sobota, 19 października 2019 r., imieniny Piotra, Pawła, Ziemowita

BRW

Aktualności

Grozi nam susza. To nie lanie wody

To nie jest lanie wody, mówienie że grozi nam susza, że pustynnieć będą kolejne obszary Polski. Wysycha Narew i starosta rozważa wprowadzenie stanu klęski żywiołowej. Wody Polskie zamknęły szlak wodny na Narwi do odwołania, co znaczy że kajak jest w stanie prześlizgnąć się pomiędzy mieliznami.

Inne jednostki o większym zanurzeniu mogą utknąć pośrodku rzeki lub rozbić swoje kadłuby o kamienie na płyciźnie.

Reklama Żegluga po Narwi to temat na długie Polaków rozmowy, tylko że jak widać po stanie wody w sumie to płytki temat. Niski poziom wody w rzece to większy problem, niż zamknięcie szlaku wodnego. I to nie problem tylko dla ryb, które sądzę, że popłyną sobie tam, gdzie tej wody jest nadal dość, w górę rzeki do jezior lub w dół do zbiornika zegrzyńskiego. To problem dla rolnictwa, bo bez wody nie ma życia. Nie będzie zbiorów obfitych plonów, nie będzie nie tylko przychodów z produkcji rolnej, ale i będzie mniej żywności, co oznacza nieuchronny wzrost cen, bo odmówić kupna produktów spożywczych nie jesteśmy w stanie. Braki w produkcji zrekompensujemy sprowadzaniem żywności z innych regionów kraju i z zagranicy. Będziemy kupować od tych, którzy nie koniecznie wody mają więcej lecz potrafią lepiej nią gospodarować. Nas to będzie w efekcie więcej kosztować. Bo my tego nadal nie potrafimy i marnotrawimy wodę, tak jakby nigdy miało jej nam nie zabraknąć. A tak być nie musi, wręcz przeciwnie. Obniżanie się poziomu rzek powoduje również obniżanie poziomu wód gruntowych. Co będzie, gdy pompy pobierające wodę, która później leje się z naszych kranów, zassą zamiast wody powietrze? Tak było w tym roku w Skierniewicach. To może zdarzać się częściej i w innych miejscach w Polsce. Być może także w Ostrołęce. Nie wiem, czy to nam grozi już w tym roku, wolałbym by tak nie było. Tak czy owak wodę trzeba oszczędzać. Choć trzy czwarte powierzchni Ziemi pokrywają oceany i morza słodkiej wody, która nadaje się do picia mamy około 1 proc ogólnych zasobów. Więcej jest wody słodkiej ogółem, bo 3 proc. Reszta to woda słona, nie nadająca się do celów rolnych i spożycia bez uzdatnienia.

Reklama W Polsce sytuacja jest zła. Nasze zasoby wody są w przeliczeniu na jednego mieszkańca skromne, wręcz małe. Więcej od nas wody mają Węgrzy, Hiszpanie. Wielu regionom grozi pustynnienie. Aby temu zapobiec, musimy temu zapobiegać gromadząc wodę i lepiej nią gospodarować. Sposobów gromadzenia wody opadowej jest wiele i wcale nie potrzeba budować wielkiej tamy na rzece. Wręcz przeciwnie, potrzeba wezbranej wodzie rozlać się, by spowolnić jej spływanie do morza. Trzeba pozwolić, by napełniły się liczne zbiorniki małej retencji: leśne oczka, stawy, mokradła, torfowiska, by zatrzymały ją lasy łęgowe.Trzeba nie dopuścić do jej utraty poprzez odparowywanie do atmosfery i sadzić drzewa, zakładać łąki, które nie tylko nie potrzebują nawadniania jak trawniki, ale i nie pozwalają glebie na wysychanie, chroniąc przed promieniowaniem słonecznym itp.

No i nie możemy wody marnotrawić. Możemy ograniczyć jej zużycie sami na wiele sposobów. Na przykład zastępując kąpiel w wannie prysznicem. Możemy gromadzić wodę deszczową do podlewania ogródków. Możemy też ograniczyć spożycie mięsa. Do produkcji żywności roślinnej potrzeba o wiele mniej wody. Możemy kupować mniej ciuchów. Dla przykładu nowa para jeansów to około 10 tys. litrów zużytej do jej wyprodukowania wody.

Ktoś może powiedzieć, że przecież w Polsce nie uprawiamy bawełny. Tak to prawda. Tylko, że my nie żyjemy na księżycu tylko na tej samej, jeszcze zielonej planecie. Jeżeli w Afryce wody zabraknie, jej mieszkańcy ratując swoje życie podąża tam, gdzie ona jeszcze jest. Mogą przyjść do nas, bo co będą mieli robić? Pamiętajmy o tym zakręcając kran.

O autorze

Wojciech Jarząbek - ekolog, prezes stowarzyszenia "Ekomena".

Więcej felietonów w dziale "Krzywym okiem".

Wyświetleń: 8004 komentarze: 48
31.07.2019, 06:35r. Drukuj

PROMOCJA





Powrót


Karol @ 07:28, 31.07.2019

IP: 178.235...20

Nie myjmy się na początek!!! Co za rady. Na naszym terenie nie ma takiego deficytu jak w innych częściach kraju. Szkoda mi mazurskich jezior jeśli wyschną. Narew niech wysycha. Nie będzie korków na mostach.

Xzz @ 07:50, 31.07.2019

IP: 5.173...253

Oo chociaż raz MO w nagłówku tej wody nie leje😂😂

PI @ 07:52, 31.07.2019

IP: 185.166...9

Stwórca dał człowiekowi ni mniej ni więcej,ale tyle ziemi,aby się z niej wyżywił.
Kilkadziesiąt lat temu w PL nastała era łakomych i bezbożnych''mędrców'',którzy postanowili stworzyć raj nam raj osuszając tereny podmokłe,tzw.melioracją.Tymi durnymi pomysłami komuniści realizowali swoją wizję powiększania areału rolnego a tym samym dającego więcej żywności,z którą za''oswobodzenie''Polski,dzielili się a jakże,z''bratnim''związkiem radzieckim.
W związku z melioracją,szkody w zasobach wodnych w ziemi poczyniły dziś spustoszenie i deficyt wody a bajdurzenie o zakręcaniu kranów z wodą jest pokrętnym tematem zastępczym do tych,którzy z racji wieku nie pamiętają o reglamentowanym''dobrobycie'',jakim obdarzył Polaków oszukańczy i pazerny komunizm,osuszający nawet wyższe partie ziemi.

PI @ 07:53, 31.07.2019

IP: 185.166...9

...dziś leżące ugorem

Prrr.. @ 08:19, 31.07.2019

IP: 79.190...141

Niektóre rzeczy można tak robić żeby oszczędzać wodę. Np. Do podlewania ogrodu używać deszczówki.

stalker malina @ 08:31, 31.07.2019

IP: 5.184...17

Klimuszko mówił coś że w Polsce pomarańcze(...)
ale tak jest jak miliony LECĄ na "nie nasze" cmentarze; muzea i też do miasta Toruń albo te śmieszne nowoczesne samoloty od największego sojusznika naszego, który nas pierwszy sprzeda, zostawi. No to już niema na zbiorniki rentencyjne, tamy... i woda sruuuuuuu do morza

Pol @ 08:47, 31.07.2019

IP: 188.147...196

Pl. Masz rację. Obwałowanie polskich rzek a szczególnie Odry i Wisły spowodowało to że są one kanałami spustowymi wody z terenu całej Polski do morza. Brak naturalnej kumulacji wody na terenie kraju.

Jerzy Brojek @ 08:50, 31.07.2019

IP: 178.235...110

Do Pl IP:185.166...9 pozdrawiam. Przypominam że ten "oszukańczy i pazerny komunizm":
a) zlikwidował dość powszechny przed wojną analfabetyzm
b) zelektryfikował Kraj
c) odbudował z ruin powstałych podczas wojny
d) wybudował przemysł (także w Ostrołęce)
e) ZBUDOWAŁ W S Z Y S T K I E WIĘKSZE ZBIORNIKI RETENCYJNE
MAGAZYNUJĄCE WODĘ.
Jakoś nie osuszył bagien Biebrzy. ujścia Warty, ani bagien Polesia.
Jeżeli posiada Pan jakiś pomysł pozwalający ZAMKNĄĆ KOPALNIE ODKRYWKOWE (TURÓW, KONIN, BEŁCHATÓW ) które pracują na potrzeby
elektrowni - STWARZAJĄC TAK ZWANE LEJE DEPRESYJNE POWAŻNIE
ODWADNIAJĄ TEREN - PROSZĘ TEN POMYSŁ ZAPREZENTOWAĆ.
Jestem skłonny odpowiadać na Pańskie polemiki.
Z poważaniem Jerzy Brojek z Ostrołęki dnia 31 lipca 2019

Do p.Brojka @ 09:03, 31.07.2019

IP: 5.172...131

Gdyby nie było komunizmu bylibyśmy bogatsi od Kuwejtu i Szwajcarii to co oddaliśmy ruskim za opiekę wystarczyłoby na to abyśmy byli mocarstwem, komunizm cofnął nas w rozwoju o kilkanaście lat więc nie wiem czym się Pan podnieca. Wystarczy przypomnieć sobie dobrobyt w sklepach typu sraj#taśma na kartki, mięso reglamentowane itp dostęp do dóbr miały tylko wysoko postawione kacyki pzpr- u

Zdenek @ 09:10, 31.07.2019

IP: 5.173...18

Panie Brojek Za komuny bieda była i ucisk. Ustrój służył tylko oprawców z PZPR.

xyz @ 09:26, 31.07.2019

IP: 83.6...195

Panie Starosto ,tu się nie ma co zastanawiać,rolnicy paszy nie mają dla bydła ,a śmieszny minister mówi o kredytach ,nich je sobie w sadzi w 4 litery,pasze drożeją,a cena mleka w dół.pytam ,dlaczego w sklepach nie tanieje

do @ 09:38, 31.07.2019

IP: 83.28...141

dla niek wazniej jest walka z Kosciolem

leo @ 09:45, 31.07.2019

IP: 195.191...49

Pamiętajcie ludziska, zakręcać krany, i oszczędzać wodę. Bo jak nie, to afrykanie , do nas mogą przyjść. Oj Jarząbek , Jarzaąbek, nie strasz ludzi. :)

zbiornik na Narwi @ 09:57, 31.07.2019

IP: 188.147...130

Jak najszybciej nalezałoby zrobic zbiornik na Narwi na starorzeczu miedzy Laskowcem a Nowosiedliny. To i tak głównie teren zalewowy, nic tam nie ma. Taki zbiornik 500m x 1000m x 2m głębokości to zapas MILIONA m3 wody. Zapas wody dla miasta ale też dla elektrowni. Dla mieszkańców okolic atrakcja turystyczna, szansa na rozwój przedsiębiorczosci. Ucieszyliby sie wędkarze, żeglarze i kajakarze, zwykli turyści. Zrobiony z głowa mógłby nie tylko magazynowac wodę ale też wpływac na jej oczyszczanie. Oczywiście też zabezpieczenie przed powodzią. W kosztach mogłaby uczestniczyć nowa elektrownia. Dla Ostrołeki taki zbiornik to nie tylko bezpieczeństwo ale również zdecydowanie poprawa jakości życia.

xyz @ 10:08, 31.07.2019

IP: 83.6...195

Do wyżej,mądre słowa

Jerzy Brojek @ 10:14, 31.07.2019

IP: 178.235...128

Do Do p Brojka IP: 5,172...131 pozdrawiam. DLACZEGO PRÓBUJE PAN UMYKAĆ
OD PIERWOTNEGO TEMATU, CZYŻBY ZABRAKŁO ARGUMENTÓW???.
Przecież ja nie chciałem przypominać - jak to ulubieniec ojca dyrektora Rydzyka
minister środowiska Jan Szyszko - ZAMIERZAŁ PROWADZIĆ MIĘDZYNARODOWĄ DROGĘ SZYBKIEGO RUCHU - przez Rezerwat bagien Rospudy!!!
Pozdrawiam wszystkich Państwa komentujących, a podziękowanie kieruję do Pana Wojciecha Jarząbka. Z poważaniem Jerzy Brojek z Ostrołęki dnia 31 lipca 2019 roku.

Janek @ 10:33, 31.07.2019

IP: 5.173...215

Ja mam swoją studnie i susza mi nie straszna!

Ola @ 10:52, 31.07.2019

IP: 46.77...96

W gminie Rzekun drastycznie obnizyl się poziom wod gruntowych po tym jak nadleśnictwo ze starostwem powiatowym osuszylo las ,kopiac głębokie rowy.Wyschla woda w studniach,a ludzie podlewają ogródki woda z sieci.Tak wiec przy każdym działaniu należy korzystać z mózgu i przewidywać konsekwencje swoich decyzji.Nie tepic bobrow,nie osuszac bagien,nie wycinac bezmyślnie drzew,nie regulować rzek i strumyków itd

Mira @ 11:01, 31.07.2019

IP: 178.235...151

Tylko straszą i straszą jak nie suszą to powodzią, wody naturalnie się przemieszczają, wczoraj zalana łąka dzisiaj jest sucha, wystarczy zobaczyć jak woda z Zabrodzia "idzie" w stronę Kadzidła.

ja @ 11:15, 31.07.2019

IP: 5.173...224

do podlewania kwiatków używać deszczówki, ale skąd ja wziąć jak nie pada przecież deszcz i jest susza ?:)

Jerzy Brojek @ 11:16, 31.07.2019

IP: 178.235...128

Do Ola IP: 178.235...151 - dziękuję za Pani komentarz i pozdrawiam.
Z poważaniem Jerzy Brojek z Ostrołęki dnia 31 lipca 2019 roku.

Józef @ 11:31, 31.07.2019

IP: 46.170...201

te melioracje to zaczęły się jeszcze za zaborów

Meliorant @ 11:43, 31.07.2019

IP: 83.12...86

"Meliorare" to z języka greckiego poprawiam a więc nie tylko odwodnienie ale i nawodnienie. Co się stało z zastawkami na ciekach i rowach oraz jak wyglądają urządzenia wodne??? Gdzie byli w tym czasie pan starosta i panowie wójtowie??? W powiecie ostrołęckim nie funkcjonuje żadna spółka wodna, podczas gdy takowe działają w powiatach: makowskim, ostrowskim czy wyszkowskim. Ponadto do tej pory nadzór nad tzw. melioracjami szczegółowymi sprawował pan starosta crying crying crying

Dolek @ 11:57, 31.07.2019

IP: 176.109...40

Nie wiem czy przemysłowe oszołomy wiedzą co to brak wody i głód.

Pol @ 13:34, 31.07.2019

IP: 188.147...196

Meliorant masz rację. Melioracja miała za zadanie odwodnienie i nawodnienie ale nowy ustrój i kapitalizm z nieludzką twarzą zlikwidował spółki wodne a z nimi obsługę i konserwację urządzeń służących odwodnieniu i nawodnieniu terenów. Małe rzeczki nie pielęgnowane, rowy pozarastane albo zaorane przez co niektórych pazernych rolników.

Ola @ 13:47, 31.07.2019

IP: 46.77...96

Do Pana Jerzego Brojka.Bardzo dziekuje i pozdrawiam Pana.Jestem pod wrazeniem,ze swoje komentarze podpisuje Pan nazwiskiem i to nie tylko na tym portalu.W dzisiejszych czasach to rzadkość.

Emil @ 13:48, 31.07.2019

IP: 46.135...13

Kilkanaście lat temu jakieś człowiek zamieszkały pod Lelisem głosił po całym powiecie że trzeba koniecznie kopać małe oczka wodne na każdej łące, pastwisku czy polu wszędzie tam gdzie kiedyś były mokrała aby nie tracić wody uciekającej rowami, mówił też o osadzaniem tego drzewami by był cień. To była głośna osoba, nie wiem czy jeszcze żyje, ale gdzieś w okolicach coś tam zrobiono. Starostą był oczywiście kubeł, i on nic nie zrobił, tylko budował drogi którymi młodzieży wyjechała z kurpi do miast a nawet do Anglii. To że nie zrobiono żadnych inwestycji w małą retencję to wina powiatu i jego starosty. Tylko i wyłącznie odpowiada kubeł.

Jan Kowalski z Ostrołęki @ 14:34, 31.07.2019

IP: 217.146...86

Cyt.:
"Gdyby nie było komunizmu bylibyśmy bogatsi od Kuwejtu i Szwajcarii"

Skąd taki pomysł?

Cyt.:
"komunizm cofnął nas w rozwoju o kilkanaście lat więc nie wiem czym się Pan podnieca."

Cofnął w stosunku do czego, do przedwojennego analfabetyzmu i świeczek?

Zawsze zdumiewa mnie, tak jednoznaczny osąd tamtych czasów, a tak się nie da.

A, co my robimy dzisiaj, rozważamy możliwość budowy elektrowni węglowej, to przecież nie komuniści, to neokomuniści - jeśli powstanie, to co powiemy potomnym, że mimo ostrzeżeń, mieliśmy je gdzieś?

Przecież to nie jest żadna tajemna wiedza, jakie taka inwestycja, przyniesie szkody dla środowiska naturalnego i zmian klimatycznych, które postępują w zastraszającym tempie, a my nie dość, że nie idziemy do przodu to rozważamy krok w tył.

hydrolog @ 14:43, 31.07.2019

IP: 212.244...24

trzeba przede wszystkim zatrzymać ta wodę która jest albo spada w trakcie opadów. Ale niestety wszystkie jazy, zastawki na rowach, są podniesione choćby na rzeczce Róż, to jak ma nie byc sucho ???????
przywrócić spółki melioracyjne albo w gminach stworzyć komórki które będą zajmować się gospodarka wodną

a w wymiarze mikro- zwykła beczka na deszczówkę do podlewania ogródka, trawnika ....

Do Jan Kowalski z Ostrołęki @ 14:34 @ 15:47, 31.07.2019

IP: 2a00:f41...af97

Porównaj sobie chłopie RFN do komunistycznego NRD może zobaczysz jak była różnica w dobrobycie między demokracją a komunizmem. Ja się tak podoba komunizm to proponuję do korei północnej wyemigrować

Do Jan Kowalski z Ostrołęki @ 14:34 @ 15:50, 31.07.2019

IP: 2a00:f41...af97

Ja też jestem przeciw budowie nowej elektrowni chyba że na biomasę lub fotowoltanicznej, choć za pieniądze które trzeba by wydać na budowę elektrowni można by na każdym domu zamontować fotowoltanike

Jan Kowalski z Ostrołęki @ 16:12, 31.07.2019

IP: 217.146...86

Cyt.:
"Porównaj sobie chłopie RFN do komunistycznego NRD"

Pytałem wyraźnie, o Kuwejt i Szwajcarię - skąd w ogóle takie skojarzenie?
Czy Polska ma złoża ropy naftowej, jak Kuwejt, czy może system bankowy jak Szwajcaria?

aaa @ 16:49, 31.07.2019

IP: 2a01:110f...3f66

Postawi sie tame na narwi i wody nie zabraknie

ketuks @ 17:52, 31.07.2019

IP: 2a00:f41...3517

a coś byście chcieli mieć teraz? lata bezmyślego osuszania bagien, rabunkowa wycinka drzew i zabetonowywania co się tylko da. nie dziwne że mikro-klimat się zmienia

ketuks @ 17:54, 31.07.2019

IP: 2a00:f41...3517

bawełny może nie uprawiany jak Uzbekistan czy Kazachstan żeby morze Aralskie wyschło ale jakby przyjrzeć się problemowi to pobór wody wyjdzie i tak ogromny.

Jerzy Brojek @ 19:43, 31.07.2019

IP: 178.235...31

Brojek Jerzy - uzupełnienie I. Mieszkałem po wojnie na Dolnym Śląsku, pracowałem
w strefie nadgranicznej ( Elektrownia "Turów" ), a po 1972 roku chodziłem do Goerlitz
po zakupy i na ( dobre) piwo. Nijak nie da się porównywać Niemiec Wschodnich (NRD ) - do Zachodnich ( Republika Federalna Niemiec). NRD była wielkim obozem wojskowym, gdzie stacjonowała prawie milionowa Armia Czerwona. Gdy w jesieni 1981 roku zaistniało zagrożenie interwencją ZSRR - polskie kierownictwo polityczne BARDZIEJ OBAWIAŁO SIĘ wkroczenia od zachodu oddziałów armii NRD ( i od
południa wojsk Czechosłowackich ). O ile Niemcy Zachodnie wzmocniły się pomocą
tak zwanego Planu Marshalla - o tyle Niemcom Wschodnim OGRANICZONO rozwój
nowoczesnych technologii, i...możliwość przyjmowania zagranicznych inwestycji.
Jeżeli ktoś z Państwa nie kojarzy, że tak zwana "zimna wojna" trwająca od 1946 roku
pomiędzy "Zachodem" a "Wschodem" - MIAŁA NEGATYWNY WPŁYW
NA ROZWÓJ T A K Ż E naszej Ojczyzny Polski - niech porozmawia z jakimś autentycznym ekonomistą. Wystarczy przypomnieć - że m u s i e l i ś m y wtedy utrzymywać ponad PÓŁMILIONOWE siły zbrojne i potężny przemysł stalowy.
Z poważaniem Jerzy Brojek z Ostrołęki dnia 31 lipca 2019 roku.

Jan @ 20:22, 31.07.2019

IP: 79.184...170

Na starosty kosa12 wody nie brakuje leją codziennie nawet po opadach deszczu bo nie mają innego zajęcia to leją bo nie ze swojego (wspólnie zapłacą lokatorzy) pozdrawiam polewaczy

Pytanie @ 20:24, 31.07.2019

IP: 5.173...35

A co komu do?

Dobre @ 20:32, 31.07.2019

IP: 178.213...233

Mamy się nie myć?

Pol @ 20:33, 31.07.2019

IP: 5.173...195

Chyba do rzeki trzeba

Polak @ 20:35, 31.07.2019

IP: 5.173...180

No nie przesadzać.

do Jan Kowalski z Ostrołęki @ 16:12 @ 20:59, 31.07.2019

IP: 37.248...55

ma polska i miała wtedy inne dobro nie ropę a węgiel i gaz który mogliśmy sprzedawać , za to oddawaliśmy go ruskim a nie sprzedawaliśmy innym

nie katecheta jest tańszy o 350 zł miesięczn ... @ 22:20, 31.07.2019

IP: 37.30...234

Susza grozi też starej elektrowni, trzeba będzie ograniczać jej moc, by tzw. ciepła woda nie była za ciepła. Trzeba jak najprędzej budować nową z chłodnią kominową, bo będą wyłączenia prądu.

Tama trzech przełomów @ 23:38, 31.07.2019

IP: 188.146...87

Bierzmy przykład z CHIŃCZYKÓW. Tylko jedna taka i cała Polska maiłaby ZA DARMO pod dostatkiem PRĄDU i WODY. A do tego zniknąłby problem wylewania rzek.

Booolo @ 01:13, 01.08.2019

IP: 83.24...28

Bez jaj !!! Od kiedy Narew jest rzeką żeglowną ??
Od kiedy tu coś pływa ?? Kiedy tu pracowała pogłębiarka ??
Wody Polskie - pompa do naszej kasy.

Booolo @ 01:14, 01.08.2019

IP: 83.24...28

Bez jaj !!! Od kiedy Narew jest rzeką żeglowną ??
Od kiedy tu coś pływa ?? Kiedy tu pracowała pogłębiarka ??
Wody Polskie - pompa do naszej kasy.

Jan Kowalski z Ostrołęki @ 10:08, 01.08.2019

IP: 78.152...118

Cyt.:
"ma polska i miała wtedy inne dobro nie ropę a węgiel i gaz który mogliśmy sprzedawać"

A, czego z tych rzeczy nie miała RFN czy Francja - pytam ponownie, skąd idio_tyczne porównanie do Kuwejtu czy Szwajcarii?

Jerzy Brojek @ 10:15, 01.08.2019

IP: 178.235...249

Do do Jan Kowalski z Ostrołęki IP:37.248...55 pozdrawiam. Gazu nigdy nam nie wystarczało abyśmy mogli go eksportować. Edward Gierek chciał wybudować kombinat do z g a z o w y w a n i a "wysoko zasiarczonego" węgla pochodzącego z kopalń zagłębia Jaworznickiego. W miejscowości JANINA do dziś straszą niedokończone budowle planowanego zakładu przetwórczego. Jakiś czas leżały też stalowe pordzewiałe konstrukcje technologiczne. Tajemnicą poliszynela było, że to ZSRR zablokował tą inwestycję, aby dostawami gazu nadal uzależniać od siebie Polaków.
Węgiel był podstawowym "dostawcą" zagranicznych środków płatniczych i po to
wybudowano Bazę Przeładunku Węgla w Porcie Północnym w Gdańsku. Zwiedzałem
ją po to, aby podpatrzyć rozwiązania dla planowanej u nas "elektrycznej odmrażalni
wagonów". Mało kto wie, że po stronie stałego lądu w ŚWINOUJŚCIU zaawansowano budowę d r u g i e j bazy przeładunkowej węgla. Około 1977 roku oferowano mi tam pracę. Nie mogli spełnić moich wymogów odnośnie zagwarantowania "od zaraz" mieszkania, i dobrze się stało bo polski eksport węgla drastycznie się zmniejszał.
Z poważaniem Jerzy Brojek z Ostrołęki