czwartek, 25 kwietnia 2024 r., imieniny Jarosława, Marka, Elwiry

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Numer alarmowy 112. Jak i kiedy z niego korzystać?

Numer alarmowy 112 pozwala na szybkie powiadomienie służb ratunkowych o sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia. Ostrołęccy policjanci wyjaśniają, co jest ważne podczas zgłaszania zdarzenia na 112 oraz z jakimi sprawami nie powinniśmy dzwonić na numer alarmowy.

Co jest ważne podczas zgłaszania zdarzenia na 112?

Reklama

- Podczas telefonu do służb ratunkowych, współpracuj z operatorem i przekazuj mu wyłącznie istotne informacje. Dobrze jest rozpocząć rozmowę od wskazania miejsca zdarzenia. Gdybyśmy nagle stracili zasięg w telefonie, wyczerpie się bateria lub z innych przyczyn, połączenie zostanie zerwane - miejsce zdarzenia będzie znane operatorowi. Nie wykorzystuj numeru 112 do zgłaszania spraw, które nie są związane z przypadkami nagłego zagrożenia życia, zdrowia lub mienia. Każdą inną sprawę możesz zgłosić w najbliższej komendzie lub w kontakcie z dzielnicowym - wyjaśnia ostrołęcka policja.

Ostrołęccy policjanci podpowiadają jak powinno wyglądać prawidłowe zgłoszenie sytuacji alarmowej:

- miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu zdarzenia i umożliwiać przeprowadzenie spokojnej rozmowy, nie narażając na niebezpieczeństwo osoby zgłaszającej (odsuń się od źródeł hałasu, stań tak, aby mieć dobry zasięg sieci telekomunikacyjnej, w bezpiecznym dla ciebie miejscu),

- jeśli to możliwe, zgłoszenie powinno być wykonywane przez osobę będącą bezpośrednim świadkiem zdarzenia,

- powiadom pozostałych świadków zdarzenia o tym, że łączysz się z numerem alarmowym 112, tak aby nie dublowali twojego zgłoszenia,

- po wybraniu numeru alarmowego 112 cierpliwie czekaj na zgłoszenie się operatora, wykorzystaj czas oczekiwania na zorientowanie się w dokładnym adresie zdarzenia. Nie rozłączaj się w trakcie czekania, kolejka zgłoszeń jest w pełni automatyczna i kolejne połączenie nie przyspieszy podjęcia rozmowy przez operatora numerów alarmowych. Średni czas oczekiwania to ok. 10 sekund,

- podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia, jeśli to możliwe zaczynając od gminy lub powiatu, w którym się znajdujesz,

Reklama

- krótko opisz zdarzenie, które chcesz zgłosić - opis ten pozwoli na odróżnienie twojego wezwania od przypadkowego połączenia niezwiązanego z zagrożeniem życia, zdrowia lub mienia,

- odpowiadaj na pytania operatora - kolejność zadawanych pytań nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych,

- udziel dodatkowych informacji, o które poprosi cię operator,

- podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z tobą skontaktować w wypadku zaistnienia jakichkolwiek niejasności,

- nie rozłączaj się do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia - w przypadku przedwczesnego zerwania połączenia operator oddzwoni do ciebie, co może wydłużyć czas obsługi zdarzenia,

- po zakończonej rozmowie staraj się nie korzystać ze swojego telefonu, aby umożliwić służbom oddzwonienie do ciebie w celu pozyskania dodatkowych informacji,

- w przypadku zmiany sytuacji już po dokonaniu zgłoszenia, niezwłocznie poinformuj o tym operatora numerów alarmowych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego.

Na numer alarmowy 112 dzwoń tylko w nagłych, wymagających interwencji służb ratowniczych sytuacjach, takich jak:

Reklama

- wypadki drogowe,

- silne krwawienia i uszkodzenia ciała,

- omdlenia i utrata świadomości,

- pożary,

- przypadki porażenia prądem,

- kradzieże, włamania,

- rozboje i inne przypadki użycia przemocy,

- rozpoznania osoby poszukiwanej przez policję,

- inna sytuacja nagłego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego.

Dzwoniąc na numer alarmowy 112 bez potrzeby, blokujesz linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem numerów alarmowych. Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy! Nie dzwoń na numer alarmowy 112, gdy sytuacja nie wymaga interwencji służb ratunkowych.

Nie blokuj numeru alarmowego w przypadkach, gdy sytuacja nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia, środowiska, mienia, a także w innych sytuacjach, gdy chcesz na przykład:

- zasięgnąć jedynie informacji na temat pogody, rozkładu jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,

- uzyskać poradę prawną lub medyczną,

- zdobyć PIN lub PUK do telefonu,

- poinformować o utrudnieniach w ruchu drogowym,

- ustalić dane kontaktowe firmy lub osoby prywatnej,

Reklama

- wyrazić opinię dotyczącą dowolnego tematu, wydarzenia lub osoby,

- przesunąć umówione spotkanie z przedstawicielami służb mundurowych,

- sprawdzić, czy numer 112 naprawdę działa,

- wezwać taksówkę, zamówić pizzę lub pomoc drogową,

- uzyskać połączenie międzynarodowe.

Wyświetleń: 920 komentarze: -
10:22, 24.10.2020r. Drukuj