czwartek, 25 kwietnia 2024 r., imieniny Jarosława, Marka, Elwiry

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Politycy przed wyborami znów o rozbudowie linii kolejowych i Centralnym Porcie Komunikacyjnym (zdjęcia, wideo)

W Ostrołęce odbyła się konferencja dotycząca rozbudowy sieci kolejowych i budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. To eksportowy temat polityków, który pojawia się każdorazowo przez wyborami. Czy obietnice pójdą w parze z ich realizacją, czas pokaże.

Rozmawiano o powstającym Centralnym Porcie Komunikacyjnym oraz obiecanej sieci połączeń lokalnych. Gośćmi konferencji byli Adam Bielan, wicemarszałek senatu oraz Mikołaj Wild - wiceminister infrastruktury oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

ReklamaSpotkanie dotyczyło przede wszystkim rządowych planów realizacji szybkich połączeń kolejowych na terenie całego kraju, obejmujących także nasz region. Mimo wielu zapewnień, plany nadal wydają się mocno odległe, bowiem prace miałyby zakończyć się dopiero w 2027 roku.

Centralny Port Komunikacyjny (CPK), który mieściłby się między Warszawą i Łodzią, połączony byłby z wieloma miastami w Polsce, w tym także z Ostrołęką. Sieć połączeń byłaby też węzłem kolejowym dla całej Europy środkowo-wschodniej, co poprawiłoby dostępność do usług także w miejscach, które w tej chwili są całkowicie pozbawione połączeń kolejowych.

Reklama- W Polsce po 1989 roku połączenia kolejowe i tory raczej demontowano, łącznie zdemontowano ponad 5 tysięcy kilometrów torów, a nowych wybudowano zaledwie 50 - była to głównie szybka kolej miejska w Trójmieście i kilkanaście kilometrów bocznic kolejowych. Nie budowano nowych połączeń, a przecież w Polsce jest wiele miast wykluczonych z połączeń kolejowych. Jednym z taki miast, do których kolej dochodzi, ale połączenia są fatalnej jakości jest oczywiście Ostrołęka. Dziś z Ostrołęki do Warszawy jedziemy ponad 2 godziny. Dzięki nowym połączeniom wychodzącym z Centralnego Portu Komunikacyjnego, Ostrołęka zyska bardzo dobre połączenie z Warszawą, a później z Centralnym Portem oraz pobliską Łomżą - mówił Adam Bielan.

ReklamaO nowej sieci połączeń kolejowych mówił także Mikołaj Wild, przedstawiając przy tym prezentacje multimedialną.

- Mówimy tu o skomunikowaniu całej Polski i wszystkich regionów nie tylko z Centralnym Portem Komunikacyjnym, ale też ze sobą nawzajem. Co to oznacza dla Ostrołęki - miasto znajduje się na trasie od centralnego portu, przez Warszawę, aż na Wielkie Jeziora Mazurskie. Na tej trasie będzie wybudowane 139 kilometrów nowej linii kolejowej o standardzie poruszania się z prędkością od 160 do 250 km/h. Ostrołęka zyska dogodne połączenia z Warszawą, Mazurami oraz Podlasiem - mówił Mikołaj Wild.

Pierwsze kontrakty i dokumentacje niezbędne do realizacji tzw. szprych, czyli nowych tras kolejowych, mają ruszyć jeszcze w tym roku, a zakończyć mogą się w roku 2027. Czy obietnice i zapowiedzi sprawdzą się, czy może temat stał się po raz kolejny tzw. kiełbasą wyborczą, czas pokaże.

Konferencja odbyła się w czwartek 9 maja br. w sali konferencyjnej ostrołęckiej delegatury Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie.

Zobacz też:
Przyszłościowa wizja Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Ostrołęki (zdjęcia, wideo)

Zobacz zdjęcia:
Konferencja prasowa w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Więcej zdjęć: Konferencja prasowa w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego



Wyświetleń: 2245 komentarze: -
16:34, 09.05.2019r. Drukuj