środa, 24 kwietnia 2024 r., imieniny Aleksandra, Horacego, Grzegorza

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

A co Ty wiesz o programowaniu?

Ministerstwo Cyfryzacji zapytało mieszkańców kraju o programowanie i zagadnienia z nim związane. Niezależnie od tego, czy ktoś jest stale online czy nie korzysta z Internetu, zgadzają się w jednym - nauka programowania może przynieść korzyści dzieciom. Takiego zdania jest zdecydowana większość badanych internautów.

Z czym Ci się kojarzy programowanie? W jakich sferach życia może mieć zastosowanie? To tylko niektóre pytania, jakie zadaliśmy internautom i tym, którzy z Internetem nie są za pan brat. Sprawdźcie, co odpowiedzieli.

Reklama- Naszym zdaniem programowanie to jedna z ważniejszych kompetencji przyszłości. Byliśmy ciekawi, czy Polacy podzielają nasz pogląd i co sądzą o nauce programowania. Dlatego zapytaliśmy o zdanie internautów 18+ i osoby niekorzystające z sieci. Oto wyniki badania, które przeprowadziliśmy w ramach projektu "Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechnienia korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych" - informuję Ministerstwo Cyfryzacji.

Co to jest programowanie i po co nam ono? Nasze pytania brzmiały nieco inaczej, ale mniej więcej chodziło nam o to, aby właśnie tego się dowiedzieć. Zacznijmy od skojarzeń. Zarówno internautom, jak i osobom niekorzystającym z Internetu, programowanie kojarzy się przede wszystkim z tworzeniem narzędzi do obsługi programów komputerowych, z tworzeniem aplikacji oraz z tworzeniem stron internetowych. Jeśli chodzi o obszar zastosowania umiejętności programistycznych - internauci wskazują tutaj przede wszystkim bankowość (68%). Dla 63% takim obszarem są także biznes, nauka i edukacja. 61% aktywnych online badanych wskazuje na usługi publiczne. Osoby niekorzystające z Internetu potencjał programowania dostrzegają przede wszystkim w bankowości, obsłudze urzędowej oraz biznesie.

Reklama- Nauka programowania może przynieść korzyści dzieciom. Takiego zdania jest zdecydowana większość badanych internautów (82%) i ponad połowa (55%) osób niekorzystających z Internetu. Starsi internauci (55-64 lat i powyżej 64 lat) akcentują korzyści miękkie płynące z programowania, takie jak nauka logicznego myślenia, świadome podejście do nowych technologii, rozwój kreatywności, nauka cierpliwości i wytrwałości. Dla młodszych internautów (18-24 lata, 25-34 lata) nauka programowania częściej wiąże się z praktycznymi aspektami, np. przewagą na rynku pracy - czytamy w informacji MC.

Co ciekawe, im bardziej internauci deklarują, że nauka programowania może przynieść korzyści dzieciom, tym częściej postrzegają te korzyści w kategoriach świadomego podejścia do nowych technologii. W przypadku osób niekorzystających z sieci taką zależność można zaobserwować w przypadku nauki logicznego myślenia. A czy Polacy chcą, aby ich dzieci uczyły się programowania? Tak. Taką wolę wyraziło 80% przebadanych przez nas rodziców-internautów oraz 55% osób niekorzystających z Internetu.

Reklama- Programowanie to kompetencja przyszłości. Pracujemy nad tym, by szansę na jej zdobycie miało możliwie najwięcej młodych Polaków, nie tylko z dużych miast, ale i mniejszych miejscowości - mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - To m.in. dlatego w 16 miastach średniej wielkości uruchomiliśmy w zeszłym roku Kluby Młodego Programisty. Ich lokalizacje nie są przypadkowe. Wybraliśmy miejsca, gdzie oferta tego rodzaju zajęć nie jest tak bogata jak w dużych miastach - dodaje szef MC.

Kluby Młodego Programisty to punkty warsztatowe, w których organizujemy bezpłatne zajęcia programowania. Działają w Nysie, Siedlcach, Lubinie, Inowrocławiu, Zamościu, Żarach, Piotrkowie Trybunalskim, Nowym Sączu, Przemyślu, Suwałkach, Kwidzynie, Jaworznie (do kwietnia 2019 r. Żorach), Ostrowcu Świętokrzyskim, Ełku, Gnieźnie i Stargardzie.

ReklamaTylko przez pierwsze siedem miesięcy działania Klubów w bezpłatnych zajęciach wzięło udział ponad 20 tysięcy uczestników. Do października 2020 r. ta liczba się podwoi. We wrześniu ruszamy z kolejną turą warsztatów. Wtedy też planujemy dni otwarte w Klubach Młodego Programisty. Więcej o Klubach Młodego Programisty na www.klubmlodegoprogramisty.pl

To nie koniec naszych programistycznych aktywności - powoli zaczynamy przygotowania do tegorocznej, siódmej już, edycji CodeWeek - Europejskiego Tygodnia Kodowania. Myślcie nad inicjatywami, a inspiracji szukajcie na koduj.gov.pl. Pamiętajcie też o zgłaszaniu Waszych aktywności na www.codeweek.eu/events. Koniecznie zajrzyjcie także na stronę www.koduj.gov.pl. Znajdziecie tam gotowe scenariusze zajęć programowania, linki do bezpłatnych aplikacji i wiele innych pomysłów na spędzenie czasu w weekendy i wakacje.

Reklama- W ramach pierwszego badania rocznego w projekcie "Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechnienia korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych" zrealizowaliśmy dwa badania, tj. badanie z internautami w wieku 18 i więcej lat oraz badanie z osobami niekorzystającymi z Internetu w wieku 45-64 lat. Pierwsze z tych badań zrealizowaliśmy techniką CAWI, natomiast drugie - z zastosowaniem techniki CATI. W ramach pierwszego z modułów zrealizowano 4985 wywiadów, zaś w ramach drugiego 1000 wywiadów. Badania koncentrowały się na czterech obszarach tematycznych dotyczących korzystania z Internetu, widzianych oczami internautów oraz osób niekorzystających z Internetu w wieku 45-64 lat w Polsce. Na obszary te składały się przede wszystkim: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w Internecie oraz programowanie. Zakres tematyczny wynikał z obszarów, których dotyczyły będą kampanie informacyjne promujące korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych. Badania zrealizowano w listopadzie i grudniu 2018 r. - informuje MC.

ReklamaProjekt "Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych" realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

 

Wyświetleń: 985 komentarze: -
09:09, 20.07.2019r. Drukuj