wtorek, 26 maja 2020 r., imieniny Filipa, Pauliny, Eweliny

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

"Z biegiem szyn": Nierealna magistrala? Są plany PKP PLK na wybudowanie linii Ostrołęka-Ciechanów-Płock

Rządowe spółki zaczynają konkurować na plany rozbudowy sieci kolejowej. PKP Polskie Linie Kolejowe przymierzają się do wydania 50 mln zł na przygotowania do budowy linii Ostrołęka - Ciechanów - Płock. O dalekosiężnych planach rozbudowy linii kolejowych, z Ostrołęką w tle, informuje czasopismo "Z biegiem szyn".

Tym razem autor przyjrzał się zamierzeniom PKP PLK w zakresie realizacji linii kolejowej relacji Ostrołęka - Ciechanów - Płock, przez Przasnysz i Raciąż. Po niezbędnych pracach przygotowawczych obejmujących lata 2021-2022, budowa miałaby ruszyć po roku 2028. 

ReklamaLinia ta znalazła się w "Zamierzeniach inwestycyjnych w perspektywie 2021-2027". Ponadto ma ona charakter oraz potencjał ponadregionalny i dałaby szansę na połączenie w dalszej perspektywie Ostrołęki ze stolicą, a także mogłaby odciążyć stolicę z ruchu towarowego w relacji Litwa-Niemcy.

Poniżej pełna treść artykułu:

PKP Polskie Linie Kolejowe przymierzają się do wydania 50 mln zł na przygotowania do budowy linii Ostrołęka - Ciechanów - Płock. - Prace przygotowawcze zaplanowano wstępnie na lata 2021-2022. Obejmują one wykonanie studium wykonalności oraz przygotowanie dokumentacji projektowej - mówi Karol Jakubowski z centrali PKP PLK. - Ewentualne przystąpienie do realizacji prac budowlanych planowane jest po 2028 r. Czy zbudowanie linii o długości co najmniej 130 km jest w ogóle realne?

Najbielsza plama

Reklama- Zdecydowanie linia taka powinna powstać - uważa Michał Litwin ze Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych. - Przyczyni się ona do poprawy spójności terenów na północ od Warszawy. Często bowiem zapomina się, że województwo mazowieckie jest regionem cechującym się małą gęstością sieci kolejowej: ze wskaźnikiem 4,8 km linii na 100 km kw województwo mazowieckie wyprzedza tylko Warmię i Mazury, Podlasie i Lubelszczyznę. Jedna z najbielszych plam to północne Mazowsze, gdzie z dala od kolei leży szereg miast powiatowych: Pułtusk, Żuromin, Maków Mazowiecki i Przasnysz.  Z liczącego 17 tys. mieszkańców Przasnysza do najbliższej stacji kolejowej jest aż 27 km. Według zamierzeń PKP PLK, nowa linia miałaby przebiec przez to miasto, umożliwiając stworzenie połączeń Ostrołęka - Przasnysz - Ciechanów - Warszawa. Michał Litwin zwraca uwagę również na ponadregionalny potencjał linii Ostrołęka - Ciechanów - Płock, tkwiący w możliwości skierowania nią na przykład połączeń z Białegostoku do Poznania: - Mówimy o włączeniu w logiczny system kolejowy dużych ośrodków regionalnych i subregionalnych, kilkudziesięciotysięcznych miast, byłych stolic województw. Oczywiście linia dałaby również możliwość odciążenia Warszawy w ruchu towarowym, także tranzytowym w relacji Litwa - Niemcy.

Reklama

Kwestie do określenia

Geograf transportu dr Szymon Komusiński podkreśla, że planowanie nowej linii powinno uwzględniać włączenie tego ciągu w istniejące korytarze, takie jak wybiegające z Ostrołęki na zachód tory linii do Szczytna czy bocznica z cukrowni Glinojeck do Raciąża. - To powinno pozwolić na obsługę możliwie największej liczby znaczących miejscowości na trasie przy równoczesnym maksymalnym jej skróceniu i ograniczeniu do minimum liczby obiektów inżynieryjnych - mówi Komusiński, dodając, że nowy ciąg powinien przejść korytarzami istniejących linii również przez Ciechanów i Raciąż, co zapewni ograniczenie konfliktów przestrzennych na najgęściej zabudowanych obszarach. Dodatkowo układ węzłów z istniejącymi liniami należy zaplanować tak, by obsługa najważniejszych relacji (między innymi Ostrołęka - Przasnysz - Warszawa czy Trójmiasto - Płock) była możliwa bez konieczności zmiany kierunku jazdy.  Karol Jakubowski z PKP PLK zaznacza, że określenie choćby wstępnych założeń odnośnie planowanej linii jest dopiero przed nami: – Kwestie dotyczące parametrów linii i jej przebiegu zostaną określone w ramach studium wykonalności.

Spinacze i zamierzenia

ReklamaLinia Ostrołęka - Płock to nie jedyna nowa linia, która znalazła się w "Zamierzeniach inwestycyjnych w perspektywie 2021-2027". Dokument spółki PKP PLK zawiera także koncepcje budowy linii Kraków - Olkusz, Przemyśl - Zagórz, Dobre Miasto - Lidzbark Warmiński - Bartoszyce czy Szastarka - Janów Lubelski - Biłgoraj. W zamierzeniach PKP PLK dla Mazowsza ponadto znalazły się: łącznica z Żyrardowa do Mszczonowa, linia Modlin - Płock, by-pass z Legionowa do Nasielska, zbliżenie magistrali Warszawa - Lublin do Garwolina oraz doprowadzenie kolei do centrum Ostrołęki. - Zauważalny jest zwrot w postaci odejścia od planów likwidacyjnych na rzecz planów rozbudowy - mówi Komusiński. Sieć zarządzana przez PKP PLK od powstania tej spółki w 2001 r. skróciła się z 21,2 tys. km do 18,7 tys. km. Skąd więc w tej spółce przestawienie wajchy na myślenie o budowie nowych linii?  - Na pewno wiele się zmieniło w momencie ogłoszenia koncepcji komponentu kolejowego przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny - mówi Michał Litwin. Spółka CPK ma zająć się nie tylko budową nowego lotniska, ale też realizacją inwestycji kolejowych: Szprychy i spinacze mają zatrzeć białe plamy na sieci kolejowej, rozciągające się głównie na pograniczach dawnych zaborów.  Szybko wytworzyła się konkurencja między CPK a spółką PKP PLK na plany rozbudowy sieci kolejowej. Rywalizacja ta chwilami staje się dość zażarta. Gdy spółka CPK ogłosiła plan stworzenia szprychy łączącej centralną Polskę ze wschodnią częścią województwa małopolskiego poprzez budowę spinacza Busko-Zdrój - Dąbrowa Tarnowska, to wkrótce potem w PKP PLK powstał zamiar stworzenia równoległego połączenia z zachodnią częścią województwa podkarpackiego poprzez budowę odcinków Połaniec - Mielec i Dębica - Jasło.

Docelowa wizja 

Reklama- To świetna wiadomość, że można wreszcie konkurować na programy rozwoju kolei - cieszy się Michał Litwin, zwracając jednak uwagę, że w tej sytuacji potrzebna jest docelowa wizja sieci kolejowej. - To postulat do czynników politycznych, aby przygotować taką wizję na wzór docelowej wizji sieci dróg ekspresowych i autostrad.  Stworzenie docelowej wizji jest tym bardziej potrzebne, że czas skoordynować plany wypływające z CPK i PKP PLK.  Zdaniem Szymona Komusińskiego, plany rozwojowe - zwłaszcza w obliczu recesji związanej z epidemią - powinny obejmować przede wszystkim jednak infrastrukturę istniejącą, w tym linie nieczynne: - W moim przekonaniu powinny one wyrażać się przede wszystkim w modernizacji czynnych linii i intensyfikacji ruchu na nich oraz reaktywacji tras zamkniętych dla ruchu pasażerskiego na przestrzeni minionego trzydziestolecia. Budowa nowych linii - oczywiście poza odcinkami aglomeracyjnymi, dodatkowymi parami torów, łącznicami - winna w moim przekonaniu być warunkowana istnieniem silnych powiązań gwarantujących regularne potoki pasażerskie i dużą skalę przewozów towarowych.  Zaangażowanie się w zbyt wiele przedsięwzięć oznacza wydanie dużych pieniędzy na prace przygotowawcze i wyczerpanie funduszy na budowę nawet większości z zaplanowanych linii

Autor: Karol Trammer, "Z biegiem szyn" nr 3 (107)

Przedruk artykułu pt. "Nierealna magistrala?" był możliwy dzięki uprzejmości autora. Serdecznie dziękujemy. Pełny numer czasopisma można pobrać ze strony www.zbs.net.pl.

Odsłon: 7722 komentarze: 22
08:49, 23.05.2020r. Drukuj




Powrót


oka @ 08:56, 23.05.2020

IP: 176.109...153

Tak samo wybudują jak elektrownię. Bo to jest " MIŚ" na miarę naszych czasów.

Ja @ 09:05, 23.05.2020

IP: 178.235...80

Po co komu taka linia ? Potrzebna niczym połaczenie Ostrołęka - Chorzele laughing Czym oni myślą, bo na pewno nie głową laughing

wo @ 09:14, 23.05.2020

IP: 83.28...141

Każda linia będzie miała sens pod jednym warunkiem - budowa dworca PKP lub peronu bliżej miasta. Lokalizacja Sienkiewicza lub Olszewo-Borki.

do IP:176.109....153 @ 09:21, 23.05.2020

IP: 78.152...89

Dwa Kominy juz są jak dwie wieże Kaczynskiego. Nie musi w warszawie budowac. etaty dla swoich też są. A kto za to zapłaci? -Suweren w podatkach których już mamy ponad 40 nowych za PIS.

aco @ 09:32, 23.05.2020

IP: 176.109...149

Bo nie chodzi o to, by zbudować. Chodzi o to, by budować....

Oczyszczalnia Srajka i Szczajka @ 09:33, 23.05.2020

IP: 77.111...5

A kto normalny na te wiochy jeździ , Płock i Ciechanów to tylko za kare jeśli sa tam zaklady karne.

tory nad morze albo mazury mają sens lub w góry

Szok @ 10:48, 23.05.2020

IP: 31.0...202

Już lepiej niech PiS niczego nie planuje za co się nie weźmie popada w gruzy
Od radia elektrownie listy wyborcze hehe,maseczki itd itd

Antek @ 10:48, 23.05.2020

IP: 94.254...117

PiSowcy potrafią tylko zaczynać ale jak widać nie potrafią kończyć. To gorsze fajtłapy niż POwcy po nich przynajmniej zostały autostrady, stadiony i pociągu a PiSie zostaną tylko długi dla naszych dzieci i wnuków:(.

OLaf @ 11:35, 23.05.2020

IP: 185.166...42

Niech ktoś pomyśli o odpowiednim skomunikowaniu miasta ze stolicą a nie wymyśla jakieś nierealności

anonim @ 12:10, 23.05.2020

IP: 2a02:a31c...9422

ludzie wystarczy pomyśleć Ostrołęka- Ciechanów a z Ciechanowa jest połączenie nad morze, więc ta linia jest bardzo przydatna. Cebulaki

Tapatik @ 12:37, 23.05.2020

IP: 94.42...61

W Chorzelach jest strefa gospodarcza i linia kolejowa jest potrzebna do transportowania towarów.
Gdyby jeszcze linię przedłużyć do Wielbarka to mielibyśmy linię tranzytową z Gdyni przez Olsztyn, Szczytno, Wielbark, Ostrołękę do Białegostoku.

A i przy okazji można by osobowe puścić, tym bardziej że linia ma być zelektryfikowana.
W Chorzelach mają powstać 3 duże zakłady przemysłowe i pociągi osobowe mogły by dowozić do nich pracowników.

Linia Ostrołęka-Ciechanów-Płock też by się przydała jako linia towarowa. W tym momencie pociągi towarowe z Płocka muszą jechać przez Warszawę, a mogły by ją omijać.

Nie wiem czemu niektórzy piszą, żeby zamiast linii na Chorzele zrobić linię na Warszawę. Linia na Warszawę już istnieje i nawet obecnie jest remontowana, aby można było na niej jeździć szybciej, a linia na Chorzele jest zdewastowana i zniszczona.

tl @ 13:45, 23.05.2020

IP: 188.146...128

Opozycja jak widać chce, by było tak jak było.

Dolek @ 15:15, 23.05.2020

IP: 37.248...101

Towar do stacji kolejowej trzeba dowieść, robi się to samochodami ciężarowymi. Ze stacji kolejowej towar też trzeba rozwieść, robi się to też samochodami. Wnioski ? - proszę sobie odpowiedzieć samemu. Na Mazury koleją ? To zapraszam, proszę spróbować zajechać nad jeziora i z powrócić koleją.

Antek @ 17:40, 23.05.2020

IP: 94.254...145

Czego się PiSoZOMO nie dotknie to to niszczą. Jedyne co potrafią to niewinnych ludzi gazem pryskać:(.

Maracana do Tapatik @ 17:44, 23.05.2020

IP: 2a00:f41...5601

Chlopie przestan siac ferment o jakis remontach na linii do Warszawy. W maju trwały prace utrzymaniowe na moscie w Wyszkowie i oprocz podbicia torow w kilku miejscach nic sie na tej linii nie dzieje. Jezdze codziennie wiec na wlasne oczy moge to sprawdzić. Obecnie z wawy wilenskiej najszybsze kursy z przesiadka trwają 2 rowno godziny

Wiszący Dzik @ 18:56, 23.05.2020

IP: 83.24...16

Nie wiem czy mnie zamieszczą, bo redaktorki ( domorosłe cenzory się znaleźli) tego portalu nie za bardzo mnie lubią, ale spróbuję. A może jest tak że lobby autobusowe blokuje szybką kolej do Warszawy? Jak w godzinę się by dojechało koleją do stolicy to kto by chciał jeździć autobusem do Warszawy? Że to nie możliwe? "Nie bójcie żaby"- tu są takie układziki...

pasażer @ 22:07, 23.05.2020

IP: 188.146...246

Za czasów tak znienawidzonej komuny była kolej w Makowie, Przasnyszu, Myszyńcu i łączyła większość miejscowości w tych rejonach ale rewolucjonistom się nie podobała.

l @ 23:24, 23.05.2020

IP: 2a01:110f...3fcf

kilkanaście pisowskich krwiopijców się dorobi

Realny @ 11:25, 24.05.2020

IP: 188.146...82

Tak jak napisane musi to mieć sens w rozwoju gospodarczym bo przewóz osobowy raczej nie ruszy bo każdy woli jeździć autem. Ale jeśli chociaż w 10% zmniejszy to ilość jeżdżących samochodów ciężarowych na tej trasie to jestem za. Tylko jest druga strona medalu jeśli stracą kursy to z czego będę żyć?

Tapatik @ 13:49, 24.05.2020

IP: 157.25...114

Realny,
Przekwalifikują się na maszynistów kolejowych, których zaczyna w Polsce brakować.
Natomiast masz rację - kolej napędzają pociągi towarowe.

Wiszący Dzik,
Nie wiem czy istnieje lobby autobusowe, bo połączenia autobusowe też upadają. Zobacz co się dzieje z dawnymi PKS-ami w naszym województwie. Większość z nich upadła.

Maracana
Wygląda na to, że ktoś mnie wprowadził w błąd. Dzięki za czujność :-)

Nie mniej linia Warszawa-Białystok jest przygotowana na pociągi jadące z prędkością 160 km/h, tylko musi jakąś homologację uzyskać. Było o tym we wcześniejszym numerze "Z Biegiem Szyn". Gdyby udało się podnieść prędkość na linii Tłuszcz-Ostrołęka, to byśmy mieli połączenie do Wileniaka w godzinę, no może 1:15, bo przecież pociąg musi się zatrzymać na stacjach.

Sk/mUTEK @ 14:34, 24.05.2020

IP: 176.109...14

Ludzie..
Głosujmy na PO..

PO co nam tu tory, pociągi, drogi, mosty, elektrownie, lotnisk itd...
Po co mamy budować jak według kandydata PO na prezydenta
Trzaskowskiego... "u nas w Berlinie już to jest"

PO daje Ci gwarancje....
.. że Ostrołęka i Polska zostanie .....
... dziurą....na mapie.


laughing laughing laughing

Tapatik @ 18:01, 24.05.2020

IP: 157.25...172

Smutek, ile ci płacą za wpis?
Nie pytam się czy jesteś trollem, takim jak słynna Emilia, bo to już wiem.
Jestem tylko ciekaw za ile.

Dodaj komentarz

Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia Regulaminu.

Redakcja Mojej Ostrołęki nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczonych przez internautów.
Należą one do osób, które je zamieściły.

Powrót