piątek, 19 kwietnia 2024 r., imieniny Adolfa, Tymona, Pafnucego

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Przestępcy wykorzystują czas epidemii i wymyślają nowe scenariusze oszustw. Atakują przedsiębiorców korzystających z Tarczy Finansowej

Okres epidemii jest wykorzystywany przez przestępców, którzy dostrzegają swoją szansę w pozyskaniu środków pochodzących z rachunków klientów banków, w tym pozyskanych w ramach programu Tarczy Finansowej PFR. Dzwonią, głównie do przedsiębiorców, proponując pomoc w złożeniu wniosku.

Oszuści dzwonią, głównie do osób prowadzących działalność gospodarczą, proponując pomoc w złożeniu wniosku i uzyskaniu subwencji finansowych w ramach Tarczy Finansowej PFR.

- W trakcie rozmowy przestępcy starają się namówić rozmówców do skorzystania z ich usług w zakresie złożenia wniosku o wsparcie finansowe, który można złożyć za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Wmawiają przy tym przedsiębiorcy, że jest to proces bardzo skomplikowany i czasochłonny, sugerując, że bez eksperckiego wsparcia sobie nie poradzi - używają przy tym wysublimowanych metod socjotechnicznych - wyjaśniają funkcjonariusze policji.

Podczas połączenia przestępcy proszą o podanie:

Reklama- danych osobowych,

- loginów i haseł do bankowości internetowej,

- treści SMS - kodów.

Pozyskanie takich danych pozwala przestępcom na wyprowadzanie środków z rachunków bankowych przedsiębiorcy, zarówno tych zdeponowanych już na nim, jak i tych, które wpłyną w ramach pomocy publicznej.

W związku z powyższym, w przypadku otrzymania oferty pomocy przy złożenia wniosku w ramach programu Tarczy Finansowej PFR Komenda Główna Policji oraz FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP zaleca:

- niepodawanie loginu i hasła do bankowości internetowej, które powinien znać tylko jego właściciel,

- niepodawanie innych informacji wrażliwych np. danych osobowych, a w szczególności adresu skrzynki poczty elektronicznej,

- upewnienie się, że osoba dzwoniąca do przedsiębiorcy, jest faktycznie tą, za którą się podaje,

Reklama- nieotwieranie wiadomości poczty elektronicznej i załączonych do niej dokumentów lub linków, które pochodzą od osoby dzwoniącej lub innych podmiotów oferujących pomoc w założeniu wniosku w ramach programu Tarczy Finansowej PFR - to działanie może mieć na celu zainfekowanie sprzętu, którym posługuje się w przedsiębiorca.

- jeżeli osoba dzwoniąca podaje się za funkcjonariusza policji i twierdzi, że środki w banku są w niebezpieczeństwie - nie należy wierzyć, zaleca się zerwanie połączenia i wykonanie samodzielnego połączenia na infolinię banku,

- nieinstalowanie dodatkowego oprogramowania, na urządzeniach z których następuje logowanie do bankowości internetowej.

Przestępcy wykorzystują trudny czas, jakim jest pandemia, wymyślając coraz to nowe scenariusze oszustw, często oparte na strachu przed skutkami koronawirusa.

Reklama- Należy zachować zdrowy rozsądek i dużo ostrożności w kontakcie telefonicznym. Nie ulegajmy presji, nie dajmy skusić się pozornie atrakcyjnymi ofertom, nie działajmy pod wpływem chwili. Zawsze klienci banków w sytuacjach nietypowych mają prawo skontaktować się ze swoim bankiem, a w przypadku gdy podejrzewają, że dochodzi do popełnienia przestępstwa, mają prawo zgłosić to policji.

Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę Związku Banków Polskich.

Wyświetleń: 536 komentarze: -
11:00, 26.05.2020r. Drukuj