piątek, 19 kwietnia 2024 r., imieniny Adolfa, Tymona, Pafnucego

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Most w Teodorowie i wiadukt w Rzekuniu mają rozwiązać problemy komunikacyjne Ostrołęki i powiatu

Po raz kolejny powróciły rozmowy na temat infrastruktury drogowej i rozwiązań, które usprawniłyby ruch kołowy w Ostrołęce i powiecie ostrołęckim. Paraliż komunikacyjny i korki w godzinach szczytu rozwiązałaby budowa nowych mostów i wiaduktów.

Rozmowy na ten temat podjęli samorządowcy z miasta i powiatu podczas spotkania zainicjowanego przez starostę Stanisława Kubła w siedzibie Starostwa Powiatowego w Ostrołęce.

Na temat realnych inwestycji mostowych wstępną rozmowę odbyli prezydent Ostrołęki Łukasz Kulik oraz starosta Stanisław Kubeł. Panowie szukali propozycji rozwiązań oraz źródeł finansowania ewentualnych, nowych przepraw przez Narew.

Do dyskusji włączyli się także przedstawiciele poszczególnych gmin.

ReklamaDwa nowe mosty to najlepsze rozwiązanie dla miasta i powiatu
- W naszym przekonaniu wyremontowanie starego mostu nic nie zmieni. Powstają w Ostrołęce kolejne firmy transportowe, które wygenerują spory ruch i który niestety będzie odbywał się przez Stare Miasto. Należałoby zastanowić się nad nowymi przeprawami mostowych. Wyszedłem do pana prezydenta z pomysłem takiej przeprawy, analizując uprzednio źródła finansowania. Najpoważniejszym będzie Fundusz Dróg Samorządowych, który obejmuje także obiekty mostowe. Pozostaje również do dyspozycji rezerwa subwencji ogólnej tzw. rezerwa subwencji drogowej, na poziomie 360 mln zł rocznie (środki z budżetu państwa). Będzie przeznaczona na obiekty mostowe, estakady - generalnie na obiekty inżynierskie. Gminy nie mogą z tych pieniędzy skorzystać, ale mogą miasta na prawach powiatu, jak Ostrołęka, powiaty oraz województwa. Pan prezydent zbudowałby jeszcze jeden most w Ostrołęce, a gminy z powiatem drugi - mówił starosta Stanisław Kubeł.

Jako kolejne źródło starosta wskazał środki z programu Mosty dla Regionów, w którym jest mowa o likwidacji przepraw promowych. Na terenie powiatu jest jedna taka przeprawa - pomiędzy gminami Rzekuń a Lelis, w okolicach miejscowości Teodorowo. Gdyby gminy się porozumiały, zechciały podjąć współpracę i przystąpić do programu, powiat chętnie zostałby w nim partnerem. Jak zapowiadał starosta, może udałoby się też włączyć w inwestycję Energę, której przeprawa w tej lokalizacji na pewno by się przydała.

Reklama- Jestem bardzo zainteresowany tą koncepcją. Szczególnie w zakresie budowy dwóch mostów. Myślę, że w porozumieniu samorządów, powinnyśmy raz na zawsze rozwiązać problem komunikacyjny w naszym regionie i zrealizować wspólny pomysł. Nie chcę mówić źle o poprzednikach, ale efekt widzimy codziennie rano na moście w Ostrołęce i po południu, po 15.00. Chcę zrobić wszystko, żeby problem komunikacyjny jak najszybciej rozwiązać. Podobno szybko się nie da, ale pracujemy przede wszystkim, żeby we wrześniu został oddany wyremontowany most. Z pewnością będę rozmawiał z panem starostą na temat budowy w mieście kolejnej przeprawy i myślę, że za pięć lat, jak pan starosta mówi, będziemy mogli pochwalić się nowymi mostami w regionie - odpowiedział staroście Łukasz Kulik.

Jak informuje Starostwo Powiatowe w Ostrołęce, zainteresowanie budową mostu wyraziły dwie wspomniane gminy - Lelis i Rzekuń.

Reklama- Okolice Teodorowa spełniają wszystkie kryteria programu. Żaden inny punkt na mapie naszego powiatu ich nie spełnia. Obiekt mostowy musiałby być pełnoparametryczny, w klasie AA - dodaje starosta.

Usprawnienie komunikacji to nie tylko mosty, ale też wiadukty
Głos podczas spotkania zabrał także wójt gminy Troszyn, Edwin Mierzejewski, który wspomniał o utrudnieniach z jakimi borykają się mieszkańcy gmin Czerwin, Rzekuń czy Goworowo, którzy, aby dotrzeć do Ostrołęki muszą pokonać przejazdy kolejowe. Gdy powstanie nowa elektrownia, ruch jeszcze bardziej się tam zablokuje. Rozwiązaniem mogłaby być budowa wiaduktów.

Reklama- Chciałbym prosić, żeby oprócz mostów, pomyśleć także o wiadukcie nad przejazdem kolejowym. Dotyczy to gmin: Czerwin, Rzekuń, Goworowo. Jeśli nowa elektrownia powstanie, a wszystko na to wskazuje, będziemy stać godzinami na zamkniętym przejeździe kolejowym. Stąd prośba, żeby strona północna i południowa powiatu również miała drożność i mogła płynnie się przemieszczać. Druga sprawa, w którą myślę, trzeba włączyć też marszałka województwa, to droga 627. Często dochodzi na niej do śmiertelnych wypadków, potrąceń. Nie możemy się doprosić, o to żeby na odcinku Czerwin-Troszyn-Rzekuń-Ostrołęka zbudować ścieżkę pieszo-rowerową - mówił wójt gminy Troszyn.

Czy rozmowy to pierwszy krok do tego, aby miasto wspólnie z powiatem i gminami podjęły realne kroki w kierunku znalezienia finansowania, przystąpienia do programów i budowy mostów? Na to czekają od wielu lat mieszkańcy zarówno Ostrołęki jak i przyległych gmin.

Spotkanie odbyło się 16 stycznia br.

Więcej na ten temat na stronie Starostwa Powiatowego w Ostrołęce.
Wyświetleń: 18229 komentarze: -
10:10, 30.01.2019r. Drukuj