czwartek, 28 marca 2024 r., imieniny Anieli, Renaty, Kastora

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Umowa na koncepcję przebudowy DK nr 53 podpisana. Obwodnica Ostrołęki musi poczekać (zdjęcia, wideo)

Na terenie ostrołęckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisano umowę na wykonanie koncepcji projektowej na przebudowę drogi krajowej nr 53. Niestety, plany są jeszcze dość odległe, a wykonanie projektów to dopiero pierwszy krok ku realizacji inwestycji.

Gromadzenie dokumentacji, wykonywanie projektów, pozyskiwanie opinii i zezwoleń czyli cały plan koncepcyjny przebudowy DK nr 53 ma się zakończyć do końca listopada 2019 roku. Dopiero wówczas będzie można mówić o przygotowaniach do budowy i realizacji zadania.

ReklamaPrzebudowa DK nr 53 na odcinku Kadzidło-Myszyniec już realna
O koncepcji przebudowy DK nr 53 mówili m.in. Marian Gołoś - dyrektor oddziału GDDKiA w Warszawie, starosta ostrołęcki Stanisław Kubeł oraz Janusz Kotowski, prezydent Ostrołeki. Inwestycja jest wyczekiwana szczególnie przez mieszkańców gmin Kadzidło i Myszyniec. Dla Ostrołęczan droga niewiele zmieni, ponadto, że ruch odbywający się z Warszawy w kierunku Mazur może się zmniejszyć. To, co jest największą bolączką Ostrołęki to ruch tranzytowy prowadzony przez drogę krajową nr 61. Planowana przebudowa nie uchroni miasta przed ruchem ciężkich pojazdów, które nadal będą przejeżdżały przez ulicę Warszawską, rondo ks. Siemowita, ostrołęcki most i kierowały się dalej w ulicę Traugutta, al. Wojska Polskiego w kierunku Łomży i dalej.

Po omówieniu głównych założeń inwestycji, podpisano z przedstawicielką wykonawcy - Anną Janowicz - umowę na koncepcję przebudowy drogi krajowej nr 53 od Myszyńca do Kadzidła, z elementami koncepcji programowej i analizą ewentualnych obwodnic tych miejscowości. Pracami projektowymi zajmie się firma Multiconsult Polska, która ma 15 miesięcy na opracowanie koncepcji.

- Koncepcja przebudowy obejmuje około 20 kilometrów. Droga będzie przebudowana do parametrów drogi GP czyli głównego ruchu przyspieszonego, wiąże się to z tym, że będą musiały być budowane drogi serwisowe wzdłuż ciągu głównego, elementy infrastruktury przeznaczonej dla ruchu pieszego i rowerowego, odwodnienie, oświetlenie oraz elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego - mówił Marian Gołoś.

Pierwszy etap przebudowy polega na przygotowaniu dokumentacji i uzyskania opinii środowiskowych. Będzie to także czas na to, aby podjąć decyzję i przeanalizować, czy droga będzie przechodziła przez istniejące miejscowości. Z uwagi na to, że zabudowa jest dosyć zwarta i blisko pasa ruchu, łatwiej będzie, jak zapowiadał dyrektor Gołoś, obejść te miejscowości łukiem. Wszelkie decyzje będą jednak podjęte po szczegółowej analizie.

ReklamaNa obwodnicę Ostrołęki jeszcze poczekamy. Ogłoszono dopiero przetarg na projekt
Przedmiotem spotkania nie była planowana budowa ostrołęckiej obwodnicy, która w przyszłości miałaby połączyć się z drogą krajową w kierunku Olsztyna. Podjęto jednak pewne dyskusje na ten temat. Wstępne koncepcje zakładają, że miałaby ona biec od strony przemysłowej części Ostrołęki - elektrowni i Stora Enso, przez Narew i w kierunku DK 53, gdzie łączyłaby się z nią węzłem komunikacyjnym.

Jedyny krok, jak dotychczas w tej kwestii poczyniono, to ogłoszony na stronie GDDKiA przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla zadania.

- Zadanie na które ogłoszono przetarg to zupełnie inny projekt od przebudowy DK nr 53. Będzie on co prawda wiązał się z tym projektem, bo będzie musiało być wyznaczone przecięcie tych tras. Obecnie nie jest to jeszcze ustalone. Termin zgłaszania ofert wyznaczono na 15 listopada tego roku. Być może uda się w pierwszym kwartale przyszłego roku podpisać umowę z oferentem - planowane podpisanie na marzec 2019 roku - mówił dyrektor Gołoś.

Jak poinformowało nas Ministerstwo Infrastruktury, prace przygotowawcze do budowy obwodnicy Ostrołęki rozpoczną się w pierwszym etapie od analizy dotyczącej wyboru korytarza tej trasy, którymi zajmie się generalna dyrekcja dróg. Będą prowadzone konsultacje społeczne, rozmowy i analizy.

Reklama- Zakres prac przygotowawczych obejmuje opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, materiałów do decyzji środowiskowej oraz wykonanie badań archeologicznych rozpoznawczych (powierzchniowych i sondażowych). Są to prace, w ramach których wykonana zostanie m.in. wielokryterialna analiza przebiegu nowej drogi w terenie, zatem jest jeszcze za wcześnie, aby wskazać docelowy przebieg trasy. Prace przygotowawcze są prowadzone po to, aby inwestor, czyli GDDKiA, mógł poznać najkorzystniejszy wariant przebiegu trasy i zarekomendować go do dalszych prac, w tym do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Z tego względu jest obecnie za wcześnie, aby wskazywać przebieg planowanej obwodnicy - poinformowało ministerstwo.

Planowany harmonogram realizacji obwodnicy Ostrołęki, przedstawiony przez GDDKiA to: w 2022 r. - ogłoszenie przetargu w systemie "Projektuj i Buduj", w 2023 r. - podpisanie umowy z wykonawcą, zaś od 2024 do 2026 r. ma być realizacja robót budowlanych.

Spotkanie dotyczące podpisania umowy na projekt przebudowy drogi krajowej nr 53 od Myszyńca do Kadzidła odbyło się 12 października br.

Zobacz zdjęcia:
Podpisanie Umowy na opracowanie koncepcji przebudowy drogi krajowej nr 53

Wyświetleń: 5291 komentarze: -
15:41, 12.10.2018r. Drukuj