poniedziałek, 10 sierpnia 2020 r., imieniny Borysa, Filomeny, Wawrzyńca

Reklama   |   Kontakt
Ubezpieczenia

Aktualności

"Z biegiem szyn": Co z reaktywacją linii kolejowej Ostrołęka - Ostrów Mazowiecka - Małkinia?

Na łamach czasopisma "Z biegiem szyn" po raz kolejny gości Ostrołęka, w kontekście linii kolejowej relacji Ostrołęka - Ostrów Mazowiecka - Małkinia. Jak czytamy w artykule, marszałek województwa wciąż zwodzi powiaty w sprawie reaktywacji tej linii. Jak się rozstrzygnie jej los?

Wspomniana linia kolejowa została ujęta w planie transportowym z roku 2014 uchwalonym przez sejmik województwa. Jej reaktywacja wiąże się jednak z gruntownym remontem, zapewnieniem miejsc odprawiania podróżnych i odpowiedniej liczby mijanek. Jak informuje kancelaria marszałka, na obecną chwilę nie przewiduje się dalszych działań względem uruchomienia linii.

Reklama

Poniżej pełna treść artykułu:

"Nie przewiduje się"

Marszałek województwa Adam Struzik zwodzi powiaty w sprawie reaktywacji ruchu na linii Ostrołęka-Ostrów Mazowiecka-Małkinia

Licząca 23 tys. mieszkańców Ostrów Mazowiecka to największe w województwie mazowieckim miasto powiatowe, do którego nie da się dojechać pociągiem. PKP Polskie Linie Kolejowe przymierzają się do remontu biegnącej przez Ostrów Mazowiecką linii Ostrołęka-Małkinia, po której kursują tylko pociągi towarowe. Czy planowane prace umożliwią reaktywację ruchu pasażerskiego?

Oczekiwania społeczne

Pociągi pasażerskie wycofano z linii Ostrołęka-Ostrów Mazowiecka-Małkinia w 1993 r. Władze powiatów ostrowskiego i ostrołęckiego w połowie 2019 r. zwróciły się do marszałka województwa mazowieckiego Adama Struzika z wnioskiem o przywrócenie połączeń na tej trasie. - Uruchomienie przewozów umożliwiłoby mieszkańcom powiatu ostrowskiego dojazd do Ostrołęki oraz do Małkini, skąd można dojechać do Warszawy i Białegostoku - mówi dwumiesięcznikowi "Z Biegiem Szyn" wicestarosta ostrowski Józef Rostkowski. W lipcu i sierpniu 2019 r. starostwo zrealizowało internetowe badanie ankietowe, w którym wzięło udział 3148 osób: 75 proc. opowiedziało się za reaktywacją połączeń pasażerskich między Ostrołęką a Małkinią. O przeprowadzenie ankiety, mającej na celu określenie oczekiwań społecznych, poprosił marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik, jednocześnie zobowiązując się do uzyskania od PKP PLK informacji o możliwościach przygotowania linii Ostrołęka-Małkinia do reaktywacji ruchu pociągów pasażerskich. W styczniu 2020 r. nadeszła odpowiedź z biura strategii PKP PLK, które poinformowało, że aktualnie planowane jest zrealizowanie po 2021 r. prac remontowych - ich zakres ma być jednak dopasowany tylko do potrzeb ruchu towarowego.

Znaczenie linii

Reklama 54-kilometrowa linia Małkinia-Ostrołęka ma znaczenie dla pociągów towarowych przede wszystkim jako ciąg objazdowy. Z uwagi na konieczność zapewnienia ciągłości dostaw węgla do ostrołęckiej elektrowni, ciąg ten jest najintensywniej wykorzystywany w okresach prowadzenia prac remontowych na linii Tłuszcz-Ostrołęka. Ponadto w latach 2013-2017 pociągi towarowe omijały modernizowany odcinek Tłuszcz-Małkinia, kursując trasą okrężną przez Wyszków, Ostrołękę i Ostrów Mazowiecką (niezelektryfikowaną linią Ostrołęka-Małkinia składy PKP Cargo były przeciągane lokomotywą spalinową, zwykle bez odpinania elektrowozu). Ostatnie dwa lata to okres mniejszego wykorzystania linii. Od połowy2018 r., w ramach modernizacji magistrali Warszawa-Białystok, trwała przebudowa wiaduktu, którym linia do Ostrołęki wybiega ze stacji Małkinia. - Prace zostały zakończone w czerwcu 2020 r. Rozpoczęły się odbiory techniczne - mówi Magdalena Janus z PKP PLK, informując, że wyjazd z Małkini w kierunku Ostrołęki stanie się możliwy jesienią 2020 r. Do tego momentu ruch będzie nadal ograniczać się do docelowej obsługi nadawców i odbiorców z Ostrowi Mazowieckiej pociągami docierającymi tylko od strony Ostrołęki (na przykład w maju 2020 r. linią przejechało kilka składów). Podczas rozpoczynającej się modernizacji podlaskiego odcinka magistrali Warszawa-Białystok pociągi towarowe będzie można kierować objazdem prowadzącym linią Małkinia-Ostrołęka i dalej linią Ostrołęka-Łapy.

Warunek uruchomienia

Reklama - Na linii z Małkini do Ostrołęki obowiązuje prędkość maksymalna 60 km/h. Lokalnie wprowadzone są ograniczenia do 20 i 40 km/h - informuje Karol Jakubowski z PKP PLK. - Planowane są prace związane z zapewnieniem przejezdności i przywróceniem parametrów eksploatacyjnych. Prędkość możliwa do uzyskania w drodze renowacji infrastruktury to 80-100 km/h. W celu poprawy przepustowości spółka PKP PLK rozważa też odtworzenie mijanki Gucin, którą zdegradowano do roli przystanku na początku lat 90. Od tego czasu jedynym punktem umożliwiającym mijanie się pociągów na jednotorowej linii Ostrołęka-Małkinia jest stacja Ostrów Mazowiecka. Ograniczenie zakresu remontu do potrzeb ruchu towarowego oznacza, że prace nie obejmą renowacji zapuszczonych peronów. W piśmie do samorządu województwa spółka PKP PLK zaznaczyła, że jest otwarta na rozmowy w kwestii zakresu przedsięwzięcia, dodając jednak, że jeśli miałby on zostać rozszerzony o potrzeby połączeń osobowych, to "prace objęłyby infrastrukturę pasażerską znajdującą się w istniejących lokalizacjach, bez możliwości ich relokacji czy dostosowania do obecnej siatki osadniczej" (chodzi o uniknięcie czasochłonnego procesu uzyskiwania pozwolenia na budowę dla całego przedsięwzięcia).

Reklama

Rzadkie rozmieszczenie przystanków to jednak istotny problem linii Ostrołęka-Małkinia na terenie powiatu ostrowskiego. W jego granicach, na 34-kilometrowym odcinku linii, stacje i przystanki istnieją tylko w czterech miejscowościach. Nawet położone w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej wsie Błędnica czy Stok, liczące po około 400 mieszkańców, nigdy nie doczekały się własnych przystanków. Budowa peronów w nowych lokalizacjach mogłaby stanowić zadanie oddzielne od remontu istniejącej infrastruktury. Biuro strategii PKP PLK poinformowało, że kompleksowa modernizacja linii możliwa jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2021-2027 lub programu Kolej Plus. Pytamy w samorządzie województwa mazowieckiego o preferowany scenariusz działań, mając na uwadze, że uchwalony przez sejmik w 2014 r. plan transportowy wymienia linię Ostrołęka-Małkinia wśród ciągów przewidzianych do reaktywacji. - Warunkiem uruchomienia połączeń jest wykonanie pełnego remontu ze szczególnym uwzględnieniem modernizacji punktów odprawy podróżnych i zabezpieczenia odpowiedniej liczby mijanek - odpowiada Marta Milewska z kancelarii marszałka województwa, po czym dodaje: -Na obecną chwilę nie przewiduje się dalszych działań na rzecz uruchomienia połączeń na linii Ostrołęka -Ostrów Mazowiecka -Małkinia.

Autor: Karol Trammer, "Z biegiem szyn" nr 4 (108)

Przedruk artykułu pt. "Nie przewiduje się" był możliwy dzięki uprzejmości autora. Serdecznie dziękujemy. Pełny numer czasopisma można pobrać ze strony www.zbs.net.pl.

Wyświetleń: 5727 komentarze: 5
21.07.2020, 10:28r. Drukuj




Powrót


Gość @ 12:20, 21.07.2020

IP: 2a00:f41...c3db

Już po wyborach i powoli można wyciszać obietnice.

Papik @ 20:09, 21.07.2020

IP: 94.42...167

Urzędnicy nie potrzebują pociągów. Mają służbowe limuzyny, kupowane z podatków, które my płacimy.
Rozumiem, że zbudowanie nowych stacji jest kłopotliwe, ale wyremontowanie starych i uruchomienie kilku szynobusów dziennie nie powinno być takim problemem. Tym bardziej, że została przeprowadzona ankieta i ta ankieta pokazuje duże zainteresowanie tym połączeniem. Czyli pasażerowie by byli.
Normalne firmy starają się zdobyć nowe rynki (patrz czeski Leo Express).
Moim zdaniem PKP PLK powinno skorzystać z okazji i wyremontować perony. Owszem, to jest dodatkowy koszt, ale po uruchomieniu połączeń pasażerskich ten koszt zwróci się.

. @ 22:13, 21.07.2020

IP: 176.109...76

Teraz każdy ma auto to na co komu pociąg ? Pociągiem za dwie stacje zapłacę okolo 15zl to za pietnastaka gazu wleje to do ostrowi dojade i z powrotem - a babcie mają autobusy a że na autobus musi czekać godzine to nic ma czas koronke przez ten czas na przystanku babcia odmówi

j3 @ 00:42, 22.07.2020

IP: 2a01:110f...b341

ale udało się sprzedać tysiące ton stali i innych dóbr z rozbiórki linii kolejowej do Chorzel,podobna sytuacja jak ze starym basenem , pis umie tylko rozpier...ać

tl @ 04:04, 22.07.2020

IP: 188.146...178

j3, kłamiesz.

Byłeś teraz na linii kolejowej do Chorzel? Kupiono tysiące ton stali i innych dóbr i trwa budowa torów.