piątek, 21 lutego 2020 r., imieniny Eleonory, Kiejstuta, Fortunata

Reklama   |   Kontakt
MS Serwis

Aktualności

"Z biegiem szyn" o "darmowej porażce" miejskiej komunikacji w Ostrołęce

Czasopismo "Z biegiem szyn" po raz kolejny przyjrzało się komunikacji w Ostrołęce. Tym razem tematem wartym uwagi był spadek ilości przewozów autobusami Miejskiego Zakładu Komunikacji. Okazuje się, że mimo wprowadzenia darmowych przejazdów, pasażerów z roku na rok ubywa.

Głównym założeniem przewoźnika, po zniesieniu opłat, miał być dwukrotny wzrost korzystających. Realia okazały się zgoła inne.

Reklama Jak podaje dwumiesięcznik, jeszcze w 2015 roku liczba podroży autobusami w Ostrołęce sięgała prawie 2 milionów, w 2017 roku, pod koniec którego zlikwidowano opłaty, przejazdów było 1,35 miliona, ale już w 2018 roku pasażerowie odbyli 1,15 miliona podróży.

Poniżej pełna treść artykułu:

Darmowa porażka w Ostrołęce

Zniesienie opłat nie zatrzymało spadku przewozów autobusami Miejskiego Zakładu Komunikacji w Ostrołęce: w 2018 r. pasażerowie odbyli 1,15 mln przejazdów ostrołęckimi autobusami, zaś w 2017 r. - pod koniec którego zlikwidowano bilety - przejazdów było 1,35 mln. (jeszcze w 2015 r. liczba podróży autobusami w Ostrołęce sięgała prawie 2 mln). Według założeń przewoźnika, zniesienie opłat miało tymczasem dać dwukrotny wzrost przewozów.

Liczba przejazdów autobusami MZK Ostrołęka:

- 2015 - 1,97 mln,

- 2016 - 1,85 mln,

- 2017 - 1,35 mln,

- 2018 - 1,15 mln.

- Znacznie więcej pasażerów można zyskać poprzez zwiększenie częstotliwości i dogęszczenie siatki połączeń, niż poprzez zniesienie odpłatności - zaznacza Bartosz Jakubowski, ekspert ds. transportu publicznego z Klubu Jagiellońskiego i autor internetowej audycji Węzeł Przesiadkowy.

- W średnich miastach tylko około 3% osób korzystających z samochodów wskazuje w badaniach, że powodem ich wyboru są nieakceptowalne koszty korzystania z transportu publicznego.

Problemem transportu w Ostrołęce jest nieprzejrzysta siatka połączeń: liczące 52 tys. mieszkańców miasto jest obsługiwane przez aż 18 linii, z których część ma wijące się przebiegi. Trasy wielu linii kończą się w centrum miasta, co wymusza przesiadki przy przejazdach między dzielnicami. Problem w tym, że najczęściej kursujące linie jeżdżą maksymalnie jeden-dwa razy na godzinę, ale są też takie, które kursują tylko dwa-trzy razy na dobę. W weekendy na części ulic komunikacja w ogóle nie funkcjonuje. - Wprowadzając nieodpłatne przejazdy, dokonano źle rozumianej optymalizacji i ograniczono ofertę komunikacji miejskiej - mówi Jakubowski.

Rozkłady jazdy poszczególnych linii ostrołęckiego MZK nie są ze sobą zsynchronizowane. Na przykład autobusy jadące do centrum miasta z drugiego brzegu Narwi na wspólnym odcinku zbijają się w stada, pomiędzy którymi są luki trwające nawet ponad godzinę.

Kolejną wadą komunikacji w Ostrołęce jest to, że przystanki nie są zlokalizowane blisko ważnych celów podróży. Bez zatrzymania autobusy przejeżdżają między innymi przez rejon skrzyżowania ul. Traugutta i Bogusławskiego, gdzie znajdują się dwa licea. Przystanków nie wyznaczono też pod Galerią Bursztynową, największym ostrołęckim centrum handlowym.

- Główne narzędzia wzrostu popytu na usługi transportu zbiorowego w miastach to wysoka częstotliwość kursowania, duża dostępność i punktualność. Taryfa zerowa powinna być uznawana jedynie za działanie wspomagające - uważa Marcin Gromadzki z firmy Public Transport Consulting, wskazując przykład Tomaszowa Mazowieckiego, gdzie liczba jeżdżących autobusami – po zniesieniu opłat z początkiem 2018 r. - wzrosła o 69%. Wprowadzenie zerowej taryfy towarzyszyło dostawie 25 nowoczesnych autobusów Solaris oraz inauguracji nowego układu tras, który przyniósł zwiększenie liczby kursów i synchronizację rozkładów jazdy różnych linii na głównych ciągach komunikacyjnych. - Celem zmian było usprawnienie poruszania się po Tomaszowie Mazowieckim komunikacją miejską - mówi Gromadzki, który na zlecenie władz miasta przygotował reformę układu komunikacyjnego.

Z kolei w Sandomierzu i Ostródzie udało się podwoić liczbę pasażerów bez znoszenia opłat. Wzrost popularności komunikacji autobusowej to efekt poprawy siatki połączeń i zwiększenia częstotliwości. - Sposób na sukces to bezpośrednie połączenia pomiędzy najważniejszymi źródłami i celami ruchu oraz linie średnicowe, których trasy w centrum skupiają się w wiązki zapewniające wysoką częstotliwość - mówi Marcin Gromadzki i zaznacza, że w Sandomierzu i Ostródzie przebudowa sieci połączeń przyniosła znaczące zwiększenie przychodów ze sprzedaży biletów.

- Jak pokazują liczne przykłady z Polski i z Europy, za usługi odpowiedniej jakości ludzie chętnie zapłacą, ale z transportu nie spełniającego ich wymagań nie będą korzystać nawet za darmo - podkreśla Bartosz Jakubowski.

Przedruk artykułu był możliwy dzięki uprzejmości autora. Serdecznie dziękujemy. Pełny numer czasopisma można pobrać ze strony www.zbs.net.pl.

Więcej na ten temat:

"Darmowa porażka w Ostrołęce" w: "Z biegiem szyn", nr 5 (103), wrzesień-październik 2019.

Wyświetleń: 12939 komentarze: 36
15.09.2019, 09:53r. Drukuj




Powrót


Wiesiek @ 10:08, 15.09.2019

IP: 83.28...212

Ciekawa analiza. W dużej części to prawda. Cena biletów jest niska i nie ma znaczenia. Znaczenie ma trasa autobusu i godziny jazdy.

SSS @ 10:18, 15.09.2019

IP: 37.30...186

Bezsensowne trasy i godziny. Chciałem przrsiąść się z samochodu. Na 8 do pracy z Ostrowskiej do Wojciechowic 7:20. Z powrotem 16:20. Dla mnie to w sumie 2h na dojazd. Samochodem 15 min. Musieliby dopłacać. Bezsensowne trasy do dworca PKS psują dodatkowo możliwości dojazdu. Trafna analiza.

Kierowca bombowca @ 10:21, 15.09.2019

IP: 5.173...187

Czemu w naszym mieście nie można było czerpać z doświadczeń innych miast ?

Waldemar. @ 10:28, 15.09.2019

IP: 92.40...196

Artykuł dla włodarzy i prezesów którzy bezmyslnie sukcesem traktują zniesienie opłat A nie mają ochoty popracować głowa. Redaktor zrobił dla Was analizę teraz do dzieła i z fotela !

masa @ 10:30, 15.09.2019

IP: 176.109...223

Te trasy i godziny to sabotaż na zasadzie: za darmo, ale bez sensu. Może należało spytać dojeżdżających, czy taki rozkład ma sens.

Rebeliant Remek @ 10:34, 15.09.2019

IP: 37.30...57

Dobre. Ja korzystam z darmowej komunikacji i nie marudzę. Nie zmienia to faktu, że korzystam też z auta, a i po pijaku z MPT. Czyżby malkontenci postulowali o bilety lub poroniony pomysł, że wszystko zaczyna się i kończy przy dworcu na Bogusławskiego jak było za pisgeniuszy?

emeryt @ 10:53, 15.09.2019

IP: 176.109...191

Darmowa komunikacja "TRAFONY PROJEKT" Proszę tylko o ustalenie czytelne kierunku jazdy, przystanków i godzin autobusów dla uczniów, zakładów pracy i emerytów. Konkretne numery autobusów jakie będą obsługiwać trasy, a nie jeden jedzie autobus do szpitala o godz.np.10,00 i ten sam o godz. 15 już nie dojeżdża do szpitala, czy do dworca PKS.

2006-2018 @ 10:59, 15.09.2019

IP: 83.28...254

Trzeba było zlecić organizację ruchu autobusów, zmienić trasy i rozkład specjalistom od organizacji komunikacji miejskiej, aby jak najwięcej mieszkańców korzystało.
A jak czas w Ostrołęce się zatrzymał i nikt nic nie potrafi wymyślić nic nowego to jest jak jest?

bej @ 11:13, 15.09.2019

IP: 37.47...117

Teraz każdy może kupić sobie grata za 1000 zł i jeździć, to po co komu autobusy :D

rew @ 11:20, 15.09.2019

IP: 178.235...186

Starszy rozklad byl bardziej dopasowany a dzis rozklad nie zdaje zadnego ulepszenia

🚎 @ 12:40, 15.09.2019

IP: 79.184...17

Przystanki głúpcze. Przystanki.

Rr @ 12:44, 15.09.2019

IP: 5.172...153

A może tak wprowadzic dalsze kursy poza Ostrołękę byłoby to dobrym rozwiązaniem, zwazając, że przejazdy Pks-em są bardzo znikome, praktycznie nie istnieją.Dzieci jeżdżą do szkol, a rodzice do pracy dojezdżają! MZK powinno przemyśleć sprawę?!

Up^ @ 12:53, 15.09.2019

IP: 188.146...16

Gminy nie chcą nowych kursów bo im szkoda kasy. Porozmawiaj w Urzędzie gminy.

Ja @ 13:56, 15.09.2019

IP: 5.173...40

Widać że mo przygotowuje obywateli na powrót płatnych przejazdów. Niedługo tymczasowy prezydent złoży projekt uchwały w związku z tym niebotycznie ważnym problemem

donna @ 14:16, 15.09.2019

IP: 176.109...178

Ja korzystam gdy jadę do Szpitala i to jest super, nie muszę tracić pieniędzy i latać po bilety, super sprawa

Hubert @ 15:02, 15.09.2019

IP: 2a00:f41...65aa

Tak to prawda nie zmienił się tylko rozkład jazdy ktory pamięta czas prl-u. Odnowiona infrastruktura, nowy prezes, autobusy, reprezentatywni kierowcy tylko zapomniano o rozkładzie. Wytarczy tylko zapytać ostrołęczan nowy kierownik powinien to chyba zrobić?!

Jerzy Brojek @ 15:24, 15.09.2019

IP: 178.235...141

Pozdrawiam wszystkich Państwa komentujących wierząc, że bez trudu odnajdujecie
ADRES kontaktowy do ostrołęckiego MZK. Ciekawi mnie to - kto z Państwa i z jakim
SKUTKIEM próbował interweniować "u zródła" czyli w MZK. Może ktoś upatrzył już miejsce na nowy przystanek przy skrzyżowaniu Bogusławskiego / Traugutta???.
Instalując tam nowy przystanek niewątpliwie dodalibyśmy SZKOŁOM trochę DECYBELI. A może ktoś ma patent, jak zwiększać częstotliwość kursowania autobusów NIE ANGAŻUJĄC DODATKOWYCH JEDNOSTEK TABORU??? ( koszty,koszty,koszty!!!). Od lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to Londyn przeżył okres śmiertelnego natężenia smogu - Zachód niedwuznacznie "wypycha" z centrum miast INDYWIDUALNĄ KOMUNIKACJĘ. Ostrołęka jest nadal na etapie "przed". Ważnym jest aby przejazdy zapewnić dojeżdżającym do pracy,oraz UCZĄCEJ SIĘ MŁODZIEŻY. Za opinie dziękuję komentującym "donna IP: 176.109...178" oraz
"Rebeliant Remek IP:37.30...57"
Z poważaniem Jerzy Brojek z Ostrołęki.

xyz @ 16:38, 15.09.2019

IP: 79.184...7

Korzystam z darmowych przejazdów, super sprawa. Może niektórym nie pasują godziny? czy trasy? ale ludzie teraz są wygodni, niecierpliwi. Autobus najlepszy to natychmiast i pod drzwi domu.

Seba @ 16:48, 15.09.2019

IP: 89.65...225

od lat czytam wszystko, co na MO. Po liczbie wypadków tu opisywanych mam średnią opinię o zdolnościach kierowców. W mieście odległości niewielkie. Komunikacja miejska bezpłatna to dobry pomysł.Czy każdy musi mieć auto? czy każdy powinien być kierowcą? skoro po prostych ulicach, przy małym ruchu nie potrafi???

Jakuza @ 19:29, 15.09.2019

IP: 5.173...185

Jeśli zmniejsza się ilość przejazdów jeżdżą co godzinę albo i później to czego tu oczekiwać od pasażerów

Do Jerzy Brojek @ 20:44, 15.09.2019

IP: 37.47...158

Szanowny Panie, wielokrotnie kontaktowałam się z MZK (już po zmianie kierownictwa) w sprawie dostosowania kursowania autobusów miejskich, do godzin odjazdów pociągów do Warszawy czy przesiadkowego Tłuszcza.
Absurdem są podróże autobusem MZK, kiedy ten planowo przyjeżdża na dworzec PKP na 3 minuty przed odjazdem pociągu.
Ignorancją pasażerów jest odjazd dwóch autobusów miejskich na kilka minut przed przyjazdem pociągu.
Kiedy człowiek się wkurzy taką kolejną sytuacją oontaktuje się z MZK.
A tam podczas rozmów telefonicznych z pracownikiem MZK można usłyszeć dziwne stwierdzenia, typu... przez 3 minuty można spokojnie zdążyć, itp. Ewentualnie może pani sobie pojechać tym wcześniejszym i zaczekać na dworcu.
Bagtela, 49 min. To ja dziękuję za takie usługi ze strony MZK.
Co w przypadku osób starszych, z ograniczeniami w poruszaniu, przy nawet lekkim opóźnieniu autobusu z powodu...korków?
Z całym szacunkiem, ale mam wrażenie, że ostrołęcka komunikacja jest sztucznie aplauzowana darmowymi przejazdami, taki przerost treści nad formą.
P.s. mamy bezpośrednie, szybkie połączenie kolejowe ze stolicą, ale dojechać na czas autobusem się nie da.

Atamanka

Zbigniew Dąbrowski @ 22:30, 15.09.2019

IP: 159.205...160

Od dawna "pouczam", zarządców MZK, że należy wprowadzić długie kursy! Żaden kurs nie powinien kończyć się ani zaczynać na dworcu PKS!

Do do Jerzy Brojek @ 07:57, 16.09.2019

IP: 5.172...38

Popieram. Również problem dostosowania MZK do PKP zgłaszałem do MZK. Nagrałem kiedyś filmik z okna pociągu, który wjeżdżał na stację, a z przystanku odjeżdżał autobus MZK. A absolutnym kuriozum jest że po przyjeździe jedynego bezpośredniego pociągu z Warszawy na autobus do miasta trzeba czekać ok 20 min. Nie sprawdzałem jak wygląda dojazd MZK na niedzielny popołudniowy bezpośredni pociąg do Warszawy (którym można do Wa-wy Wileńskiej dojechać w 2 godz.10 min). Jesteśmy chyba jedynym miastem, do którego centrum nie można dojechać komunikacją publiczną ze stacji PKP po przyjeździe pociągu. Z kolei na pierwszy bezpośredni pociąg do Warszawy (obecnie 04:45) dojeżdża jeden autobus od zajezdni MZK (a jak dojechać z Wojciechowic, czy np od starego szpitala?). O dojeździe na wcześniejsze pociągi można zapomnieć (ale to zrozumiałe, w Ostrołęce nie ma linii nocnych - a może uruchomić?). W kwestii braku kasy biletowej i tym samym braku możliwości zakupu w Ostrołęce biletów PKP np. dobowych, trzydniowych itp. niejednokrotnie pisałem przy okazji artykułów dot. PKP (zakup możliwy wyłącznie w necie, chyba że "najbliższa kasa biletowa znajduje się w Wyszkowie - tam może pan zakupić każdy rodzaj biletu" taką odpowiedź uzyskałem w PKP).

gość @ 08:21, 16.09.2019

IP: 2a01:110f...7cf4

koniecznie trzeba dopracować godziny kursowania autobusów na cmentarz komunalny bo póki co to bardzo dużo osób rezygnuje i korzysta z dowozu przez znajomych. No iten przystanek masakra.

ubywa bo nie ma @ 08:52, 16.09.2019

IP: 194.50...162

ubywa pasażerów, bo nie czym dojechać, kursy tak ułożone, że nikomu nie pasują.
Gorzej niż w czasach PRL

Seba @ 09:39, 16.09.2019

IP: 80.55...89

a starsze osoby, samotne bez samochodu mają kosztować się na taxi???Ostrołęka to nie Detroit w USA, że nie ma komunikacji miejskiej.

Irena Bednarczyk @ 09:42, 16.09.2019

IP: 79.184...100

Należy rozważyć wszystko to co napisał dziennikarz . Dodatkowo przystanki nie powinny być oklejone reklamami od stronyn podjazdu autobusu. Pasażer oczekujący wewnątrz przystanku na ławce nie widzi podjeżdżającego autobusu, a kierowca nie widzi oczekującego pasażera. Zdarza się, że pasażer zostaje na przystanku.

Mieszkaniec @ 11:46, 16.09.2019

IP: 5.172...0

Jeśli prawdą jest, że gminy nie chcą się dokładać proponuję wprowadzenie bezpłatnych przejazdów dla mieszkańców Ostrołęki (karta Ostrołęczanina), a zamiejscowi - sorry bilety.

BIG LEBOWSKI @ 13:53, 16.09.2019

IP: 2a00:f41...c301

ZAWSZE MIALEM WRAZENIE ,ZE TO NIE ZBIOROWA GLUPOTA PORAZILA ZARZAD MZK,ALE ZBIOROWE CHAMSTW.O I LEKCEWAZENIE MIESZKANCOW!!!!

skk @ 14:07, 16.09.2019

IP: 178.42...127

Do mieszkaniec a przejęcie terenów gminie Rzekun to nie dokladanie ?

Papik @ 14:34, 16.09.2019

IP: 157.25...240

Mam te same odczucia co Atamanka, komunikacja nie jest zgrana z przyjazdami i odjazdami pociągów.
A może by tak napisać pismo do Prezydenta zamiast dzwonić do MZK?
Zawsze co na piśmie to na piśmie, a nie na gębę.

Jerzy Brojek @ 15:42, 16.09.2019

IP: 178.235...179

Ponownie Wszystkich pozdrawiam i dopytuję, czy wzmiankowane interwencje do MZK wnosili Państwo w formie pozwalającej na udokumentowanie ( e-mail, pisemnie)?
Jak wiemy - każda rozmowa tylko telefoniczna jest ulotna jak przedwyborcze obietnice
polityków.
Z poważaniem Jerzy Brojek z Ostrołęki dnia 16 września 2019 roku.

Sk/mUTEK @ 20:59, 16.09.2019

IP: 176.109...46

SLD...
Każdy widzie - nie opłaca się
Trzeba oszczędzać.. za drogo..
Zwolnić, zamknąć..zwolnić.. zwolnić..

natasza @ 00:34, 17.09.2019

IP: 5.173...145

Hello pracownicy MZK to też są ludzie a nie roboty do wożenia waszych dup auto można za 1000 zł kupć jak wam nie pasujs albo piechotą albo rower wam zostaje a po za tym tacy mądrzy zami zatrudnijcie się do MZK a nie durnowate większość komentarzy piszecie xd😂😂😂

Seba @ 06:50, 17.09.2019

IP: 80.55...89

Natasza, ty chyba nie nasza...Właśnie widać tych pożal się boże kierowców tych aut za 1000. I droższych. Nie nadają się, a pchają się za kierownicę. Jeśli w małej O-ce nieskomplikowanej w porównaniu z dużymi i wielkimi miastami tyle wypadków. Czytaj ze zrozumieniem: nie wszyscy mają prawa jazdy, nawet jak ich stać na auto.

krzyś @ 14:34, 18.09.2019

IP: 91.145...69

skoro mam już ten samochód , więc nie po to wydaję pieniądze na jego utrzymanie aby stał, więc dojeżdżam do pracy, a pozbyć się nie chcę bo od czasu do czasu potrzebuję pojechać także poza miasto, a tam jak wiadomo praktycznie nie ma transportu publicznego.