sobota, 20 kwietnia 2024 r., imieniny Agnieszki, Czesława, Amalii

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Mieszkańcy skarżą się na zły stan przeprawy zastępczej. Prezydent Ostrołęki odpowiada

Do naszej redakcji notorycznie napływają od czytelników skargi w sprawie fatalnego stanu nawierzchni mostu zastępczego. Mieszkańcy głównie informują o powstających ubytkach w przeprawie, które zagrażają bezpieczeństwu kierowców. Cykliczne naprawy niewiele skutkują.

W marcu br. ratusz zapowiedział roboty dwukrotnie, najpierw miały zostać przeprowadzone w poniedziałek 18 marca. Później zmieniono termin. Prace naprawcze miały odbyć się w nocy z 18 na 19 marca. Według mieszkańców, nawierzchnia nie uległa dużej poprawie.

ReklamaOdpowiada Łukasz Kulik, prezydent Ostrołęki:
Stan techniczny konstrukcji mostów tymczasowych, jak i nawierzchni na nich wraz z drogami dojazdowymi do przeprawy jest stale monitorowany poprzez sprawowanie nadzoru technicznego przez osobę wyznaczoną przez miasto, w postaci przeglądów bieżących - codziennych i przeglądów szczegółowych - miesięcznych, z których po zakończeniu miesiąca jest składany raport zawierający opis stanu technicznego, jak i wskazania, co do koniecznych napraw bieżących lub wymiany całkowitej nawierzchni. W szczególności raport zawiera stwierdzenia odnośnie powstałych uszkodzeń konstrukcji mostów i elementów wyposażenia, takich jak np. nawierzchnia na mostach, które zagrażają bezpieczeństwu użytkowników.

W ostatnim okresie, tj. w lutym br. oraz na początku marca br. zostały stwierdzone uszkodzenia mające wpływ na bezpieczeństwo użytkowników w postaci uszkodzeń punktowych w płytach pomostowych oraz mające wpływ na komfort użytkowania objazdu, tj. uszkodzenia nawierzchni na moście wjazdowym do miasta w postaci spękań znacznej powierzchni i ubytków warstwy bitumicznej z odsłonięciem elementów kątowników poprzecznych. W oparciu o te informacje od nadzoru technicznego nad mostami i objazdem oraz liczne interwencje od użytkowników zostały skierowane wezwania do wykonawcy, tj. PRD-M "Ostrada" Sp. z o.o. o przystąpienie do usunięcia uszkodzeń mających wpływ na bezpieczeństwo konstrukcji pomostu i użytkowników.

ReklamaZe względu na brak reakcji ze strony wykonawcy, dn. 14.03.2019 r. na wezwanie miasta dokonano komisyjnego przeglądu stanu nawierzchni bitumicznych na mostach oraz punktowych uszkodzeń na płytach stalowych pomostu z udziałem przedstawicieli wykonawcy, inspektora nadzoru technicznego nad stanem mostów i objazdów oraz pracowników tut. urzędu. W wyniku dokonanego przeglądu stanu technicznego nawierzchni i uszkodzeń punktowych stwierdzono konieczność jak najpilniejszego przystąpienia przez wykonawcę do wykonania niezbędnych napraw włącznie z wymianą nawierzchni na moście wjazdowym do miasta, która jest najbardziej zniszczona.

W wyniku wymienionych działań i stwierdzonych zagrożeń dla bezpieczeństwa konstrukcji i użytkowników, wykonawca zadeklarował przystąpienie do prac naprawczych dn. 18 marca br. (w poniedziałek od godz. 9.00) i taką wiadomość miasto przekazało mediom. Po wyjaśnieniu w ciągu dnia, że będą wykonywane prace naprawcze w miejscach punktowych uszkodzeń płyt pomostowych i to w porze nocnej podano informację, że prace odbędą się w nocy z 18.03.2019 r. na 19.03.2019 r.

Prace te zostały faktycznie wykonane po godz. 22.00 dnia 18.03.2019 r. do godzin porannych w dniu 19.03.2019 r. i obejmowały tylko naprawę punktowych uszkodzeń blach płyt pomostowych, w 8 punktach poprzez ich zaspawanie. Należy nadmienić, że uszkodzenia te miały bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowników, jak i stan konstrukcji pomostu, na którym położona jest nawierzchnia bitumiczna. Po wykonanej naprawie uszkodzeń blach płyt pomostowych pozostawione zostały dziury - ubytki warstwy nawierzchni bitumicznej bez wypełnienia masą, co powodowało utrudnienia w ruchu. W wyniku podjętych interwencji w stosunku do PRD-M "Ostrada" Sp. z o.o., nastąpiło wypełnienie masą ubytków na moście wjazdowym do miasta, jak i największych ubytków na moście wyjazdowym z miasta.

ReklamaOdnosząc się do stwierdzeń, że nawierzchnia nie uległa żadnej poprawie i że prawie nic nie zrobiono należy stwierdzić, że dotychczasowe doświadczenia z napraw nawierzchni polegające na ich całkowitej wymianie - wykonano już dwie pełne wymiany w roku 2018 oraz naprawy bieżące wiosną 2018 r., pozwoliły na uzyskanie dłuższego okresu trwałości nawierzchni mostów tymczasowych po ich wymianie. Z obserwacji i porównania stanu nawierzchni mostów w ciągu 2018 r. i tego od ostatniej wymiany całkowitej w VIII i X 2018 r. należy stwierdzić, że uzyskano lepsze efekty trwałości nawierzchni i są one obecnie w dużo lepszym stanie niż w ciągu 2018 r.

Oczywiście nikt nie zaprzeczy, że uszkodzenia na moście wjazdowym powodują znaczne obniżenie komfortu przejazdu i konieczna jest wymiana nawierzchni na tym moście, ale nawierzchnia na moście wyjazdowym z miasta jest w dobrym stanie. Należy także zaznaczyć fakt, że nie są to nawierzchnie ułożone na normalnej konstrukcji drogi - ulicy, tylko na mostach tymczasowych z elementów prefabrykowanych pracujących pod obciążeniem pojazdów i to, że będą wymagały napraw i całkowitych wymian w ciągu założonego okresu eksploatacji był z góry brany pod uwagę. Wykonawca zgodnie z warunkami realizacji przeprawy tymczasowej ma obowiązek dokonania nieodpłatnie jeszcze jednej wymiany całkowitej nawierzchni na mostach.

ReklamaW odniesieniu do terminu wykonania wymiany całkowitej, czy też naprawy poprawiającej stan nawierzchni, to miasto cały czas podejmuje działania wzywające wykonawcę do wykonania jak najszybciej tych prac. Niestety, miastu trudno uzyskać od wykonawcy podanie konkretnego terminu wykonania prac naprawczych. Z informacji uzyskanych od pracowników PRD-M "Ostrada" Sp. z o.o. wynika, że jedną z przyczyn braku realizacji prac był okres zimowy, gdy pracownicy są na urlopach i dokonywane są naprawy techniczne sprzętu służącego do wykonywania tych prac oraz trudności w realizacji zamówienia na materiały konieczne do naprawy nawierzchni, a które są wymagane przez nadzór techniczny i miasto.

Wyświetleń: 13179 komentarze: -
12:32, 04.04.2019r. Drukuj