środa, 24 kwietnia 2024 r., imieniny Aleksandra, Horacego, Grzegorza

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Bałagan w ewidencji miejskich zabytków. Wieloletnie zaniedbania

Choć Janusz Kotowski zasłynął jako zwolennik nierentownych historycznych budowli (Muzeum Żołnierzy Wyklętych), to o systematyczne ewidencjonowanie miejskich zabytków nie dbał wcale. Na jaw wyszły poważne zaniedbania poprzedniej władzy w prowadzeniu dokumentacji obiektów historycznych.

Bałagan w ewidencjonowaniu miejskich zabytków ujrzał światło dzienne po interpelacji radnego Jacka Łuby, dotyczącej realizacji zadań związanych z ochroną i opieką nad zabytkami.

Z odpowiedzi udzielonej przez prezydenta Łukasza Kulika na interpelację radnego wynika, że funkcjonująca w mieście gminna ewidencja zabytków nie została zaktualizowana terminie (należało to zrobić do grudnia 2012 roku, wówczas prezydentem był Janusz Kotowski), a istniejące karty zabytków nie są zgodne z wzorem kart określonym w Rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Reklama- Ustawa wprowadziła obowiązek założenia przez gminę gminnej ewidencji zabytków w ciągu 2 lat od otrzymania od wojewódzkiego konserwatora zabytków wykazu zabytków. W związku z otrzymaniem przez miasto Ostrołękę ww. katalogu zabytków w dniu 7 grudnia 2010 r., obowiązek formalnego założenia GEZ, uwzględniającego zabytki w nim wskazane, należało spełnić najpóźniej w grudniu 2012 r. Funkcjonująca w Mieście GEZ nie została jednak zaktualizowana o zawarte w wykazie zabytki, nie wydano również zarządzenia zakładającego GEZ. Ponadto istniejące karty zabytków nie są zgodne z wzorem kart określonym w Rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - poinformował w odpowiedzi na interpelację prezydent miasta Łukasz Kulik.

Na dowód tego, iż za czasów Janusza Kotowskiego ewidencjonowaniem miejskich zabytków nikt nie zaprzątał sobie głowy, można przytoczyć fakt, iż przez wiele lat żadnej komórce administracyjnej urzędu miasta nie przypisano zadań związanych z gminną ewidencją zabytków. Zmieniło to dopiero zarządzenie prezydenta Łukasza Kulika z listopada br.

Reklama- Wobec ustalenia, że regulamin organizacyjny urzędu miasta nie przypisywał w sposób jednoznaczny zadań związanych z GEZ żadnej komórce organizacyjnej, co mogło utrudniać ich skuteczne egzekwowanie, wydano Zarządzenie nr 383/2019 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta Ostrołęki. Jego mocą powierzono prowadzenie gminnej ewidencji zabytków oraz opracowywanie gminnego programu Wydziałowi Rozwoju, Planowania Przestrzennego i Budownictwa. Obecnie prowadzone są tam prace związane z uporządkowaniem GEZ - czytamy w odpowiedzi prezydenta miasta Łukasza Kulika.

Wyświetleń: 2449 komentarze: -
10:12, 23.01.2020r. Drukuj