sobota, 29 lutego 2020 r., imieniny Romana, Oswalda, Cyryla

Reklama   |   Kontakt
Eldor

Aktualności

"Jak PiS wykoleił Łomżę"

Łomża od dawna boryka się z problemem braku połączeń kolejowych. Na domiar złego miasto wypadło z Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. To kara za to, że łomżanie nie wybrali na prezydenta kandydatki PiS. O sprawie informuje dwumiesięcznik "Z biegiem szyn".

Jak PiS wykoleił Łomżę

Reklama Rewitalizacja linii kolejowej Śniadowo-Łomża miała rozpocząć się w 2019 r. Efektem trwających nieco ponad rok robót miało być przywrócenie z końcem 2020 r. ruchu pociągów pasażerskich do Łomży która - licząc 63 tys. mieszkańców - jest jednym z największych polskich miast pozbawionych połączeń kolejowych.

Decyzja polityczna

Ostatni pociąg pasażerski odjechał z Łomży w marcu 1993 r., gdy była jeszcze stolicą województwa. 17-kilometrowa linia Śniadowo-Łomża, wykorzystywana obecnie tylko w przewozach towarowych, znajduje się w bardzo złym stanie technicznym, znajduje się w bardzo złym stanie technicznym: pociągi nie mogą przekraczać prędkości 20 km/h.

Na początku 2018 r. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe informowała, że dzięki zapewnieniu funduszy w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020, "zaplanowana została rewitalizacja odcinków Łapy-Śniadowo oraz Śniadowo-Łomża. Wyremontowane tory stworzą warunki do uruchomienia regularnych połączeń pasażerskich". Celem było podniesienie prędkości do 120 km/h, odbudowa peronów i uruchomienie pociągów relacji Białystok-Łapy-Sokoły-Śniadowo-Łomża, pokonujących tę trasę w 1 godz. 40 min.

Niespodziewanie jesienią 2018 r. zapadła decyzja o odłożeniu prac rewitalizacyjnych i odsunięciu powrotu Łomży na mapę połączeń kolejowych o przynajmniej kilka lat. W tle tej decyzji kryje się polityka.

Zmieniamy ludzi

Od 2014 r. Łomżą rządzi prezydent Mariusz Chrzanowski. W 2018 r. 34-letni Chrzanowski zapowiedział, że będzie starał się o reelekcję. Choć nie uzyskał nominacji swojej partii, czyli Prawa i Sprawiedliwości, to i tak zdecydował się wystartować w wyborach samorządowych rozpisanych na przełom października i listopada 2018 r. Skończyło się jego wykluczeniem z PiS i wystawienie przez tę partię kandydatury Agnieszki Muzyk, wykładowczyni łomżyńskiej Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości oraz byłej wiceprezydent Łomży.

20 września 2018 r., miesiąc przed wyborami, prezes PiS Jarosław Kaczyński skierował list otwarty do mieszkańców Łomży. "Wielu z Państwa zapewne zadaje sobie pytanie: dlaczego PiS wystawia nowego kandydata. Otóż PiS jest partią pozytywnych zmian. Zmieniamy Polskę, ale i ludzi, którzy nie wytrzymali tempa i nie sprostali wyzwaniom, osiedli na laurach. Tak stało się w Łomży. Stawialiśmy na młodość, a okazało się, że otrzymaliśmy w zamian niedojrzałość i nielojalność, brak aktywności i zwykłej ciężkiej codziennej pracy".

Kaczyński podkreślał w liście do łomżan, że "jedynym kandydatem Prawa i Sprawiedliwości na urząd prezydenta Łomży jest Agnieszka Barbara Muzyk": "Dzięki pani doktor Muzyk, jej pracowitości, zaangażowaniu, kontaktom i staraniom, w Warszawie często słychać o Łomży, jej potrzebach i potencjale. To dzięki niej Łomża jest uwzględniana w planach rządowych, na przykład rozbudowy kolei".

Startujący w kontrze do Agnieszki Muzyk i całej swojej dawnej partii Mariusz Chrzanowski w pierwszej turze uzyskał 44 proc. głosów, osiągając tym samym najlepszy wynik ze wszystkich siedmiu kandydatów (Muzyk zajęła drugie miejsce z poparciem 23 proc.). W drugiej turze Chrzanowski uzyskawszy 76 proc. głosów, zdeklasował kandydatkę PiS i pokazał, że do zwycięstwa nie jest potrzeby ani partyjny szyld, ani osobiste poparcie Jarosława Kaczyńskiego.

Biała plama na mapie kolejowej

Prezydent Łomży szybko przekonał się jednak, że od szyldu Prawa i Sprawiedliwości - bez którego owszem da się wygrać lokalne wybory - zależy obecność miasta w programach inwestycyjnych, których zakres ustalany jest na poziomie wojewódzkim i rządowym.

14 listopada 2018 r. - a więc dokładnie dziesięć dni po wygraniu przez Mariusza Chrzanowskiego drugiej tury wyborów - spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zwróciła się do samorządu województwa podlaskiego z wnioskiem o obcięcie funduszu, które w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 były przeznaczone na rewitalizację linii kolejowej do Łomży.

W piśmie do samorządu województwa podlaskiego Centrum Rewitalizacji Inwestycji PKP PLK zaproponowało, aby - z uwagi na rosnące koszty inwestycji kolejowych - pieniądze zarezerwowane na rewitalizację ciągu do Łomży przeznaczyć na sfinansowanie droższych niż planowano remontów linii szerokotorowych obsługujących terminale przeładunkowe koło Sokółki i Siemianówki przy granicy z Białorusią, zaś wykonanie rewitalizacji ciągu do Łomży rozważyć dopiero w ramach programu regionalnego na lata 2021-2027.

Samorząd województwa podlaskiego - w którym od listopada 2018 r. władzę sprawuje PiS - łatwo przystał na sugestię spółki PKP PLK, dodając, że ewentualna modernizacja ciągu do Łomży powinna być prowadzona przede wszystkim pod kątem potrzeb przewozów towarowych. Wszystko w lutym 2019 r. przypieczętował premier Mateusz Morawiecki, podpisując uchwałę zmieniającą Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku: zarezerwowaną na prace rewitalizacyjne na linii Śniadowo-Łomża kwotę 35 mln zł przesunięto na inne przedsięwzięcia.

Zanim to nastąpiło, prezydent Mariusz Chrzanowski wystosował do prezesa PKP PLK, samorządu województwa podlaskiego oraz premiera Mateusza Morawieckiego apel o zachowanie Łomży na liście inwestycji kolejowych i jak najszybsze przystąpienie do realizacji prac rewitalizacyjnych, przypominając, że "region łomżyński jest białą plamą na mapie kolejowej województwa, Polski i Europy". Apel prezydenta Łomży został zignorowany.

Autor: Karol Trammer, "Z biegiem szyn" lipiec-sierpień 2019, nr 4.

Przedruk artykułu był możliwy dzięki uprzejmości autora. Serdecznie dziękujemy. Pełny numer czasopisma można pobrać ze strony www.zbs.net.pl.

Wyświetleń: 5574 komentarze: 12
20.07.2019, 09:21r. Drukuj




Powrót


Pristol. @ 09:32, 20.07.2019

IP: 178.235...24

"Chcemy priorytetowo potraktować trasę na Łomżę. Pomoże to skomunikować Ostrołękę oraz Mazury z centrum kraju - tłumaczy Wild."

Jest to odnośnie CPK w Polsce, więc nikt nic nie wykoleił..

do Pristol. @ 10:32, 20.07.2019

IP: 176.109...101

Pis wszystko Ci może obiecać, czegoż to jeszcze pragniesz.
laughing

Realista @ 10:50, 20.07.2019

IP: 2a01:11cf...3406

Chociaż PiS to zło w przypadku PO nie było by o tym mowy bo Poslkie koleje już dawno były by sprzedane najprawdopodobniej jakiemuś staremu SS manowi :]

do Realista @ 11:11, 20.07.2019

IP: 176.109...101

Kolejny bezmyślny do dzieli siat na Po i Pis. Jedni i drudzy niczym się nie różnią.
A tacy ja "Realista" ślepo za mrzonkami z wywieszonym językiem.
Pomyśl odrobinę, przeczytaj definicję nicka, którego używasz.
laughing

Masz jeszcze okazję wyzwać mnie od czerwonej zarazy plus innych cwaniaków, dla których wyborczy to dojne baranki.

Obserwator @ 11:49, 20.07.2019

IP: 83.24...8

Co z tego że w tym artykule nie ma słowa na temat Ostrołęki, ważne aby obsmarować PiS. Od kiedy pamiętam to albo oni mieli albo my, przeważnie oni. Chłopaku w okularach zachowujesz się jak chyży ruj oby tylko jadem tryskać

suweren44 @ 12:09, 20.07.2019

IP: 78.152...129

Panowie i panie z PIS. Jest takie przysłowie:".Jak Kuba Bogu tak Bóg Kubie".
.Nie wwymagajcie od innych aby was szanowali jak ich nie szanujecie.Zła Karma zawsze wraca. 27:1

🐕 @ 14:37, 20.07.2019

IP: 37.47...188

W tej opozycji przecież tacy biznesmeni 😂😂😂 na pewno lepiej sobie poradzą niż ciemniaki nasz biznesmen jest już działa 😂😂😂

do @ 15:11, 20.07.2019

IP: 83.28...106

tak bylo z Ostroleka za PO

xAXaxA @ 20:28, 20.07.2019

IP: 94.254...62

Moja Ostrołęka, to portal, który powoli coraz bardziej staje się pro prawicowy xD Każdy Wasz artykuł, pokazuje brak jakiekolwiek kompetencji przez waszą władzę.

ccsad @ 20:31, 20.07.2019

IP: 94.254...62

Ten artykuł jest tak głupi, że ja pie******. Czy Wy tam piszecie te śmieszne artykuły pod wpływem emocji? Coraz większa krytyka Waszego Prezydenta, skłania Was do pisania takich głupot, aby odwrócić uwagę ?

Plany centralnego portu komunikacyjnego obejmują połączenie Warszawa, Ostrołęka, Łomża! Sami o tym niedawno pisaliście!

:) @ 22:06, 20.07.2019

IP: 37.30...206

Na pocieszenie napisze ze te teksty piszą napewno nie wyborcy PIS :) to znaczy ze jeszcze jest siła w narodzie... ale czasami warto oderwać sie od rzeczywistości i poczytać to co sie wydaje opozycji 😊

Stefan @ 19:00, 21.07.2019

IP: 5.173...168

Nie chcę nawet tego czytać. Jeszcze nigdy na MO nie przeczytałem czegoś pozytywnego o samorzadowcach i politykach PiS. Niedługo przeczytamy o Panu Kuliku który już pobudował MŻW teraz kończy most i odda pewnie pod choinkę piekną Ostrowską. Ale wieże w mądrość ostrołeczan,i ich obiektywizm którego niedoszukamy się w artykułach tego portalu. P. S. A czy Łomży nie wystarczy Viabaltica?

Reklama

Tynki
LUSAR
Carpexim
Bowling
Foton

Ogłoszenia

Forum

Reklama

Ynet.pl
Hydraulika
Sklep Enter