toalet, nie przewożą przesyłek, co w pociągach osobowych jest zwykłym standardem.
Na koniec wspomnę także o zbliżającej się modernizacji linii nr 35 Ostrołęka-Szczytno. To stanowi kolejny temat, którego także należałoby w ten sposób przypilnować.
Od redakcji: Jak poinformował nas Wojciech Dorobiński, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Ostrołęki, w tej sprawie czytelnik powinien skontaktować się osobiście lub pisemnie z biurem Rady Miasta Ostrołęki, które przekaże informację do właściwej komisji.
Dziękujemy, że postanawiasz zgłosić komentarz do sprawdzenia przez administrację serwisu. Nie prowadzimy stałej moderacji, ale reagujemy na zgłoszenia. Tak jak Ty, nie zgadzamy się na poniżające i obrażające komentarze oraz treści ujawniające dane osobowe, nawołujące do nienawiści lub szerzące nieprawdę.
Wskaż główny powód, dla którego przesyłasz komentarz do sprawdzenia i zatwierdź formularz przyciskiem "Zgłaszam".