piątek, 29 marca 2024 r., imieniny Wiktoryna, Helmuta, Ostapa

Reklama   |   Kontakt

Kandydaci do samorządu

Aktualności

Czy z ostrołęckich ulic znikną szpecące reklamy i tablice?

Rada miasta zaopiniuje projekt uchwały dotyczący zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury na terenie Ostrołęki. Dotyczy to m.in. tablic i urządzeń reklamowych, ogrodzeń a także materiałów z jakich konstrukcje te mogą być wykonane. Decyzja w tej sprawie zapadnie na najbliższej sesji.

Samorząd może mieć wpływ na kształtowanie krajobrazu i ładu przestrzennego w mieście dzięki tzw. ustawie krajobrazowej dającej narzędzia prawne służące ochronie przestrzeni miejskiej.

Reklama

Miasto chce wytoczyć walkę z chaosem reklamowym w przestrzeni publicznej

Ponadto ustawa pozwala ustalić, w formie tzw. "uchwały krajobrazowej", zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz materiały, z jakich mogą być wykonane.

W uzasadnieniu projektu czytamy, że uchwała opracowana będzie dla obszaru całego miasta, z ustaleniami szczegółowymi dla poszczególnych mniejszych obszarów jednostki. Przyszła regulacja stwarza realną szansę na skuteczniejszą, niż do tej pory, walkę z wszechobecnym i narastającym chaosem reklamowym, którego konsekwencją jest postępująca degradacja przestrzeni publicznej.

- Obecne reklamy i urządzenia reklamowe nacechowane są przypadkowością, brakiem estetyki oraz niejednorodnością. Przestrzeń publiczna często szpecona jest przez reklamy nieestetyczne, niedostosowane gabarytowo do otoczenia, stylu, kolorystyki i faktury budynków. Brak ujednoliconych zasad prawnych dla powyższej materii skutkuje chaosem i niską jakością estetyczną przestrzeni publicznej - czytamy.

Reklama

Uchwala krajobrazowa da narzędzie do poprawy estetyki miasta

Stan prawny do 11 września 2015 r. dawał możliwość regulacji zasad sytuowania reklam i urządzeń reklamowych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, jednak duża część obecnie obowiązujących planów tego nie określała, a przepisy poszczególnych aktów prawa miejscowego były w tym zakresie niejednorodne. Po wejściu w życie "ustawy krajobrazowej" nie ma możliwości określenia powyższej problematyki w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, co stanowi dodatkowy argument przemawiający za opracowaniem projektu uchwały.

- Tzw. "uchwała krajobrazowa" da realne narzędzia do: kształtowania estetyki przestrzeni publicznych, opanowania chaosu reklamowego, opanowania inflacji nielegalnej reklamy. Jej efektem będzie więc rozwiązanie problemu degradacji przestrzeni miejskiej oraz poprawa ogólnego wizerunku miasta - czytamy w uzasadnieniu.

Decyzję radnych w tej kwestii poznamy 26 listopada br.

Wyświetleń: 5914 komentarze: -
11:00, 21.11.2020r. Drukuj