czwartek, 25 kwietnia 2024 r., imieniny Jarosława, Marka, Elwiry

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Miasto chce wystąpić z porozumienia z gminą Rzekuń w sprawie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków

Radni zajmą się projektem uchwały w sprawie wystąpienia z porozumienia międzygminnego w sprawie wspólnego wykonywania przez miasto i gminę Rzekuń zadań z zakresu zbiorowego odprowadzania ścieków. Z wnioskiem o rozwiązanie porozumienie zawartego 20 lipca 2012 r. wystąpiło Ostrołęckie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji.

Na podstawie uchwały rady gminy z 30 listopada 2015 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości służących na terenie gminy Rzekuń zbiorowemu odprowadzaniu ścieków, OPWiK płacił rocznie do gminy, jako eksploatator tych sieci, podatek od wartości budowli służących tym celom w wysokości 0,1 proc. ich wartości.

ReklamaW 2019 r. należny podatek roczny od ww. nieruchomości, zapłacony gminie przez spółkę, stanowił kwotę 19 tys.607 zł. Uchwała rady gminy z 9 grudnia 2019 r. dokonała zmiany pkt. 3 a) uchwały, poprzez usunięcie zapisu dotyczącego opodatkowania budowli służących zbiorowemu odprowadzaniu ścieków i pozostawiono tylko stawkę 2 proc. dla budowli pozostałych. Tym samym budowle związane ze zbiorowym odbiorem ścieków na terenie gminy Rzekuń objęte zostały nowym podatkiem od nieruchomości w wysokości 2 proc. Wartość sieci kanalizacyjnych przekazanych dotychczas spółce do eksploatacji przez gminę Rzekuń, stanowiących podstawę do wyliczenia podatku od nieruchomości na 2020 rok wynosi 19 mln 607 tys. 105,98 zł.

Wysokość należnego podatku wg. nowej stawki podatkowej to kwota 392 tys. 142 zł. Wynikiem 20-krotnego wzrostu stawki podatkowej jest wzrost udziału podatku w kosztach odebranych i oczyszczonych ścieków z gminy Rzekuń z kwoty 0,24 zł/m sześc. do kwoty 4,88 zł/m sześc. W 2018 r. spółka złożyła wniosek do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku o zatwierdzenie taryf za wodę i ścieki na okres trzech lat. Taryfy te obowiązują do maja 2021 r. Podstawą ich wyliczenia były koszty poniesione w 2017 r., a zatem i wysokość podatku od nieruchomości przyjmowana do taryfy, liczona była w wysokości obowiązującej w 2017 roku tj. 0,1 proc. jego wartości. Wszystkie koszty związane z oczyszczaniem, składowaniem, wywozem i utylizacją osadów ściekowych są znacznie wyższe niż przyjmowano je do konstrukcji taryf, co spowodowało niedoszacowanie taryf, a tym samym poniesienie przez OPWiK na tej działalności straty finansowej.

ReklamaWzrost kosztów dla OPWiK w 2020 r. z tytułu płaconego podatku od nieruchomości w gminie Rzekuń, do kwoty 392 tys.142 zł. i dalszy ich wzrost w kolejnych latach z tytułu przekazywania przez gminę spółce do eksploatacji nowych sieci kanalizacyjnych spowoduje pogłębianie się straty na świadczonej na terenie gminy Rzekuń usłudze zbiorowego odbioru ścieków do kwoty ok. 450 tys. zł. Przy stawce podatkowej obowiązującej w 2019 r. w wysokości 0,1 proc., spółka poniosła stratę finansową w wysokości ok. 7 tys. 800 zł.

Obecnie nie ma możliwości zmiany taryfy, która zrekompensowałaby tak znaczny wzrost kosztów. Dopiero w 2021 r. spółka będzie mogła złożyć wniosek o zmianę taryf dla wody i ścieków na kolejne 3 lata. W przypadku gminy Rzekuń wzrost taryfy spowodowany tylko podwyżką podatku od nieruchomości, będzie wyższy co najmniej o kwotę 4,64 zł/m sześc. W przypadku przekazywania przez gminę Rzekuń do OPWiK kolejnych sieci kanalizacyjnych do eksploatacji, przy obecnej stawce podatkowej w wysokości 2 proc. ich wartości i braku dofinansowania gminy do kosztów usługi świadczonej przez OPWiK Sp. z o.o., koszt zbiorowego odbioru i oczyszczania ścieków przez spółkę od mieszkańców gminy Rzekuń może finalnie osiągnąć bardzo wysoki poziom do 12 zł za jeden metr sześcienny.

ReklamaW obecnej sytuacji podatkowej opisanej powyżej spółka zwróciła się do wójta gminy z wnioskiem o przywrócenie w 2020 r. przez radę gminy dotychczasowej stawki podatkowej dla budowli służących zbiorowemu odprowadzaniu ścieków z terenu gminy Rzekuń lub zastosowanie przez organ podatkowy, jakim jest wójt gminy, ulgi podatkowej dla OPWiK w zakresie wspomnianego podatku. Władze Gminy Rzekuń nie zajęły w tej sprawie żadnego stanowiska.

- Należy podkreślić, że OPWiK nie była wcześniej informowana przez gminę Rzekuń o planach tak drastycznej zmiany stawki podatkowej. Spółka nie miała więc możliwości przedstawienia radzie gminy skutków finansowych, wynikających z tak podjętej uchwały podatkowej na 2020 rok. Wobec opisanego powyżej stanu faktycznego oraz w celu ochrony spółki przed dalszym ponoszeniem strat finansowych, na świadczeniu gminie Rzekuń usług zbiorowego odbioru ścieków, wnioskuję o podjęcie przedmiotowej uchwały - czytamy w uzasadnieniu do projektu uchwały.

Ostrołęckie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji wystąpiło również z wnioskiem o rozwiązanie zawartego w dniu 24 listopada 2015 r. porozumienia międzygminnego w sprawie wspólnego wykonywania przez miasto i gminę Rzekuń zadań z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę. W oparciu o powyższe porozumienie 2 marca 2016 r. zawarta została trójstronna umowa pomiędzy samorządami gmin i OPWiK w sprawie zbiorowego zaopatrzenia w wodę mieszkańców gminy Rzekuń zamieszkałych w Ławach przy ul. Przygranicznej i Ławskiej, oraz mieszkańców wsi Goworki.

ReklamaObecnie stan prawny i faktyczny jest następujący:

1. Sieć wodociągowa wybudowana kilka lat temu przez gminę Rzekuń w Ławach, w ulicy Przygranicznej nie została dotychczas przekazana w eksploatację OPWiK gmina sama wykonuje w tym rejonie obowiązek zbiorowego zaopatrzenia w wodę, pobierając ją hurtowo z sieci wodociągowej OPWiK, na podstawie stosownej umowy. Pomiar poboru wody wykonywany jest na granicy miasta i gminy.

2. Sieć wodociągowa w Ławach w ulicy Ławskiej, o której jest mowa w porozumieniu międzygminnym, nie powstała do chwili obecnej. Zatem postanowienia o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę fragmentu tej ulicy przez miasto są niewykonywane od wielu lat.

3. Sieć wodociągowa w miejscowości Goworki, wybudowana została przez gminę Rzekuń kilka lat temu i dotychczas nie została przekazana w eksploatacje dla OPWiK Sp. z o.o. Gmina samodzielnie wykonuje obowiązki zbiorowego zaopatrzenia w wodę mieszkańców tej miejscowości, zasilając ich w wodę z własnej sieci wodociągowej.

Reklama- Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że zawarte porozumienie międzygminne na zbiorowe zaopatrzenie w wodę przez miasto Ostrołęka części terenów gminy Rzekuń nigdy nie było wykonywane i nie ma możliwości jego realizacji w chwili obecnej. W oparciu o umowę z gminą Rzekuń na hurtową dostawę wody spółka dostarcza do sieci wodociągowej gminy wodę z własnej sieci w okresach jej niedoborów wody w gminnej sieci wodociągowej. Obecnie OPWiK zasila hurtowo w wodę gminę Rzekuń w dwóch punktach, w roku 2020 przybędą dodatkowo dwa punkty zasilania sieci gminnej. Będą to punkty zasilania na granicy miasta i gminy w miejscowości Dzbenin i przy ul Krańcowej - czytamy w projekcie uchwały.

Ostateczną decyzję podejmą radni na sesji 28 maja br.

Wyświetleń: 1921 komentarze: -
09:10, 26.05.2020r. Drukuj