piątek, 29 marca 2024 r., imieniny Wiktoryna, Helmuta, Ostapa

Reklama   |   Kontakt

Kandydaci do samorządu

Aktualności

"Z biegiem szyn": Nierealna magistrala? Są plany PKP PLK na wybudowanie linii Ostrołęka-Ciechanów-Płock

Rządowe spółki zaczynają konkurować na plany rozbudowy sieci kolejowej. PKP Polskie Linie Kolejowe przymierzają się do wydania 50 mln zł na przygotowania do budowy linii Ostrołęka - Ciechanów - Płock. O dalekosiężnych planach rozbudowy linii kolejowych, z Ostrołęką w tle, informuje czasopismo "Z biegiem szyn".

Tym razem autor przyjrzał się zamierzeniom PKP PLK w zakresie realizacji linii kolejowej relacji Ostrołęka - Ciechanów - Płock, przez Przasnysz i Raciąż. Po niezbędnych pracach przygotowawczych obejmujących lata 2021-2022, budowa miałaby ruszyć po roku 2028. 

ReklamaLinia ta znalazła się w "Zamierzeniach inwestycyjnych w perspektywie 2021-2027". Ponadto ma ona charakter oraz potencjał ponadregionalny i dałaby szansę na połączenie w dalszej perspektywie Ostrołęki ze stolicą, a także mogłaby odciążyć stolicę z ruchu towarowego w relacji Litwa-Niemcy.

Poniżej pełna treść artykułu:

PKP Polskie Linie Kolejowe przymierzają się do wydania 50 mln zł na przygotowania do budowy linii Ostrołęka - Ciechanów - Płock. - Prace przygotowawcze zaplanowano wstępnie na lata 2021-2022. Obejmują one wykonanie studium wykonalności oraz przygotowanie dokumentacji projektowej - mówi Karol Jakubowski z centrali PKP PLK. - Ewentualne przystąpienie do realizacji prac budowlanych planowane jest po 2028 r. Czy zbudowanie linii o długości co najmniej 130 km jest w ogóle realne?

Najbielsza plama

Reklama- Zdecydowanie linia taka powinna powstać - uważa Michał Litwin ze Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych. - Przyczyni się ona do poprawy spójności terenów na północ od Warszawy. Często bowiem zapomina się, że województwo mazowieckie jest regionem cechującym się małą gęstością sieci kolejowej: ze wskaźnikiem 4,8 km linii na 100 km kw województwo mazowieckie wyprzedza tylko Warmię i Mazury, Podlasie i Lubelszczyznę. Jedna z najbielszych plam to północne Mazowsze, gdzie z dala od kolei leży szereg miast powiatowych: Pułtusk, Żuromin, Maków Mazowiecki i Przasnysz.  Z liczącego 17 tys. mieszkańców Przasnysza do najbliższej stacji kolejowej jest aż 27 km. Według zamierzeń PKP PLK, nowa linia miałaby przebiec przez to miasto, umożliwiając stworzenie połączeń Ostrołęka - Przasnysz - Ciechanów - Warszawa. Michał Litwin zwraca uwagę również na ponadregionalny potencjał linii Ostrołęka - Ciechanów - Płock, tkwiący w możliwości skierowania nią na przykład połączeń z Białegostoku do Poznania: - Mówimy o włączeniu w logiczny system kolejowy dużych ośrodków regionalnych i subregionalnych, kilkudziesięciotysięcznych miast, byłych stolic województw. Oczywiście linia dałaby również możliwość odciążenia Warszawy w ruchu towarowym, także tranzytowym w relacji Litwa - Niemcy.

Reklama

Kwestie do określenia

Geograf transportu dr Szymon Komusiński podkreśla, że planowanie nowej linii powinno uwzględniać włączenie tego ciągu w istniejące korytarze, takie jak wybiegające z Ostrołęki na zachód tory linii do Szczytna czy bocznica z cukrowni Glinojeck do Raciąża. - To powinno pozwolić na obsługę możliwie największej liczby znaczących miejscowości na trasie przy równoczesnym maksymalnym jej skróceniu i ograniczeniu do minimum liczby obiektów inżynieryjnych - mówi Komusiński, dodając, że nowy ciąg powinien przejść korytarzami istniejących linii również przez Ciechanów i Raciąż, co zapewni ograniczenie konfliktów przestrzennych na najgęściej zabudowanych obszarach. Dodatkowo układ węzłów z istniejącymi liniami należy zaplanować tak, by obsługa najważniejszych relacji (między innymi Ostrołęka - Przasnysz - Warszawa czy Trójmiasto - Płock) była możliwa bez konieczności zmiany kierunku jazdy.  Karol Jakubowski z PKP PLK zaznacza, że określenie choćby wstępnych założeń odnośnie planowanej linii jest dopiero przed nami: – Kwestie dotyczące parametrów linii i jej przebiegu zostaną określone w ramach studium wykonalności.

Spinacze i zamierzenia

ReklamaLinia Ostrołęka - Płock to nie jedyna nowa linia, która znalazła się w "Zamierzeniach inwestycyjnych w perspektywie 2021-2027". Dokument spółki PKP PLK zawiera także koncepcje budowy linii Kraków - Olkusz, Przemyśl - Zagórz, Dobre Miasto - Lidzbark Warmiński - Bartoszyce czy Szastarka - Janów Lubelski - Biłgoraj. W zamierzeniach PKP PLK dla Mazowsza ponadto znalazły się: łącznica z Żyrardowa do Mszczonowa, linia Modlin - Płock, by-pass z Legionowa do Nasielska, zbliżenie magistrali Warszawa - Lublin do Garwolina oraz doprowadzenie kolei do centrum Ostrołęki. - Zauważalny jest zwrot w postaci odejścia od planów likwidacyjnych na rzecz planów rozbudowy - mówi Komusiński. Sieć zarządzana przez PKP PLK od powstania tej spółki w 2001 r. skróciła się z 21,2 tys. km do 18,7 tys. km. Skąd więc w tej spółce przestawienie wajchy na myślenie o budowie nowych linii?  - Na pewno wiele się zmieniło w momencie ogłoszenia koncepcji komponentu kolejowego przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny - mówi Michał Litwin. Spółka CPK ma zająć się nie tylko budową nowego lotniska, ale też realizacją inwestycji kolejowych: Szprychy i spinacze mają zatrzeć białe plamy na sieci kolejowej, rozciągające się głównie na pograniczach dawnych zaborów.  Szybko wytworzyła się konkurencja między CPK a spółką PKP PLK na plany rozbudowy sieci kolejowej. Rywalizacja ta chwilami staje się dość zażarta. Gdy spółka CPK ogłosiła plan stworzenia szprychy łączącej centralną Polskę ze wschodnią częścią województwa małopolskiego poprzez budowę spinacza Busko-Zdrój - Dąbrowa Tarnowska, to wkrótce potem w PKP PLK powstał zamiar stworzenia równoległego połączenia z zachodnią częścią województwa podkarpackiego poprzez budowę odcinków Połaniec - Mielec i Dębica - Jasło.

Docelowa wizja 

Reklama- To świetna wiadomość, że można wreszcie konkurować na programy rozwoju kolei - cieszy się Michał Litwin, zwracając jednak uwagę, że w tej sytuacji potrzebna jest docelowa wizja sieci kolejowej. - To postulat do czynników politycznych, aby przygotować taką wizję na wzór docelowej wizji sieci dróg ekspresowych i autostrad.  Stworzenie docelowej wizji jest tym bardziej potrzebne, że czas skoordynować plany wypływające z CPK i PKP PLK.  Zdaniem Szymona Komusińskiego, plany rozwojowe - zwłaszcza w obliczu recesji związanej z epidemią - powinny obejmować przede wszystkim jednak infrastrukturę istniejącą, w tym linie nieczynne: - W moim przekonaniu powinny one wyrażać się przede wszystkim w modernizacji czynnych linii i intensyfikacji ruchu na nich oraz reaktywacji tras zamkniętych dla ruchu pasażerskiego na przestrzeni minionego trzydziestolecia. Budowa nowych linii - oczywiście poza odcinkami aglomeracyjnymi, dodatkowymi parami torów, łącznicami - winna w moim przekonaniu być warunkowana istnieniem silnych powiązań gwarantujących regularne potoki pasażerskie i dużą skalę przewozów towarowych.  Zaangażowanie się w zbyt wiele przedsięwzięć oznacza wydanie dużych pieniędzy na prace przygotowawcze i wyczerpanie funduszy na budowę nawet większości z zaplanowanych linii

Autor: Karol Trammer, "Z biegiem szyn" nr 3 (107)

Przedruk artykułu pt. "Nierealna magistrala?" był możliwy dzięki uprzejmości autora. Serdecznie dziękujemy. Pełny numer czasopisma można pobrać ze strony www.zbs.net.pl.

Wyświetleń: 8992 komentarze: -
08:49, 23.05.2020r. Drukuj