piątek, 21 lutego 2020 r., imieniny Eleonory, Kiejstuta, Fortunata

Reklama   |   Kontakt
MS Serwis

Aktualności

Enea pod ostrzałem pytań o sens budowy ostrołęckiej elektrowni

Temat budowy ostrołęckiej elektrowni wywołał burzliwą dyskusję podczas walnego zgromadzenia akcjonariuszy Enei, którzy są poważnie zaniepokojeni rosnącym długiem spółki. Jak powiedział jeden z akcjonariuszy, "zadłuża się by inwestować w coś, co nie przynosi zysków".

Zwyczajne walne zgromadzenie spółki Enea odbyło się w poniedziałek 20 maja. Akcjonariusze skorzystali z przysługującego im prawa i zadali zarządowi kilkadziesiąt pytań, z których największe emocje budziły te o sens budowy węglowej elektrowni Ostrołęka C.

Relację z przebiegu spotkania przygotowało Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot.

Reklama - Akcjonariusze indywidualni chcieli wiedzieć, czy w modelu finansowym tej inwestycji uwzględnione zostało ryzyko wzrostu cen CO2 przekraczających 30 a nawet 50 EUR. Pojawiła się też kwestia transportu węgla, który do Ostrołęki ma być dostarczony aż ze Śląska przez Polską Grupę Górniczą (a którego koszt został oszacowany przez pytającego na 1,50 - 2 zł za GJ). Padło również pytanie o szczegóły kontroli projektu Ostrołęka C przez NIK i UOKIK i o analizy opłacalności inwestycji w Ostrołękę C w stosunku do opłacalności bloków gazowych, które mogły być alternatywą dla tej elektrowni. Jednak najważniejsze pytanie brzmiało: co z dalszym finansowaniem tej inwestycji, która kosztuje ponad 6 mld zł, a na razie po 1 mld zł złożyły się na nią Enea i Energa? - relacjonuje Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot.

- W komunikacie spółki z 2 maja (o porozumieniu z Energą w sprawie finansowania projektu Ostrołęka C) czytamy, że strony zobowiązały się dążyć do tego, aby zapewnić brak konsolidacji wyników Elektrowni Ostrołęka C z ich wynikami. Skoro Enea posiada 50 proc. udziału w projekcie, którego nie chce konsolidować, to dla mnie to oznacza jedno - projekt w waszych analizach finansowych będzie przynosił straty - skomentował jeden z akcjonariuszy.

Reklama Przedstawicielka innego akcjonariusza - FIP 11 FIZAN - domagała się informacji, w jaki sposób monitorowane jest ryzyko niezrealizowania celu gospodarczego, jakim jest budowa Ostrołęki C.

Jak podaje Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, do większości zadanych pytań zarząd nie ustosunkował się podczas zgromadzenia, zobowiązując się do udzielenia odpowiedzi na piśmie, zaś udzielone już odpowiedzi należy uznać za co najmniej niepokojące.

Zarząd ogłosił, że wzrost kosztów wynikających z rosnących cen uprawnień do emisji CO2 powinien być kompensowany rosnącymi przychodami ze sprzedaży. Innymi słowy za nowe i istniejące inwestycje w węgiel zapłacą konsumenci energii - klienci Enei - w coraz wyższych rachunkach za prąd.

Reklama Zarząd potwierdził też, że obecna strategia spółki w ogóle nie uwzględnia ścieżki redukcji CO2, której wymaga skuteczna ochrona klimatu ujęta między innymi w długoterminowej strategii Komisji Europejskiej - zakłada ona osiągnięcie przez wspólnotę neutralności klimatycznej do 2050 r.

Odpowiedzi zarządu nie usatysfakcjonowały części akcjonariuszy. Ostatecznie przeciwko przyjęciu jednostkowego i skonsolidowanego sprawozdania finansowego za rok 2018 głosowało co najmniej 4 akcjonariuszy indywidualnych oraz FIP 11 FIZAN.

Szczegółowa relacja na temat przebiegu walnego zgromadzenia akcjonariuszy Enei, które odbyło się w poniedziałek 20 maja, znajduje się na stronie Stop Elektrowni Ostrołęka C.
Wyświetleń: 2599 komentarze: 36
30.05.2019, 14:41r. Drukuj




Powrót


Andy @ 15:30, 30.05.2019

IP: 83.21...42

Optymiści z tych akcjonariuszy skoro zakładają tylko, że elektrownia nie przyniesie zysków. Przecież już wstępnie podliczono, ze przyniesie ona 5 mld zł strat, a drugie tyl będzie kosztować jej zbudowanie.
A poza tym to są śmieszni w tym gadaniu. 51,5% akcji Enei posiada Prezes i tym samym co najwyżej mogą pocałować go w kuper.

Bruno @ 15:34, 30.05.2019

IP: 188.147...235

Wreszcie wyjdzie że postawią chłodnię wyższą od PKiN a bez elektrowni. 😁

6u74 @ 16:39, 30.05.2019

IP: 79.184...122

rozumiem, że najlepiej było by spalać w ostrołęckiej elektrowni węgiel wydobywany pod Ostrołęką, może za Rzekuniem będą jakieś złoża....akcjonariusze !! łopaty w dłoń i szukać, może jakiegoś dzika tropiącego użyjecie ...

Cypis @ 16:44, 30.05.2019

IP: 178.37...56

Cała ta inwestycja to szwindel polityczny. Stracą nie tylko akcjonariusze, ale wszyscy podatnicy, bo zaangażowane są w finansowanie tylko spółki skarbu państwa. Dla pozostałych firm ta inwestycja to ładowanie się w starty.

Polka kalkulująca @ 16:55, 30.05.2019

IP: 91.226...1

Zarząd spółki nie może działać na jej niekorzyść - to jest przestępstwo. Enea ma już za to dwa pozwy, kto złoży kolejny?

ryzykfizyk @ 16:58, 30.05.2019

IP: 158.38...180

Zupełnie nieprzemyślana decyzja z tą budową! Brak planów na redukcję CO2, przecież to szaleństwo... Nie dziwię się, że akcjonariusze się wkurzyli, wszyscy powinniśmy być wkurzeni, bo jeśli ta ekektrownia miałaby powstać to wszyscy na tym stracimy angry

biegnącazwilkami @ 17:02, 30.05.2019

IP: 188.125...76

Może w końcu zobaczą, że inwestycja w elektrownie w Ostrołęce jest nie opłacalna i trująca !

Zabrze09 @ 17:06, 30.05.2019

IP: 5.173...221

Bezsensowny projekt, ekonomicznie postawiony na głowie. A srodowiskowo zabójczy

Jan Kowalski z Ostrołęki @ 17:09, 30.05.2019

IP: 78.152...118

Cyt.:
"A poza tym to są śmieszni w tym gadaniu. 51,5% akcji Enei posiada Prezes i tym samym co najwyżej mogą pocałować go w kuper."

Prezes posiada większościowy pakiet spółki skarbu państwa - coś Ci się chyba pozajączkowało.

Puszczyk Rudy @ 17:13, 30.05.2019

IP: 37.30...46

Kompletnie nie rozumiem- jak mozna akcjonariuszom na podstawowe pytania odpowiadac listownie? Zeby inni nie usłyszeli? Niestety, dla mnie wyglada to na jakieś oszustwo. Nie wierze, zeby nie było wiadomo co będzie dalej. Znaczy, to ja osobiscie bede póżniej płaciła za prąd niebotyczne rachunki? To ma byc dobrze?

Ozzi @ 17:22, 30.05.2019

IP: 83.24...163

Kto i po co upiera się przy tej chybionej inwestycji? Wiadomo, że jest nieopłacalna, że przyniesie straty finansowe, a przede wszystkim będzie stanowić zagrożenie dla środowiska i zdrowia mieszkańców. Może ktoś się wreszcie opamięta!

Budować !!! @ 17:25, 30.05.2019

IP: 83.9...208

Kotowski kazał budować - to budujcie !!!
Nie na darmo aneksował ziemię Rzekuńską !!!
Co tam zdrowy rozsądek !!!
Do roboty !!!

Jan Kowalski z Ostrołęki @ 17:29, 30.05.2019

IP: 78.152...118

Przecież od dawna, ta inwestycja, to jest zwyczajny fake - nie rozumiecie tego?

To jest króliczek, którego goni PiS, zaspakajając potrzeby polityczne ostrołęckiego PiSu i jego zwolenników i nic więcej - nie ma najmniejszych szans na znalezienia inwestora tego absurdu - przecież PiS, może w każdej chwili zmusić politycznie PeKaO S.A. i PKO BB, do skredytowania tego idio_tyzmu, dlaczego więc tego nie robi?

Jan Kowalski z Ostrołęki @ 17:39, 30.05.2019

IP: 217.146...85

Cyt.:
"Kotowski kazał budować - to budujcie !!!"

Kotowski miał w tej sprawie do gadania tyle, ile pieczone prosie na uczcie.

Assets @ 17:44, 30.05.2019

IP: 37.248...237

Ta elektrownia to pomyłka - wyrzucanie pieniędzy błoto, podczas gdy potrzebne są gdzie indziej. Polityczny projekt ku uciesze lobby węglowego i Rosji. Nikt, kto umie liczyć nie powinien w to inwestować.

skutek @ 17:55, 30.05.2019

IP: 2a00:f41...e05c

a nie piszą że koszty jakie do tej pory poniosła elektrownia, której jeszcze nie ma to 1.6 mld złotych, tak tak 1.6 mld zł
złodzieje

do wyżej @ 18:05, 30.05.2019

IP: 79.185...42

to święta prawda, myślę, że za sprawstwo niegospodarności można oskarżać małego z Nowogrodzkiej(chociaż ostatnio w ogóle go nie widać zza tych ochroniarzy)

Koszyszko @ 18:54, 30.05.2019

IP: 188.147...217

Jeżeli decydować będą względy ekonomiczne to budowa nawet się nie rozpocznie. Niestety, jeśli polityczne, to będziemy mieli kolejnego truciciela na rosyjski węgiel.

Andy @ 19:56, 30.05.2019

IP: 83.21...42

Cyt.:
"Prezes posiada większościowy pakiet spółki skarbu państwa - coś Ci się chyba pozajączkowało."
Żeby być precyzyjnym - to powinienem napisać, że nieformalnie zarządza tym pakietem. W praktyce, w dzisiejszej Polsce można śmiało napisać, ze jest jego właścicielem gdyż może z nim robić co zechce - Sejm specustawą w kilka godzin to zaklepie, a gdyby jakimś cudem ustawa ta trafiła do TK to komisarz Przyłębska będzie wiedziała co z tym zrobić. Tak czy inaczej pozostali akcjonariusze będą mogli pocałować Prezesa w kuper.

WKURZONY @ 21:27, 30.05.2019

IP: 2a00:f41...6301

TERAZ TE WSZYSTKIE WIOSENNE P.EDALY,FEMINISTKI I LESBI.JE Z PRACOWNI Z TEJ PRACOWNI NA RZECZ WSZYSTKICH WROGOW POLSKI,CHCE ZAKAZAC BUDOWY ELEKTROWNI,A JAK TO SIE UDA,TO NASTEPNY BEDZIE ZAKAZ PIECZENIA NA GRILLU ,ZAKAZ PALENIA LISCI,GALEZI I CO TAM JESZCZE WYMYSLA TE ZBOCZENCE!!!,A JAK SIE WALA W D.UPE,TO NIE MYSLA ,ZE DOSTANA JAKIEGOS GRZYBA !!!!!,ALE WIADOMO ,ZE JAK WIOSENNY PEDA.LMOWI,ZE WEGIEL ZLY,TO PEWNIE TAK JEST!!!!

Papik @ 21:44, 30.05.2019

IP: 157.25...41

Wkurzony, nie wiem co ćpasz, ale zmień dawkę.

Elektrownia i tak nie powstanie, bo nie ma na nią kasy.

Pristol. @ 21:49, 30.05.2019

IP: 178.235...141

Jedna ze spółek we Wrocławiu ponoć już dostała kasę na niektóre elementy które będą wykorzystane w elektrowni ? na papierach widnieje obiekt strategiczny coś na wzór obiekt wojskowy... wygląda na to że elektrownia będzie niezależnie od trucia czy kosztów jak to z wojskiem.

olo @ 22:49, 30.05.2019

IP: 188.146...128

Co tam budowa. Najważniejsze że jak pisze "skutek" już miliardzik połknięty z kwoty przeznaczonej na budowę.

Figon @ 23:00, 30.05.2019

IP: 37.248...121

We wrześniu PiS znowu przyjedzie na budowę w Ostrołęce i SUWEREN znowu łyknie jak pelikan.

Kaszanka z Trabanta @ 01:24, 31.05.2019

IP: 194.50...72

Gdzie jest Gruby Ed ?

Rebeliant Remek @ 01:47, 31.05.2019

IP: 188.147...85

Całkowicie zgadzam się z opinią Jana Kowalskiego. Od samego początku każdy człek zdrowy na umyśle wiedział, że ta węglowa inwestycja nie dojdzie do skutku. Zostaną jedynie milionowe wydatki na pisowską rumianą fatamorgane.

JESTEM NA NIE !!! @ 09:11, 31.05.2019

IP: 37.47...83

Po co następny smród w Ostrołęce, który będzie przez dziesiątki lat zatruwał nas i pokolenia. Czy już nic nie mamy do powiedzenia jako obywatele . Co będziemy z tego mieli?. MOŻE ZAPROPOMUJĄ ENERGIĘ GRATIS?

Realist @ 09:18, 31.05.2019

IP: 188.147...114

Jedna drobna uwaga do wszystkich piszacych.. NIE PISZCZIE JEZELI NIE MACIE POJECIA O CZYM PISZECIE. podan kilka faktow.
1. Wbrew gluporowm wypisywanym na onecie i podawanym w tvn elekteownia nie bedzie potrzbowac wody do chlodzenia taki drobiazg krory jest niestety pkwtarznay
2. Ze wzgledu na bwzpieczenstwo energetyczne polskiego systemu energetycznego w ostrolece musi byc duzy GPZ. Tlumacze dla wszystkich elektrownia. Nowa elektrownia ma zastapic stara
3. Przsetancie pkwtarzac glupoty o zanieczyszczeniach. Fakt jest taki ze z py ktu widzenia ekologii nowa elwkteownia bedzie stosunkowo niskoemisyjna. Liszecie o Oze jako alternatywoe poczytakcie ile wszelkiej masci zanieczyszczen jest emitowaneych w trakcie ich produkcji i utylizacji.
Jezeli ktos jest chetny do rzeczowej dyskusji o faktach a nie wypisywaniu glupot to zapraszam

Do Relist @ 11:01, 31.05.2019

IP: 5.173...237

Wszystkim "znawcom" na czele z rebeliantami i Kowalski nie chodzi o środowisko czy dobro społeczne tylko o awanturę polityczną. Zawsze znajdą fachowca z pod budki z piwem który powie że śmierdzi. Kwestia kasy. E założeniu wszystkich naszych sąsiadów Polska nie może być bezpieczna energetycznie żeby kupowała energie od nich. Mowa tu o olbrzymich pieniądzach więc wrzucone kilkaset baniek w propagandę to grosze. A ci nasi "znawcy" tematu prą w te dziwne uzasadnienie mimo braku kasy z trolowania. To jest dopiero fanatyzm lewacko pełowy.

Jan Kowalski z Ostrołęki @ 11:19, 31.05.2019

IP: 78.152...118

Cyt.:
"ze jest jego właścicielem gdyż może z nim robić co zechce"

Kolejne brednie, prezes jest jedynie wynajętym człowiekiem, którego Rada Nadzorcza, w każdej chwili może pogonić ze stanowiska, a więc nie pisz głupot.

Jan Kowalski z Ostrołęki @ 11:22, 31.05.2019

IP: 78.152...118

Realist, skąd Ty bierzesz takie brednie?

Wg NIK i PSE, ta inwestycja, jest zwyczajnie zbędna, jesteś mądrzejszy od nich?

Ostatnio, do tych krytycznych opinii dołączył się UOKiKi - oni wszyscy się mylą, a Ty masz rację - taki z Ciebie "fachura"?

Dlaczego banki gremialnie odmówiły kredytowania tej inwestycji?

Jan Kowalski z Ostrołęki @ 11:27, 31.05.2019

IP: 217.146...85

Pamiętajcie wszyscy przeciwnicy tej budowy, że dla Kotowskiego jesteście jedynie "ujadająca sforą", a on już się witał z gąską, już spotykał z przedstawicielem wykonawcy - taką ma chłop wiarę w cuda.

Xyz @ 11:38, 31.05.2019

IP: 5.173...106

Jaka inwestycja to jest pralnia pieniędzy tylko robią to w białych rękawiczkach .Idioci bez jakiegokolwiek pojęcia zasiadają w zarządzie i napychaja sobie kieszenie.

Jan Kowalski z Ostrołęki @ 11:48, 31.05.2019

IP: 217.146...85

Z tą budową, jak z tym dowcipem
- Panie majster, stylisko od szpadla mi się złamało.
- To oprzyj się o betoniarkę.

Andy @ 18:11, 31.05.2019

IP: 83.23...9

Panie Kowalski, o Prezesie Polski piszę.

Papik @ 19:19, 31.05.2019

IP: 157.25...36

"prezes jest jedynie wynajętym człowiekiem, którego Rada Nadzorcza, w każdej chwili może pogonić ze stanowiska"

Wczoraj polecieli ze swoich stanowisk wiceprezesi Energi SA w Gdańsku.