piątek, 29 marca 2024 r., imieniny Wiktoryna, Helmuta, Ostapa

Reklama   |   Kontakt

Kandydaci do samorządu

Aktualności

Co się działo z drewnem wycinanym na terenie Ostrołęki?

Kolejna kontrola audytorska, przeprowadzona w miejskim ratuszu, pod lupę wzięła funkcjonowanie Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. Przeanalizowano i poddano ocenie działania podejmowane w zakresie wycinki drzew i krzewów na terenie Ostrołęki.

Po zakończeniu działań kontrolnych, audytor wydał opinię, która nie stanowi dla wydziału najlepszej wizytówki. Audytor wewnętrzny negatywnie ocenił adekwatność, skuteczność i efektywność kontroli zarządczej w obszarach objętych audytem.

ReklamaAnaliza skupiła się przede wszystkim na zasadności i prawidłowości procesu wycinki drzew i krzewów na terenie miasta. Wykazano, że do największych uchybień należą m.in. brak ewidencji i wyceny drewna pozyskanego z nieruchomości miejskich, brak w umowach zawieranych z wykonawcami postanowień odnośnie przeznaczenia pozyskanego drewna, brak ewidencjonowania drewna przekazywanego nieodpłatnie do MZOSTilT.

- Skutkiem stwierdzonych nieprawidłowości, urząd nie posiadał wiedzy jaką ilość drewna pozyskano, jaka byłą jego wartość, a także jaka została wykorzystana na opał do ocieplenia szklarni, a jaka została rozdysponowana w inny sposób. Ponadto zdaniem NIK, brak nadzoru nad sposobem rozdysponowania pozyskiwanego drewna świadczy o niegospodarności i może stwarzać zagrożenie wystąpienia korupcji - czytamy w dokumencie.

ReklamaAudyt w dużej mierze oparł się na wystąpieniach pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli. W wystąpieniu pokontrolnym NIK z dnia 9 sierpnia 2018 r. działalność Urzędu Miasta Ostrołęki w zakresie usuwania drzew i krzewów oraz zagospodarowania pozyskanego drewna została oceniona również negatywnie. Stwierdzono szereg nieprawidłowości, które polegały na:

- wydawaniu w 2015 roku przez Prezydenta Miasta Ostrołęki zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów na własny wniosek;
- nieszacowaniu wartości drewna pozyskiwanego w ramach wycinki przeprowadzonej na terenach nieruchomości gminnych oraz nieprowadzeniu ewidencji księgowej przychodów i rozchodów tego drewna wbrew wymogom art. 17 ust. 2 punkt 1 i 2, art. 20 ust.1 w związku z art. 224 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U.2018.395);
- niewywiązywaniu się z warunków nałożonych w uzyskanych zezwoleniach na usunięcie drzew i krzewów z terenów nieruchomości gminnych w zakresie terminu ich wycięcia, co może skutkować nałożeniem kary przez właściwy organ administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzew i krzewów bez wymaganego zezwolenia;
- bezzasadnym umorzeniu administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia, jak również naliczenie opłaty w błędnej wysokości;
- nierzetelnym sporządzaniu sprawozdań statystycznych SG-01 "Leśnictwo i ochrona środowiska"
- nieprowadzeniu informacji o wnioskach i zezwoleniach dotyczących usunięcia drzew i krzewów do publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie;
- nierzetelnym rozliczeniu jednej z umów na wycinkę drzew, co skutkowało naliczeniem kar umownych za wycinkę drzew niezgodnie z terminem wynikającym z umowy;
- nieprowadzeniu monitoringu przestrzegania przez wnioskodawców postanowień wydanych zezwoleń na dokonanie wycięcia drzew i krzewów z terenów nieruchomości innych niż gminne, z wyjątkiem monitorowania żywotności drzew nasadzanych w przypadku odroczenia naliczonej opłaty;
- niepodawaniu w protokołach oględzin drzew, zgłaszanych do usunięcia, obwodu pnia na wysokości 130 cm, co uniemożliwia naliczenie opłaty za usuniecie drzew w przypadku zmiany przeznaczenia terenu;
- niezawieraniu w decyzjach o zezwoleniu na wycięcie drzew warunku uzyskania pozwolenia na budowę.
Ponadto nie zapewniono zaplecza kadrowego do właściwego wykonywania zadań dotyczących usuwania drzew i krzewów, jak również szkoleń wszystkich pracowników w liczbie adekwatnej do dynamicznie zmieniających się przepisów dotyczących kontrolowanej działalności, co wpływało w ocenę NIK na większość stwierdzonych nieprawidłowości.


ReklamaJak czytamy w dokumencie, powyższe nieprawidłowości są skutkiem braku nadzoru ze strony kierownictwa wydziału, a wydawanie decyzji administracyjnych bez opinii biura prawnego ratusza jest niedopuszczalne.

- Gdyby decyzje były opiniowane nie doszłoby do takich nieprawidłowości, jak na przykład umorzenia kary za nielegalną wycinkę drzew wysokości 45 tys. 165,45 zł, bądź też błędne naliczenie stawki za wycinkę drzew - czytamy w informacji.

Wobec nieprawidłowości, NIK wydała szereg zaleceń, których realizowanie sprawdzono w toku audytu. Nie wszystkie zalecenie wypełniono, co opisano w dokumencie pokontrolnym. Z rekomendacji i zaleceń wynika, że zła jest organizacja pracy wydziału, a podział obowiązków nieadekwatny do wyznaczonych zadań. Według opinii audytora, należy egzekwować podstawowe przepisy, a także dokonać zmiany w regulaminie organizacyjnym wydziału oraz przenieść zadania z zakresu drogownictwa i infrastruktury do wydziału dróg.

Szczegóły audytu wewnętrznego zamieszczone są na stronie BIP Urzędu Miasta w Ostrołęce.
Wyświetleń: 11583 komentarze: -
12:55, 15.03.2019r. Drukuj