czwartek, 28 marca 2024 r., imieniny Anieli, Renaty, Kastora

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Skrzynka pytań: wadliwy system umożliwiający potwierdzenie prawa pacjenta do świadczeń?

Skrzynka skarg, pochwał, pytań i pomysłów:

Podczas wizyty w ostrołęckim szpitalu okazało się, że nie podlegam ubezpieczeniu zdrowotnemu, bo tak pokazał system lekarzowi wypisującemu receptę (chodziło o to, że jak nie podlegam ubezpieczeniu to lekarstwa będą na 100 procent).

Kontaktowałam się z pracodawcą, który potwierdził, że jestem ubezpieczona. Potwierdzili to również w oddziale NFZ, gdzie pracownik powiedział, że pacjenci są notorycznie odsyłani ze szpitala z rzekomym niepodleganiem ubezpieczeniu. Problem podobno był zgłaszany do szpitala, ale szpital bagatelizuje problem, ba nawet potrafi powiedzieć, że pracodawca nie opłacił składek ZUS, gdzie takiej wiedzy szpital nie ma i mieć nie może. 

ReklamaOdpowiada Paweł Rafał Natkowski, dyrektor Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego w Ostrołęce:

Dyrekcja Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego im. dr. Józefa Psarskiego w Ostrołęce uprzejmie informuje, że zgodnie z obecnie obowiązującymi regulacjami, osoba uprawniona do wystawienia recept na lek refundowany jest zobowiązana potwierdzić, że pacjent jest objęty ubezpieczeniem zdrowotnym i z tego tytułu przysługuje mu prawo do świadczeń. Osoba ta musi również odnotować tę informację w dokumentacji pacjenta.

Zasada potwierdzenia ubezpieczenia pacjentów polega na sprawdzeniu eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców). Jest to system umożliwiający natychmiastowe potwierdzenie prawa pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, udostępniony szpitalowi przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

ReklamaInformacje zgromadzone w systemie eWUŚ są aktualizowane codziennie wg danych otrzymywanych m.in. z ZUS i KRUS. Przedstawiają stan uprawnień pacjenta w dniu, w którym dokonano sprawdzenia. Czerwony ekran to informacja, że NFZ w tym dniu nie potwierdza uprawnień danego pacjenta do uzyskania świadczeń opieki zdrowotnej.

Jeżeli NFZ nie potwierdził uprawnień, a pacjent wie, że ma do nich prawo, może je potwierdzić poprzez złożenie pisemnego oświadczenia o przysługującym mu prawie do świadczeń.

Wyświetleń: 2249 komentarze: -
10:04, 23.02.2020r. Drukuj