czwartek, 28 marca 2024 r., imieniny Anieli, Renaty, Kastora

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Kółko wzajemnej adoracji. Znamy wyniki audytu w ratuszu!

Miejska kasa świeci pustką, ale na sowite nagrody i premie dla swoich bliskich współpracowników były prezydent Janusz Kotowski nie szczędził publicznego grosza. Tylko przez dwa lata Kotowski zarządził wypłatę ponad 1,3 mln zł (!) nagród i premii. Znamy pierwsze wyniki audytu w Urzędzie Miasta Ostrołęki i szokujące tezy jego autorów.

Nowy prezydent Ostrołęki, Łukasz Kulik zlecił trzy oddzielne kontrole audytorskie w ostrołęckim urzędzie miasta. Dzisiaj omawiamy wyniki audytu dot. kadr.

Osobom, które nie chcą zapoznawać się z naszym obszernym artykułem wystarczy zapoznać się z opinią samych audytorów, którzy jednoznacznie stwierdzili, że w Urzędzie Miejskim w Ostrołęce dochodziło do patologii i faworyzowania, a nagrody i premie otrzymywali stale zasłużeni bliscy współpracownicy prezydenta Kotowskiego.

Reklama- Przyznawanie praktycznie każdorazowo wiceprezydentowi, sekretarzowi, skarbnikowi miasta oraz niektórym dyrektorom wydziałów bardzo wysokich nagród w wysokości wielokrotnie przekraczającej kwoty przyznawane pracownikom, nosi znamiona faworyzowania oraz budzi poważne wątpliwości w zakresie gospodarności i dbałości o środki publiczne - czytamy w wynikach audytu. - Wątpliwości budzi też ogólna skala wydatkowanych w UM środków na nagrody, będąca niejako konsekwencją opisywanego sposobu przyznawania nagród indywidualnych. W okresie objętym audytem (23 miesiące) wiceprezydent miasta (Grzegorz Płocha - przyp. red.) otrzymał 96 tys. zł nagród, sekretarz miasta (Mariusz Prusaczyk - przyp. red.) 68 tys. zł, skarbnik miasta (Ewa Waszkiewicz-Sznyter przyp. red.) 60 tys. zł, a sami dyrektorzy wydziałów UM (bez zastępców dyrektorów) 310 tys. zł - piszą audytorzy.

Bardzo kontrowersyjne są nagrody przyznane już po przegranych przez PiS wyborach w mieście. Ówczesny prezydent Janusz Kotowski postanowił podziękować swoim najbliższym współpracownikom za wiele lat pracy w urzędzie miasta. Audytorzy nie mają wątpliwości, że odprawy nie mogą być przyznawane jako nagrody, a inni pracownicy ostrołęckiego ratusza, gdy odchodzili z pracy, nie otrzymywali podobnych nagród w ramach podziękowania.

Wiceprezydent Grzegorz Płocha w dniu 14 listopada 2018 r., a więc na kilka dni przed objęciem urzędu przez nowego prezydenta miasta, otrzymał ponad 33 tys. zł (!) nagrody. Sekretarz Mariusz Prusaczyk z miejskiej kasy w tym samym dniu otrzymał 7 tys. zł. Obie nagrody Janusz Kotowski opisał jako zakończenie wieloletniej pracy w Urzędzie Miasta Ostrołęki.

- W odniesieniu do powyższych dwóch przypadków należy stwierdzić, że audytorzy nie stwierdzili, aby w przypadku odejść z pracy innych pracowników UM dokonywano przyznania im choćby niewielkich nagród w podziękowaniu za pracę. Co więcej, w odniesieniu do uzasadnienia dotyczącego przyznania nagrody wiceprezydentowi miasta można mieć wątpliwości, co do ewentualnych intencji ominięcia przepisów prawa, które nie przyznają prawa do odprawy nie po to, aby równowartość tej odprawy była przyznawana w formie nagrody - stwierdzili audytorzy.

Kółko wzajemnej adoracji
Jak czytamy w obszernym dokumencie zamieszczonym w BIP Urzędu Miasta Ostrołęki, "w świetle zgromadzonych dowodów, na podstawie dokumentacji roboczej stwierdzono, że w zakresie skuteczności systemu kontroli zarządczej w obszarze kadr zaszły znaczące uchybienia. Wiele obszarów z zakresu audytu kadr w UM Ostrołęki zostało ocenionych na średnim poziomie zgodności tylko dlatego, że nie stwierdzono przypadków ewidentnych naruszeń prawa. Nie zmienia to faktu, że stwierdzono bardzo wiele elementów wymagających poprawy we wszystkich obszarach podlegających badaniu audytowemu oraz wiele wątpliwości dotyczących części tych obszarów (nabory, umowy cywilnoprawne, nagrody)".

Poniżej prezentujemy obszerne cytaty z wyników audytu.

ReklamaWątpliwości dotyczące określonego sposobu postępowania przyjętego w UM w okresie objętym audytem, można określić jako instrumentalne podejście do przepisów prawa, zmierzające do ich wykorzystania w sposób nie do końca zgodny z celem danego przepisu. Najważniejsze obszary wymagające podjęcia działań naprawczych, które mogą generować znaczące ryzyka dla funkcjonowania UM, odnoszą się przede wszystkim do ustaleń mogących oznaczać niewłaściwe gospodarowanie środkami publicznymi:
1. Obszar przyznawania nagród pracownikom UM, w którym dokonano ustaleń mogących świadczyć o niegospodarności w zakresie wydatkowania środków publicznych oraz faworyzowania niektórych pracowników urzędu.
2. Obszary rekrutacji i podpisywania umów cywilnoprawnych, w którym stwierdzono występowanie swoistej praktyki polegającej na przeplataniu zatrudniania osób na stanowiska pomocy administracyjnej oraz zlecania tym osobom tych samych lub podobnych prac na drodze umów cywilnoprawnych. Ponadto w obszarze zawierania umów cywilnoprawnych z pracownikami stwierdzono przypadki budzące wątpliwości w zakresie zgodności z prawem pracy oraz zasadności samych umów.
3. Obszar wynagradzania, w którym stwierdzono budzące wątpliwości przypadki przyznania dodatków finansowych niektórym pracownikom UM.

Niezależnie od powyższego w obszarze audytu kadr dokonano również szeregu ustaleń natury zarządczej, częściowo zazębiających się z ww. obszarami, których analiza i wnioski mogą ułatwić UM zarządzanie zgodne z dobrymi praktykami w tym zakresie. Są to przede wszystkim:
1. Obszar etyki oraz zapobiegania konfliktowi interesów, korupcji i innym niepożądanym zjawiskom, w którym zalecono opracowanie dokumentu wewnętrznego regulującego ten obszar oraz formalne wprowadzenie go do stosowania w UM przez prezydenta Ostrołęki.
2. Obszar uregulowań wewnętrznych UM w zakresie kadr, w którym zalecono uzupełnienie niektórych braków oraz rozważenie wprowadzenia mechanizmów okresowego przeglądania tych regulacji.
3. Obszar podróży służbowych pracowników, w którym zalecono podjęcie prac w UM dotyczących wprowadzenia dokumentu wewnętrznego poświęconego zagadnieniom podróży służbowych pracowników.
4. Obszar umów cywilnoprawnych, w którym zalecono wprowadzenie mechanizmów zapewniających ewidencjonowanie w jednym miejscu wszystkich zawieranych umów cywilnoprawnych w UM.
5. Obszar rekrutacji, w którym w wyniku podjętych ustaleń zalecono:
- rozważenie wprowadzenia w UM uregulowań wewnętrznych dotyczących metodyki przeprowadzania rekrutacji osób na stanowiska, co do których nie ma prawnego obowiązku przeprowadzania procedury otwartego i konkurencyjnego naboru,
- wprowadzenie w UM uregulowań wewnętrznych dotyczących przygotowywania oraz zatwierdzania pytań dla kandydatów do pracy, którzy biorą udział w etapie rozmów z komisję rekrutacyjną powoływaną w celu przeprowadzenia otwartych i konkurencyjnych naborów,
- dokonanie przeglądu wymogów formalnych na poszczególne stanowiska pracy, w tym stanowiska kierownicze, zawartych w regulaminie wynagradzania UM oraz opisach stanowisk pracy,
- przeanalizowanie praktyki polegającej na niewskazywaniu w ogłoszeniach o naborze stopnia stanowiska urzędniczego, którego dotyczy rekrutacja w rozumieniu ustawy o pracownikach samorządowych i przepisów wykonawczych do tej ustawy,
- dokonanie analizy zasadności wzrostu zatrudnienia wśród pracowników zatrudnionych na stale na stanowiskach pomocniczych i obsługi.


ReklamaPrawidłowość przyznawania nagród oraz premii pracownikom
Z dokonanej przez audytorów analizy wypłacanych dwukrotnie w 2017 r. oraz dwukrotnie w 2018 r. nagród wynika, że:
1. Biorąc pod uwagę atrybut uznaniowości nagród należy stwierdzić, że ich wysokość jest autonomiczną decyzją pracodawcy. Każdorazowo imienny wykaz nagród dla pracowników UM podpisywany był przez prezydenta miasta.
2. Powyższe nie zmienia faktu, że kwoty nagród przyznawanych najbliższym współpracownikom prezydenta w okresie objętym audytem mogą budzić wątpliwości co do faworyzowania tych osób oraz współmierności przyznanych nagród w stosunku do reszty pracowników. Dla przykładu wiceprezydent miasta, skarbnik miasta oraz sekretarz miasta (3 osoby) w trakcie jednej tylko puli nagród przyznanej w maju 2018 r. otrzymali 18 tys. zł nagród (6 tys. zł/os.), podczas gdy w ramach tej samej puli 4-osobowy wydział gospodarki komunalnej i ochrony środowiska otrzymał 18,2 tys. zł a odliczając dyrektora tego wydziału (2,9 tys. zł) 13 pracowników WGKiOŚ otrzymało 15,3 tys. zł. W wydziale inwestycji miejskich 10 osób otrzymało 16 tys. zł nagród a wyłączając dyrektora wydziału (2,9 tys. zł) - 13,1 tys. zł. W wydziale komunikacji i transportu 14 pracowników (bez dyrektora) otrzymało 14,5 tys. zł.

Podobna sytuacja miała miejsce w maju 2017 r., grudniu 2017 r. oraz maju i listopadzie 2018 r.

W tym miejscu należy podkreślić, że propozycje wysokości nagród podpisywane przez prezydenta miasta nie zakładały aż tak dużej różnicy pomiędzy nagrodami przyznawanymi wiceprezydentowi, skarbnikowi czy sekretarzowi miasta w stosunku do reszty pracowników. Dopiero na etapie zatwierdzania zestawienia nagród przyznanych pracownikom UM podejmowano decyzję, że będą one średnio na osobę dwukrotnie wyższe od nagród dyrektorów wydziałów oraz czterokrotnie wyższe od średnich nagród pracowników.

3. W 2018 r. nagrody nie zostały wypłacone w grudniu, lecz w listopadzie pomimo, że zgodnie z zapisami regulaminu wynagradzania UM sytuacja taka może mieć miejsce tylko w uzasadnionych przypadkach. W otrzymanej przez audytorów dokumentacji stosownego uzasadnienia nie stwierdzono.

Reasumując w Urzędzie Miasta Ostrołęki, w ramach omawianego typu nagród, w maju 2017 r. wypłacono ponad 323 tys. zł, w grudniu 2017 r. - 350 tys. zł, w maju 2018 r. ponad 326 tys. zł, natomiast w listopadzie 2018 r. - ponad 312 tys. zł. To łącznie ponad 1,3 mln zł w ciągu dwóch lat.

Zdaniem audytorów omówiona forma nagradzania budzi wątpliwości z uwagi na fakt, iż zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych pracownikowi samorządowemu można przyznać nagrodę za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej (art. 36 ustawy). Nagrody powinny mieć zatem charakter indywidualnego i wyjątkowego docenienia szczególnych osiągnięć w pracy danego pracownika.


Nagrody przyznawane doraźnie 2017 r.
Pismami z dnia 31.10.2016 r. oraz 09.01.2017 r. do prezydenta miasta wystąpił dyrektor Wydziału Oświaty UM, informując, że przeprowadzono kontrole doraźne 4 niepublicznych placówek oświatowych oraz wskazując 21 osób uczestniczących w ww. czynnościach kontrolnych. Dyrektor WO poinformował również, że wskutek kontroli uległy zmniejszeniu kwoty przyznawanych ww. placówkom dotacji, co przekłada się na ok. 25 tys. zł oszczędności w skali miesiąca.

Na tej podstawie prezydent miasta podjął decyzję o przyznaniu 34 pracownikom UM nagród pieniężnych (w tym 19 wskazanym przez dyrektora WO) z tytułu "dodatkowych dyżurów podjętych w ramach kontroli oświatowych placówek niepublicznych, zaangażowaniem w przygotowanie projektu przebudowy mostu oraz innymi zajęciami przekraczającymi obowiązki służbowe". Najwyższe kwoty nagród (4-­5 tys. zł/os.), kilkukrotnie przekraczające kwoty przyznane pracownikom UM, zostały przyznane 4 osobom - wiceprezydentowi Grzegorzowi Płosze, sekretarzowi Mariuszowi Prusaczykowi, skarbnikowi miasta Ewie Waszkiewicz-Sznyter oraz dyrektorowi wydziału oświaty Mirosławowi Rosakowi.

Łączna kwota przyznanych nagród przekroczyła sumę 40 tys. zł brutto, a wskazane 4 osoby otrzymały niemal połowę tej kwoty. Podkreślenia wymaga fakt, iż zgodnie z regulaminem organizacyjnym do zadań wydziału oświaty należy m.in. przygotowywanie projektów uchwał rady miasta w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne oraz trybu i zakresu kontroli wykorzystania tych dotacji.

2. W dniu 29.03.2017 r. prezydent miasta (brak wniosku) przyznał nagrody 31 pracownikom UM z tytułu "skutecznego przygotowania wniosków o dofinansowanie inwestycji miejskich w ramach RIT oraz innych działań przekraczających codzienne obowiązki zawodowe". Najwyższe kwoty nagród (4-5 tys. zł/os) otrzymali dyrektorzy wydziałów oraz wiceprezydent, sekretarz i skarbnik miasta. Łączna kwota nagród przekroczyła sumę 70 tys. zł brutto.

3. W dniu 13.04.2017 r. prezydent miasta przyznał nagrody 20 pracownikom UM w związku z "przeprowadzoną inwentaryzacją składników majątkowych oraz dodatkowego zaangażowania pracowników wydziału finansów, budżetu, podatków i opłat w związku z kontrolą RIO". Najwyższą kwotę nagrody (3 tys. zł) otrzymał skarbnik miasta i była to kwota wielokrotnie przekraczająca kwoty przyznane pracownikom, o których mowa w uzasadnieniu (kwoty w większości w przedziale 450-700 zł / os). Łączna kwota nagród wyniosła ponad 16 tys. zł brutto.

4. W dniu 4.05.2017 r. prezydent miasta przyznał nagrody 23 pracownikom UM w związku z "kontrolami w placówkach oświatowych niepublicznych przeprowadzonymi poza godzinami pracy urzędu oraz innymi zadaniami przekraczającymi codzienne obowiązki pracowników". Najwyższe kwoty nagród (2,5 tys. zł /os), kilkukrotnie przekraczające kwoty przyznane szeregowym pracownikom UM (500-700 zł /os.), zostały przyznane wiceprezydentowi, sekretarzowi, skarbnikowi miasta oraz dyrektorowi wydziału oświaty i dyrektorowi wydziału koordynacji projektów i zamówień publicznych. Łączna kwota przyznanych nagród przekroczyła 22 tys. zł brutto, z czego pięć ww. osób otrzymało ponad 12 tys. zł, a pozostałych 18 pracowników ok. 10 tys. zł.

5. W dniu 14.07.2017 r. prezydent miasta przyznał nagrody 16 pracownikom UM w związku z "zaawansowaniem przygotowania inwestycji z udziałem środków unijnych oraz zaangażowaniem pracowników w zadania przekraczające obowiązki służbowe". Najwyższe kwoty przyznano wiceprezydentowi, sekretarzowi, skarbnikowi miasta oraz dyrektorowi wydziału koordynacji projektów i zamówień publicznych (5-6,5 tys. zł/os.). Łączna kwota przyznanych nagród przekroczyła sumę 40 tys. zł brutto.

6. W dniu 31.08.2017 r. prezydent miasta przyznał nagrody 25 pracownikom UM z tytułu "wzorowego wypełniania zadań budżetowych i zaangażowaniem przekraczającym obowiązki pracownicze". Najwyższe kwoty przyznano wiceprezydentowi, sekretarzowi, skarbnikowi miasta oraz dyrektorowi wydziału oświaty (4-5 tys. zł/os.), kilkukrotnie przekraczające kwoty przyznane pozostałym pracownikom (ok. 1,5 tys. zł/os.). Łączna kwota przyznanych nagród przekroczyła sumę 50 tys. zł brutto.

7. W dniu 16.10.2017 r. prezydent miasta przyznał nagrody 16 pracownikom UM z tytułu "skutecznego pozyskiwania środków zewnętrznych na kluczowe inwestycje miejskie, dobre przygotowanie kolejnych inwestycji, właściwe wdrażanie reformy oświaty, inne prace, w których zaangażowanie pracowników przekraczało codzienne obowiązki zawodowe". Najwyższe kwoty przyznano wiceprezydentowi, sekretarzowi, skarbnikowi miasta oraz dyrektorowi wydziału oświaty i dyrektorowi wydziału koordynacji projektów i zamówień publicznych oraz dyrektorowi wydziału inwestycji miejskich (3-5 tys. zł/os.). Łączna kwota przyznanych nagród przekroczyła sumę 40 tys. zł brutto.

8. W dniu 2.11.2017 r. prezydent miasta przyznał nagrody pracownikom wydziału informatyki za zajęcie II miejsca w wojewódzkim konkursie "Samorządowy lider cyfryzacji". 7 pracownikom przyznano łącznie 8 tys. 370 zł nagród z czego dyrektor wydziału informatyki otrzymał 4,2 tys. zł (ponad 50 proc. kwoty łącznej). Średnia nagroda pozostałych pracowników wydziału informatyki wyniosła 750 zł/os.


Nagrody w 2018 r.
1. W dniu 18.01.2018 r. prezydent miasta przyznał nagrody 17 pracownikom UM z tytułu "skutecznego działania na rzecz pozyskania środków zewnętrznych oraz realizacji inwestycji - przeprawa zastępcza w drodze krajowej 61". Najwyższe nagrody przyznano wiceprezydentowi, sekretarzowi (6 tys. zł/os.) oraz dyrektorowi wydziału inwestycji miejskich (4 tys. zł/os.), a także dyrektorowi wydziału koordynacji projektów i zamówień publicznych (3 tys. zł/os.) Łączna kwota przyznanych nagród przekroczyła sumę 45 tys. zł brutto.

2. W dniu 6.07.2018 r. prezydent miasta przyznał nagrody 22 pracownikom UM z tytułu "pełnienia oświatowych zadań kontrolnych w dni wolne od pracy, postępem prac inwestycyjnych oraz podjęciem zadań przekraczających codzienne obowiązki zawodowe". Najwyższe nagrody przyznano wiceprezydentowi, sekretarzowi, skarbnikowi miasta oraz dyrektorowi wydziału oświaty (4-6 tys. zł/os.). Łączna kwota przyznanych nagród przekroczyła sumę 50 tys. zł brutto.

3. W dniu 3.10.2018 r. prezydent miasta przyznał nagrody 16 pracownikom UM z tytułu "skutecznego pozyskania dużych środków zewnętrznych i realizacji cennych projektów inwestycyjnych i oświatowych a także innych działań wiążących się z zaangażowaniem przekraczającym codzienne obowiązki służbowe". Najwyższe nagrody przyznano wiceprezydentowi, sekretarzowi, skarbnikowi miasta oraz dyrektorowi wydziału oświaty (4-5 tys. zł/os.). Łączna kwota przyznanych nagród przekroczyła sumę 50 tys. zł brutto.


W ocenie audytorów wymienione w powyższych punktach nagrody (za wyjątkiem nagród z dnia 2.11.2017 r. oraz z dnia 18.01.2018 r.) miały w rzeczywistości charakter nagród zbiorowych, a nie nagród indywidualnych, o jakich mowa w załączniku nr 3 do regulaminu wynagradzania UM oraz w ustawie o pracownikach samorządowych. Świadectwem tego jest nie tylko fakt, że dotyczyły każdorazowo kilkunastu do kilkudziesięciu osób, ale przede wszystkim dlatego, że zawierały ogólnikowe uzasadnienia, niezawierające żadnych konkretów dotyczących szczególnych osiągnięć w pracy zawodowej będących u podstaw przyznania nagrody (zgodnie z ustawą).

Nie ulega żadnej wątpliwości, że wymienione nagrody indywidualne, co wynika z przepisu art. 36 ustawy o pracownikach samorządowych, powinny mieć charakter indywidualnego i wyjątkowego docenienia szczególnych osiągnięć w pracy danego pracownika. Co wydaje się oczywistością - osiągnięcia te należy jednoznacznie wskazać mając na uwadze fakt, iż nagrody są wypłacane ze środków publicznych. Tymczasem w UM Ostrołęki uczyniono z ww. nagród podstawowy sposób premiowania dla szeregu osób, w znacznej części z kierownictwa urzędu.

W tym miejscu należy również wspomnieć, że przyznawanie praktycznie każdorazowo wiceprezydentowi, sekretarzowi, skarbnikowi miasta oraz niektórym dyrektorom wydziałów UM bardzo wysokich nagród, w wysokości wielokrotnie przekraczającej kwoty przyznawane pracownikom, nosi znamiona faworyzowania oraz budzi poważne wątpliwości w zakresie gospodarności i dbałości o środki publiczne. Wątpliwości budzi też ogólna skala wydatkowanych w UM środków na nagrody, będąca niejako konsekwencją opisywanego sposobu przyznawania nagród indywidualnych. W okresie objętym audytem (23 miesiące) wiceprezydent miasta otrzymał 96 tys. zł nagród, sekretarz miasta 68 tys. zł, skarbnik miasta 60 tys. zł, natomiast sami dyrektorzy wydziałów UM (bez zastępców dyrektorów) 310 tys. zł.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w badanym okresie w UM wypłacono również szereg nagród indywidualnych pojedynczym pracownikom urzędu, w których to przypadkach wnioski były należycie umotywowane, ze wskazaniem konkretnych osiągnięć w pracy zawodowej uzasadniających przyznanie nagrody. Przypadki te nie budzą wątpliwości audytorów za wyjątkiem:
- nagrody jednorazowej przyznanej wiceprezydentowi miasta w dniu 14.11.2018 r. w kwocie 33 tys. 150 zł m.in. z tytułu zakończenia wieloletniej pracy w UM oraz faktu, iż "wiceprezydentowi miasta nie przysługuje odprawa z tytułu utraty stanowiska",
- sekretarzowi miasta w dniu 14.11.2018 r. w kwocie 7 tys. zł m.in. w związku z "zakończeniem wieloletniej pracy w Urzędzie Miasta Ostrołęki".


W odniesieniu do powyższych dwóch przypadków należy stwierdzić, że audytorzy nie stwierdzili, aby w przypadku odejść z pracy innych pracowników UM dokonywano przyznania im choćby niewielkich nagród w podziękowaniu za pracę. Co więcej, w odniesieniu do uzasadnienia dotyczącego przyznania nagrody wiceprezydentowi miasta można mieć wątpliwości, co do ewentualnych intencji ominięcia przepisów prawa, które nie przyznają prawa do odprawy nie po to, aby równowartość tej odprawy była przyznawana w formie nagrody.

Audyt w ostrołęckim ratuszu przeprowadziła firma Sebastian Burgemejster W&S Consulting z Warszawy. Pełna treść dokumentu zamieszczona jest w BIP Urzędu Miasta Ostrołęki.

Wykaz umów, które zostały zawarte po 22 listopada 2018 r. dotyczą: audytu zamówień o wartości nieprzekraczającej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 tys. euro (51 tys. 660 zł), audytu kadr w Urzędzie Miasta Ostrołęki (50 tys. 430 zł) oraz procesu pozyskiwania i rozliczenia funduszy zewnętrznych (45 tys. 510 zł). Łączny koszt kontroli audytorskich wyniesie 147 tys. 600 zł.
Wyświetleń: 19352 komentarze: -
11:10, 19.02.2019r. Drukuj