piątek, 26 kwietnia 2024 r., imieniny Marzeny, Klaudiusza, Marceliny

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Jak organizować na lekcjach pracę w grupach?

Praca grupowa jest nieodłącznym elementem zajęć szkolnych. Przygotowuje uczniów do funkcjonowania w społeczeństwie. Integruje wszystkich członków zespołu, a także uczy ich jak się skutecznie komunikować i rozwiązywać konflikty. To także sposób pracy, poprzez który znajduje się najlepsze i innowacyjne rozwiązania problemów. Żeby jednak wydobyć wszystkie zalety pracy grupowej, należy pokonać bariery i trudności, które mogą się pojawić w jej trakcie. Na co warto zwrócić uwagę, żeby była ona przyjemnością dla uczniów oraz zaprocentowała w ich przyszłości? Podjęliśmy się tego tematu i przygotowaliśmy kilka porad, które ułatwią organizację tego typu lekcji.

Maksymalizacja efektywności 

Bez wątpienia praca w grupach jest ciekawą alternatywą dla nauki z podręczników szkolnych. Jednak, żeby była efektywna, należy odpowiednio ją zaplanować. Tylko wtedy będziemy mieć pewność, że uczniowie pracując razem osiągną założone cele. Pierwszym punktem, który należy wziąć pod uwagę, jest liczebność grup. Najbardziej skuteczne są te od czterech do dwunastu członków, jednak ilość powinna być dostosowana przede wszystkim do zadania, które należy wykonać. Zbyt mało osób oznacza niewystarczającą ilość pomysłów oraz możliwość niewykonania pracy na czas. Z kolei za dużo osób sprawi, że część z uczestników może poczuć się niepotrzebna, a także etap przedstawiania swoich pomysłów może trwać zbyt długo. Przed rozpoczęciem lekcji z pracą grupową przede wszystkim należy przedstawić problem, który zespoły mają rozwiązać. Dzięki temu każdy będzie wiedział, co należy zrobić i jaki cel osiągnąć, żeby wykonać zadanie. Poza tym konieczne jest przedstawienie zasady, na których praca będzie się odbywać. Należy podać przeznaczony czas, ale także ustalić w każdej z grup przedstawiciela, który zaprezentuje efekty wspólnej pracy.

Aktywizacja wszystkich członków 

Chyba każdy doświadczył sytuacji, w której podczas pracy grupowej jeden z członków zespołu niechętnie włącza się we wspólne działania. W obliczu takiej sytuacji bardzo często dochodzi do konfliktu w grupie. Jest to także jeden z najbardziej popularnych argumentów przeciwko pracy w grupie, ponieważ osoba niewłączająca się w wykonanie zadania zazwyczaj zostaje oceniona tak samo, jak osoby, które się zaangażowały. Idealną sytuacją, zarówno dla nauczyciela, jako koordynatora pracy grupowej, jak i uczniów, czyli członków zespołu, jest, gdy każdy ma jednakowy wkład w efekt końcowy. Jednak czy jest to możliwe? Bez wątpienia jest to niezwykle trudne do osiągnięcia, ale warto podjąć próby. Jeżeli zespół się nie dogaduje, nauczyciel powinien zareagować. Bardzo często wystarczy, żeby pomógł on w rozpisaniu i podziale zadań do wykonania. Wtedy każda osoba w zespole jest odpowiedzialna za jedną część, więc nikt nie czuje się niesprawiedliwie potraktowany. Jedną z możliwości jest także polecenie, żeby członkowie grupy załączyli rozpiskę z tym, kto wykonał poszczególne elementy pracy.

Ocena pracy

To, jak powinno się oceniać wynik pracy w grupie i czy w ogóle powinno się to robić, są często zadawanymi pytaniami. Problemem jest bardzo często stosowana ocena zbiorowa, podczas gdy nie zawsze da się ocenić wkład poszczególnych osób. Jednak są w pracy zespołowej aspekty, które trudno wyrazić poprzez ocenę. Są to przede wszystkim zaangażowanie, chęć udzielenia pomocy i komunikowanie się z pozostałymi osobami. A przecież to integralne i niemniej istotne elementy pracy grupowej niż sama wiedza. Warto zatem zastanowić się, czy rzeczywiście warto wstawiać grupie ocenę do dziennika. Jeżeli się na to zdecydujemy należy wziąć pod uwagę własne obserwacje na temat współpracy i sposobów prezentacji wyników. Słusznym rozwiązaniem jest wystawienie oceny słownej lub pisemnej, dzięki czemu grupa dostanie informację zwrotną i będzie wiedziała co wykonała dobrze, a nad czym powinna popracować.

Artykuł sponsorowany

Wyświetleń: 789 komentarze: - Wrzuć na Facebooka 15:18, 06.11.2020r. Drukuj


Powrót