Okres epidemii jest wykorzystywany przez przestępców, którzy dostrzegają swoją szansę w pozyskaniu środków pochodzących z rachunków klientów banków, w tym pozyskanych w ramach programu Tarczy Finansowej PFR. Dzwonią, głównie do przedsiębiorców, proponując pomoc w złożeniu wniosku.
Oszuści dzwonią, głównie do osób prowadzących działalność gospodarczą, proponując pomoc w złożeniu wniosku i uzyskaniu subwencji finansowych w ramach Tarczy Finansowej PFR.
- W trakcie rozmowy przestępcy starają się namówić rozmówców do skorzystania z ich usług w zakresie złożenia wniosku o wsparcie finansowe, który można złożyć za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Wmawiają przy tym przedsiębiorcy, że jest to proces bardzo skomplikowany i czasochłonny, sugerując, że bez eksperckiego wsparcia sobie nie poradzi - używają przy tym wysublimowanych metod socjotechnicznych - wyjaśniają funkcjonariusze policji.
Reklama- danych osobowych,
- loginów i haseł do bankowości internetowej,
- treści SMS - kodów.
Pozyskanie takich danych pozwala przestępcom na wyprowadzanie środków z rachunków bankowych przedsiębiorcy, zarówno tych zdeponowanych już na nim, jak i tych, które wpłyną w ramach pomocy publicznej.
- niepodawanie loginu i hasła do bankowości internetowej, które powinien znać tylko jego właściciel,
- niepodawanie innych informacji wrażliwych np. danych osobowych, a w szczególności adresu skrzynki poczty elektronicznej,
- upewnienie się, że osoba dzwoniąca do przedsiębiorcy, jest faktycznie tą, za którą się podaje,
Reklama- nieotwieranie wiadomości poczty elektronicznej i załączonych do niej dokumentów lub linków, które pochodzą od osoby dzwoniącej lub innych podmiotów oferujących pomoc w założeniu wniosku w ramach programu Tarczy Finansowej PFR - to działanie może mieć na celu zainfekowanie sprzętu, którym posługuje się w przedsiębiorca.
- jeżeli osoba dzwoniąca podaje się za funkcjonariusza policji i twierdzi, że środki w banku są w niebezpieczeństwie - nie należy wierzyć, zaleca się zerwanie połączenia i wykonanie samodzielnego połączenia na infolinię banku,
- nieinstalowanie dodatkowego oprogramowania, na urządzeniach z których następuje logowanie do bankowości internetowej.
Przestępcy wykorzystują trudny czas, jakim jest pandemia, wymyślając coraz to nowe scenariusze oszustw, często oparte na strachu przed skutkami koronawirusa.
Reklama- Należy zachować zdrowy rozsądek i dużo ostrożności w kontakcie telefonicznym. Nie ulegajmy presji, nie dajmy skusić się pozornie atrakcyjnymi ofertom, nie działajmy pod wpływem chwili. Zawsze klienci banków w sytuacjach nietypowych mają prawo skontaktować się ze swoim bankiem, a w przypadku gdy podejrzewają, że dochodzi do popełnienia przestępstwa, mają prawo zgłosić to policji.
Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę Związku Banków Polskich.
Wyświetleń: 536 | komentarze: - | 11:00, 26.05.2020r. |