sobota, 20 kwietnia 2024 r., imieniny Agnieszki, Czesława, Amalii

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Co dalej z linią kolejową nr 35 Ostrołęka-Chorzele? Wobec decyzji marszałka Mazowsza, PKP PLK wydały oświadczenie

Plany marszałka Mazowsza Adama Struzika dotyczące realizacji i finansowania remontu linii kolejowej nr 35 Ostrołęka-Chorzele, nie idą chyba w parze z planami PKP Polskich Linii Kolejowych. Wobec decyzji marszałka o przekierowaniu funduszy oraz fazowaniu inwestycji, PKP PLK wystosowały oświadczenie.

Decyzje jakie zapadły na szczeblu wojewódzkim odnośnie realizacji zadań kolejowych, zostały omówione podczas wtorkowej konferencji online z udziałem Adama Struzika, marszałka województwa Mazowieckiego oraz Janiny Ewy Orzełowskiej, członka zarządu województwa mazowieckiego.

ReklamaWobec epidemii koronawirusa, zdecydowano o przesunięciu środków z zadań kolejowych na walkę z pandemią. Dodatkowo, jak powiedział marszałek, inwestycje te realizowane są wolno i są plany, aby fazować te projekty i kontynuować je w nowej perspektywie unijnej. Takie decyzje mijają się z tym, co deklaruje PKP w związku z zadaniem, informując, że obecnie prowadzone prace gwarantują płynność inwestycji, a ewentualne pozbawienie jej unijnego dofinansowania narazi PLK na duże straty.

Poniżej przedstawiamy stanowiska PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wobec wypowiedzi Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika na temat realizacji i finansowania projektów RPO - projektu "Modernizacja linii kolejowej nr 35 Ostrołęka - Chorzele:

ReklamaPKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są zdeterminowane, by realizować projekt "Modernizacja linii kolejowej nr 35 Ostrołęka - Chorzele" do 2023 r. Nie ma zagrożenia dla jego realizacji. O postępie prac na bieżąco informowany był Marszałek Województwa Mazowieckiego.

Nieprawdą jest, że prace na linii Ostrołęka - Chorzele nie zostały rozpoczęte. Nieprawdą jest, że środki unijne przeznaczone na realizację projektu "Modernizacja linii kolejowej nr 35 Ostrołęka - Chorzele" mogą być niewykorzystane. Planujemy zakończenie projektu w połowie 2022 r. Nieprawdą jest, że były ustalenia między Urzędem Marszałkowskim a PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. dotyczące fazowania projektu Ostrołęka - Chorzele. Takie stwierdzenie było jednostronną informacją Marszałka Województwa.

Umowa została podpisana w lipcu 2019 r. Projekt realizowany jest w trybie "projektuj i buduj", tzn. że wykonawca zgodnie z umową ma 11 miesięcy na opracowanie dokumentacji projektowej. Jednocześnie rozpoczął prace przygotowawcze. Stary tor zdemontował już na odcinku prawie 40 kilometrów. Przygotował materiał, w tym podkłady, szyny oraz tłuczeń do kolejnych prac. Wykonawca zakupił 70 proc. materiałów, co gwarantuje płynność realizacji inwestycji.

ReklamaDla projektu pozyskano w marcu Decyzję o Środowiskowych Uwarunkowaniach (szacujemy, że decyzja stanie się ostateczna w połowie maja 2020 r. Wystąpiono o nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji). Opracowywane są wnioski o pozostałe decyzje, które będą uzyskane w bieżącym roku.

Pozbawienie projektu dofinansowania unijnego stawia PLK w trudnej sytuacji, gdyż może narazić na stratę finansową, znacząco przekraczającą kwotę 100 mln zł.

Wyświetleń: 1964 komentarze: -
10:00, 07.05.2020r. Drukuj