piątek, 29 marca 2024 r., imieniny Wiktoryna, Helmuta, Ostapa

Reklama   |   Kontakt

Kandydaci do samorządu

Aktualności

Rodzicu, zarejestruj swoje nowo narodzone dziecko online

Profil zaufany i kilka minut - to wszystko czego potrzeba, by zarejestrować narodziny dziecka online. Nowa usługa rusza 1 czerwca 2018 roku. Rodzicu, od piątku nie musisz spieszyć się do urzędu. Na zarejestrowanie narodzin dziecka rodzice mają 21 dni od dnia wystawienia karty urodzenia.

Do tej pory rodzice mieli tylko jedną opcję - wizyta w urzędzie. Od teraz będą mieli wybór - pędzić do urzędu czy spędzić ten czas z nowym członkiem rodziny, rejestrując go on line.

ReklamaProściej, szybciej i wygodniej - to najkrótszy opis uruchamianej usługi. Jak z niej skorzystać? Cały proces to pięć prostych kroków. Ważne, aby rodzic, który będzie rejestrował narodziny (może to być zarówno mama, jak i tata) miał aktualny profil zaufany. Jeśli go nie masz, sprawdź jak to zmienić.

Co dalej? Wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl i tam wybierz usługę, z której chcesz skorzystać. Po zalogowaniu, system poprosi cię o potwierdzenie, że jesteś matką/ojcem dziecka. Następnie - o zweryfikowanie twoich danych. Jak tylko to zrobisz, przejdziesz do zarejestrowania narodzin potomka. To czego potrzebujesz na tym etapie to m.in. nazwa szpitala, w którym dziecko przyszło na świat oraz imię dziecka. Dobrze, by było uzgodnione przez oboje rodziców. Ustal także numer twojego aktu małżeństwa lub urodzenia (jeśli nie jesteś w związku małżeńskim) - to znacznie ułatwi weryfikację twoich danych w Urzędzie Stanu Cywilnego. Kilka kliknięć i gotowe.

ReklamaKolejny krok to wybór adresu, pod którym chcesz zameldować dziecko oraz sposobu odebrania dokumentów. Do wyboru masz skrzynkę na ePUAP, odbiór osobisty lub przesyłkę tradycyjną pocztą. Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis (profilem zaufanym). Gotowe! Wszystko powinno potrwać krócej, niż poobiednia drzemka malucha.

Rejestracja w pięciu krokach:
Krok 1: oświadczasz, że jesteś matką/ojcem dziecka
Krok 2: sprawdzasz poprawność swoich danych, wprowadzasz dane drugiego rodzica
Krok 3: wpisujesz dane dziecka
Krok 4: wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób, w który chcesz odebrać dokumenty (elektronicznie - skrzynka na ePUAP, osobiście, poczta tradycyjną)
Krok 5: podgląd wniosku i podpis (profilem zaufanym).

Odpis aktu urodzenia, w zależności od wybranej przez ciebie opcji, zostanie przesłany w wersji papierowej lub elektronicznej. Razem z nim otrzymasz powiadomienie o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu.

To nie koniec zmian
To nie jedyne zmiany, które wkrótce zaczną obowiązywać, a które dotyczą rodziców. W funkcjonujących dotychczas przepisach i rejestrach publicznych brakuje mechanizmów jednoznacznie łączących dziecko z rodzicami (tzw. parentyzacja). Gromadzone w aktach imiona, nazwiska i nazwiska rodowe rodziców nie zawsze jednoznacznie ich wskazują. Utrudnia to nie tylko prowadzenie rozmaitych statystyk publicznych, ale też np. realizację programów pomocowych państwa, takich jak "Rodzina 500 plus".

ReklamaDlatego Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało też takie zmiany:
- jednoznaczne powiązanie danych rodziców i dzieci w rejestrze PESEL (tzw. parentyzacja): numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie urodzenia dziecka oraz w rejestrze PESEL. Planowane wejście w życie - od 1 grudnia 2018 r.,
- szybsze poprawianie niezgodnych z prawdą informacji zgromadzonych w rejestrze PESEL: organy korzystające z dostępu do rejestru PESEL będą mogły zgłaszać niezgodność bezpośrednio do właściwego kierownika Urzędu Stanu Cywilnego za pomocą dedykowanej do tego e-usługi. Planowane wejście w życie - 1 maja 2019 r.
Wyświetleń: 1326 komentarze: -
10:09, 02.06.2018r. Drukuj