piątek, 29 marca 2024 r., imieniny Wiktoryna, Helmuta, Ostapa

Reklama   |   Kontakt

Kandydaci do samorządu

Aktualności

Ratusz będzie musiał zwrócić ponad 800 tys. zł?

Wiele nieprawidłowości i zaniedbań wykazała kontrola Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w ostrołęckim ratuszu. Miasto będzie prawdopodobnie musiało zwrócić część dotacji pozyskanych na remont ul. Dobrzańskiego. Chodzi o niemal milion złotych.

Kontrola w urzędzie dotyczyła prawidłowości wykorzystania środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.

ReklamaZgodnie z informacją o kontroli, zakresem prowadzonych prac audytorskich była weryfikacja rzeczowej oraz finansowej realizacji projektu, w tym weryfikacja prawidłowości udzielenia zamówień.

Jak czytamy w raporcie pokontrolnym, po zakończeniu realizacji projektu, w siedzibie urzędu miasta przeprowadzone zostały następujące czynności kontrolne:
- weryfikacja realizacji dostaw, usług i robót budowlanych współfinansowanych w ramach projektów, w odniesieniu do wydatków rozliczanych we wnioskach o płatność,
- sprawdzenie czy faktyczny stan realizacji projektu jest zgodny z umową o dofinansowanie i odpowiada informacjom ujętym we wnioskach o płatność,
- weryfikacja faktycznego poniesienia wydatków rozliczanych we wnioskach o płatność oraz ich zgodności z programem operacyjnym oraz zasadami unijnymi i krajowymi,
- kontrola osiągniętych do dnia kontroli wskaźników produktu i rezultatu,
- kontrola rozliczeń finansowych obejmująca: weryfikację zgodności kopii dokumentacji złożonej przy wniosku o płatność z oryginałami tych dokumentów, sprawdzenie ścieżki finansowo-księgowej na kompletach dokumentów księgowych złożonych przy wniosku o płatność, sprawdzenie czy prowadzona jest wyodrębniona ewidencja księgowa wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu,
- kontrola wywiązania się beneficjenta z obowiązków informacji i promocji projektu,
- weryfikacja zakończonych do dnia kontroli zamówień publicznych związanych z realizacją projektu pod względem zgodności z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych oraz zasadą konkurencyjności określoną w umowie o dofinansowanie i dokumentach programowych, które nie podlegały wcześniejszej weryfikacji.

ReklamaW inwestycji pn. "Budowa drogi łączącej ul. Korczaka z ul. Dobrzańskiego w Ostrołęce - etap II" wykazano szereg uchybień oraz naruszenia przepisów w zakresie ustawy Prawo zamówień publicznych, polegające - jak czytamy w dokumencie - na dokonaniu zmiany umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, bez zachowaniu ustawowych przesłanek umożliwiających dokonanie tej zmiany. Zamawiając zawarł do umowy z wykonawcą 3 aneksy. Błędy mogą miasto dużo kosztować. Co wykazały kontrole? Poniżej fragment dokumentu:

Pierwszy aneks został podpisany w dniu 30.05.2018 r. i zmienił termin wykonania zamówienia z dnia 30.05.2018 r. na 31.07.2018 r. Termin wykonania, zgodnie z przekazanymi przez kontrolowanego wyjaśnieniami z dnia 04.01.2019 r. uległ zmianie ze względu na konieczność wykonania robót dodatkowych, przedstawionych w piśmie od wykonawcy z dnia 31.07.2018 r. W piśmie tym wykonawca wyjaśnia, że roboty dodatkowe wynikły z okoliczności na które nie miał on wpływu.
Drugi aneks został podpisany w dniu 31.07.2018 r. i zmienił termin wykonania zamówienia na dzień 07.09.2018 r. Termin wykonania zamówienia, zgodnie z przekazanymi przez kontrolowanego wyjaśnieniami z dnia 04.01.2019 r.) uległ zmianie ze względu na konieczność wykonania przez zamawiającego korekty dokumentacji projektowej dla usunięcia wad dokumentacji, odnośnie rozbieżności w projektach branżowych - sanitarnym i drogowym, przedstawionych w piśmie od wykonawcy z dnia 31.07.2018 r. W piśmie tym wykonawca wyjaśnia, że roboty dodatkowe wynikły z okoliczności na które nie miał on wpływu. Jako podstawę prawną zawarcia aneksu kontrolowany powołał się na te same .przepisy zapisy umowy z wykonawca i ustawy Pzp, jak w przypadku zawarcia aneksu nr 1. W przypadku obu aneksów wykonawca zaznaczył, że prace budowlane przewidziane zostały w sezonie zimowym, a niskie temperatury oraz opady śniegu w okresie od 15 stycznia do 15 marca uniemożliwiały wykonywania robót.

Trzeci aneks podpisany został w dniu 07.09.2018 r. i zmienił termin wykonania zamówienia na dzień 01.10.2018 r., podwyższając jednocześnie wartość umowy do kwoty 5 mln 403 tys. 842,01 zł. Aneks ten zmienił termin wykonania zamówienia ze względu na wystąpienie robót dodatkowych określonych protokołami konieczności z dnia 18.01.2018 r. oraz 25.07.2018 r. oraz wystąpienia wykonawcy z dnia 05.09.2018 r. Protokoły konieczności stanowiące uzasadnienie zawarcia aneksu nr 3, to w zasadzie protokoły spisane na okoliczność wystąpienia konieczności wykonania robót budowlanych przyporządkowanych aneksom nr 1 oraz nr 2. Aneksem nr 3 zamawiający dokonał podsumowania wszystkich zmian w umowie, tj. zmiany terminu i wynikającej z wykonania robót dodatkowych zmiany wynagrodzenia. W zakresie prawnego uzasadnienia zawarcia aneksu nr 3, biorąc pod uwagę te same okoliczności co przy aneksie 1 i 2 należy uznać, że zbyt ogólnie sformułowane zapisy umowy w zakresie dokonywania zmian, nie zezwalały na ich dokonywanie za pomocą art. 144 ust. 1 pkt 1 Pzp
.

W dokumencie wykazano też uchybienia w związku z realizacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zakupu elektronicznych tablic informacyjnych (5 szt.) w ramach projektu pn. "Ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez rozwój mobilności miejskiej na terenie Ostrołęki", a także w związku z zadaniem na opracowanie dokumentacji dla przebudowy infrastruktury drogowej na potrzeby obiektu "Parkuj i Jedź" wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą w Ostrołęce oraz "Opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę ulicy I Armii Wojska Polskiego w Ostrołęce, opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę ulicy Mostowej w Ostrołęce".

ReklamaJednostka kontrolująca wskazała w dokumencie sposób usunięcia uchybień i nieprawidłowości. Niestety, dla budżetu miasta nie jest on optymistyczny. W sytuacji, gdy pieniędzy w miejskiej kasie wciąż brakuje, zwrot ponad 800 tys. zł byłby dla miejskich finansów wielkim problemem.

Zgodnie z umową o dofinansowanie, zaleca się wyrażenie zgody na pomniejszanie kolejnych płatności na rzecz beneficjenta lub zwrot środków w wysokości 846 tys. 726,52 zł, w tym 846 tys. 726,52 zł EFRR wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych liczonymi od kwot:
- 348 tys. 640,78 zł od dnia 11.07.2018 r. do dnia zwrotu środków,
- 448 tys. 485,74 zł od dnia 21.08.2018 r. do dnia zwrotu środków,
- 49 tys. 600 zł od dnia 26.11.2018 r. do dnia zwrotu środków.


Szczegóły kontroli przeprowadzonej przez Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Projektów Unijnych dostępne są w informacji pokontrolnej zamieszczonej w BIP Urzędu Miasta w Ostrołęce.
Wyświetleń: 19689 komentarze: -
09:46, 10.03.2019r. Drukuj