sobota, 20 kwietnia 2024 r., imieniny Agnieszki, Czesława, Amalii

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Zakorkowane rondo i al. Jana Pawła. Nikt nie myśli, aby skorzystać z lewego pasa i jechać na tzw. suwak (wideo)

Już 5 grudnia w życie wchodzą nowe przepisy w zakresie ruchu drogowego, nakazujące kierowcom jazdę na tzw. suwak, czyli obowiązek umożliwienia innemu kierowcy zmianę pasa i włączenie się do ruchu. Niestety, w Ostrołęce nie widać, aby kierowcy przygotowywali się do przestrzegania nowych przepisów.

Nagranie zostało zarejestrowane w godzinach szczytu, kwadrans po godz. 16.00, na alei Jana Pawła II.

ReklamaNa filmiku kierowcy bezmyślnie ustawili się jeden za drugim na tym samym pasie, blokują zjazd z ronda. Korek jest bardzo długi, a lewy pas stoi pusty. Dlaczego kierowcy nie jadą także wolnym pasem? Przecież powinni z niego skorzystać, a gdy ten się skończy, zjechać tzw. suwakiem na prawy pas. Korek byłby o połowę krótszy!

Niestety, nikt na to nie wpadł. Zapewne dlatego, że kierowcy niechętnie wpuszczają inne pojazdy, które chcą włączyć się do ruchu z innego pasa. Wyraźnie widać, że kultura jazdy nie jest naszą mocną stroną. A czas najwyższy jazdy na suwak się nauczyć, bowiem już 5 grudnia w życie wchodzą nowe przepisy, które regulują tę zasadę oraz inną, równie ważną - obowiązek formowania na drodze tzw. korytarza życia.

ReklamaJak brzmią nowe przepisy w zakresie jazdy na suwak?

Art. 22 ust. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym otrzymał brzmienie:

4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i4b oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.

4a. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.

Reklama4b. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.

ReklamaJak jeździć na suwak?

Jazda na "suwak" polega na kontynuowaniu ruchu na obu pasach ruchu, aż do samego momentu zwężenia jednego z nich, a następnie przepuszczania przez każdy pojazd jednego pojazdu z pasa, który się kończy.

Pojazd który chce się włączyć do ruchu z kończącego się pasa, powinien dojechać do samego końca dostępnego pasa jezdni, nie zmieniając go wcześniej. Przy włączonym kierunkowskazie, gdy zostanie wpuszczony przez pojazd na sąsiednim pasie ruchu, zmienia pas, nie wpuszczając już nikogo innego.

Pojazd, który wpuszcza auta z kończącego się pasa, ma obowiązek wpuścić dokładnie jeden pojazd z pasa, który się kończy i robi to dopiero przy końcu tego pasa, nie wcześniej. Nie wpuszcza więcej niż jedno auto, zachowując odpowiednia odległość, aby dodatkowo nie tworzyć tzw. fantomowego korka.

Więcej o nowych przepisach przeczytasz m.in. na stronie Ministerstwa Infrastruktury.

Wyświetleń: 10388 komentarze: -
09:31, 01.12.2019r. Drukuj