wtorek, 16 kwietnia 2024 r., imieniny Bernadetty, Cecyliana, Kseni

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Skrzynka skarg: sygnalizacja świetlna nie sprzyja płynności ruchu

Skrzynka skarg, pochwał, pytań i pomysłów:

Chcę poruszyć sprawę ruchu drogowego na skrzyżowaniu ul. Pomian/Żebrowskiego z Goworowską. Jest tam sygnalizacja świetlna i brak wydzielonych pasów do lewoskrętu. Cykl świateł ustawiony jest tak, że od strony ul. Pomian tworzą się korki.

Cykl zmiany przepuszcza 2-3 samochody. Podobna sytuacja ma miejsce w godzinach południowych i popołudniowych od strony ul. Żebrowskiego. Nie jestem specjalistą od sygnalizacji świetlnej, zdaję też sobie sprawę z ograniczeń jakie stawia powierzchnia skrzyżowania, ale taka regulacja, w której zezwolenie na wjazd (zielone) trwa kilkanaście sekund, po którym następuje przełączenie, nie sprzyja płynności ruchu. Zanim doczekamy się przebudowy skrzyżowania, być może zarządca jest w stanie w jakiś prosty sposób pomóc zmotoryzowanym mieszkańcom miasta, którzy na swojej drodze mają to właśnie skrzyżowanie.

ReklamaOdpowiada Łukasz Kulik, prezydent Ostrołęki:

W odpowiedzi na zapytanie dotyczące ruchu drogowego na skrzyżowaniu ulic Pomian/Żebrowskiego z ul. Goworowską uprzejmie informuję, że sygnalizacja świetlna pracująca na skrzyżowaniu ulicy Goworowskiej z ulicą Brata Z. Żebrowskiego i Pomian realizuje dwa programy cykliczne stałoczasowe, co oznacza, że w zależności od pory dnia realizowany jest określony program, zgodnie z harmonogramem sygnalizacji. Pierwszy program realizowany od godz. 5.00 do godz. 6.30 oraz od godz. 19.30 do godz. 22.00, którego długość cyklu wynosi 46 s. Drugi program funkcjonuje od godz. 7.30 do godz. 19.30, a jego długości cyklu wynosi 66 s. Długości czasu trwania sygnału zielonego na poszczególnych wlotach zostały określone na podstawie pomiarów natężeń ruchu.

W czasie pomiarów wykonanych w ostatnim czasie na przedmiotowym skrzyżowaniu zaobserwowano dużą zmienność natężeń 15-minutowych. Duża dysproporcja wielkości natężenia ruchu w krótkich przedziałach czasowych powoduje, że wprowadzone do sterownika programy nie mogą być efektywne dla każdej sytuacji ruchowej na skrzyżowaniu, zwłaszcza w godzinach szczytowych natężeń. W przypadku dużych zmienności natężenia oraz dominujących kierunków ruchu na poszczególnych wlotach skrzyżowania zalecane jest zastosowanie sygnalizacji akomodacyjnej acyklicznej, na której zapotrzebowanie na sygnał zielony i czas jego trwania jest dostosowywana w czasie rzeczywistym do aktualnych natężeń ruchu za pośrednictwem detektorów pojazdów umiejscowionych w nawierzchni jezdni bądź kamer wideodetekcji. Dodatkowym czynnikiem pogarszającym warunki ruchu na skrzyżowaniu jest jego geometria, która nie sprzyja zastosowaniu na nim sygnalizacji świetlnej. Zbyt odległe przejścia dla pieszych i linie zatrzymań wymuszają występowanie długiego czasu traconego w każdym cyklu. Brak wydzielonych pasów do lewoskrętów powoduje, że pojazdy zamierzające skręcić w lewo czekając na przejazd pojazdów jadących z naprzeciwka, blokują pojazdy chcące jechać na wprost - w ten sposób dochodzi do przypadków, że w ciągu jednego cyklu na wlocie podporządkowanym przejeżdżają tylko 2-3 pojazdy.

ReklamaPoprawa tego stanu poprzez wydłużenie czasu trwania sygnału zielonego na wlocie podporządkowanym spowoduje znaczące zwiększenie kolejek na ciągu głównym (poprzez wydłużenie czasu oczekiwania na sygnał zielony na tych wlotach). Do zaistniałej sytuacji dochodzi jeszcze czynnik ludzki, czyli nieumiejętność niektórych kierowców ominięcia się pojazdów jadących z naprzeciwka i zamierzających skręcić w lewo.

Zmiana geometrii skrzyżowania i zastosowanie sygnalizacji akomodacyjnej na przedmiotowym skrzyżowaniu wymaga znacznych inwestycji, co w przypadku posiadania przez miasto projektu przebudowy skrzyżowania na rondo jest nieekonomiczne. Pod koniec roku kalendarzowego zgodnie z zawartą umową na utrzymanie i konserwacje sygnalizacji świetlnych planowane jest przeprowadzenie pomiarów natężeń ruchu i sprawdzenie efektywności pracy sygnalizacji na przedmiotowym skrzyżowaniu.

Wyświetleń: 3353 komentarze: -
14:55, 23.07.2019r. Drukuj