piątek, 29 marca 2024 r., imieniny Wiktoryna, Helmuta, Ostapa

Reklama   |   Kontakt

Kandydaci do samorządu

Aktualności

Paraobwodnica Ostrołęki przez gminę Olszewo-Borki to drogowy bubel? Kosztowna trasa odciąży ruch o zaledwie kilka procent!

Planowana przez GDDKiA obwodnica Ostrołęki przez gminę Olszewo-Borki nie odkorkuje naszego miasta. Są na to mocne dowody. Dotarliśmy do wyników profesjonalnych badań natężenia ruchu przeprowadzonych na rondzie im. Księcia Siemowita III, na którym zbiegają się drogi prowadzące przez oba mosty w Ostrołęce.

Temat wciąż wzbudza szeroko zakrojone dyskusje nie tylko wśród mieszkańców, którzy zamieszkują tereny wytyczone na poszczególne warianty trasy, ale też wśród ekologów, lokalnych działaczy, samorządowców, a także drogowców i osób związanych z branżą.

Reklama

Trasa GDDKiA skróci drogę jedynie tym jadącym z Warszawa i Różana na Myszyniec i Mazury

Plany stworzenia obwodnicy Ostrołęki oraz wybudowania tzw. ringu wokół miasta, jak niektórzy zauważają, w wielu miejscach mija się z logiką i realną poprawą upłynnienia ruchu w mieście, szczególnie w zakresie odciążenia ronda im. Księcia Siemowita III u zbiegu dróg krajowych nr 53 i 61 oraz mostów na Narwi.

Trasa obwodnicy realizowanej przez GDDKiA miałaby biec od włączenia z DK nr 61, mniej więcej na wysokości miejscowości Nożewo i Dobrołęka (gm. Olszewo-Borki), a kończyć się w Szwendrowym Moście na terenie gminy Lelis, wpinając się w DK nr 53. Do tej pory powstały trzy warianty tej trasy. Każda liczy około 13 kilometrów i w każdym z nich pada zasadnicze pytanie - czy obwodnica, która pobiegnie przez cenne przyrodniczo tereny, w jakikolwiek sposób usprawni płynność ruchu w Ostrołęce, na rondzie im. Siemowita czy obu mostach na Narwi? Na to pytanie łatwo odpowiedzieć, gdy spojrzymy na dane liczbowe z pomiarów natężenia ruchu w tym rejonie.

Reklama

Ruch spadnie zaledwie o 6 procent!

Nie tylko opinie i dyskusje są ważne w tym temacie. To przede wszystkim liczby, które okazują się nieubłagane. Na potrzeby planowanej inwestycji wykonano pomiary natężenia ruchu. Wyniki udało się zebrać i zaprezentować w formie czytelnej tabeli, z której jasno wynika, że ruch, jaki przeniesie się na wybudowaną trasę, tylko w niewielkim stopniu odciąży Ostrołękę. Największy ruch, w tym także ten tranzytowy, nadal będzie wlewał się w samo centrum miasta.

Temat został poruszony na naszym forum. Jeden z czytelników pokusił się o przedstawienie zgromadzonych danych liczbowych z najnowszych pomiarów natężenie ruchu, które wykonano tuż przed wybuchem pandemii w 2020 roku. Są zatem bardzo miarodajne.

- Oto dane z pomiarów natężenia ruchu (pojazdy rzeczywiste) na rondzie Siemowita III wykonane w lutym 2020 r. Pomiary zlecono na potrzeby przygotowania inwestycji obwodnicy Ostrołęki w ciągu DK 53. Co ważne, wykonano je przed wprowadzeniem obostrzeń covidowych, więc można przyjąć, że obiektywnie reprezentują stan faktyczny. Jeżeli przyjmiemy, że obwodnica DK 53 odciąży cały ruch na kierunkach Kadzidło - Różan oraz Różan - Kadzidło, to wartość dodana tej inwestycji wyniesie sumarycznie 5,98 proc. dla wszystkich pojazdów przejeżdżających przez to skrzyżowanie. Oczywiście jest to wartość maksymalna, ponieważ jakiś jej procent stanowią kierowcy, którzy będą korzystać z istniejącej drogi na kierunku DK61 Różan - DK53 (np. mieszkańcy osiedli położonych wzdłuż ul. Warszawskiej, klienci restauracji, serwisów samochodowych i innych firm zlokalizowanych przy ul. Warszawskiej, Stacha Konwy itd.). Reasumując, na podstawie wykonanych pomiarów można przyjąć sumaryczne odciążenie ronda Siemowita III na poziomie 5-6 proc. Dla porównania, kierunek DK 61 Różan - DK 61 Łomża to 22,38 proc., natomiast DK53 - ul. Obozowa to 25,14 proc. - informuje czytelnik.

Reklama

Liczby mówią same za siebie

Poniżej dane liczbowe zebrane w tabeli. Okazuje się, że kierunki, które generują największe natężenie ruchu w ogóle nie skorzystają z budowanej obwodnicy. Nadal będą kierowały się na rondo księcia Siemowita III i mosty na Narwi. Widzimy to dokładnie w polach oznaczonych na czerwono i pomarańczowo czyli kierunki z Kadzidła na Łomżę i z Kadzidła w ulicę Obozową i na most im. A. Madalińskiego. Podobnie w przypadku trasy z Różana na Łomżę. Pola jasnozielone to natężenie ruchu na trasie Kadzidło-Różan. To właśnie ci kierowcy mogliby skorzystać z obwodnicy, ale zsumowana liczba pojazdów daje zaledwie 5,98 proc., co stanowiłoby realne odciążenie ronda i mostów w Ostrołęce czyli delikatnie mówiąc prawie żadne.

Budowa miałaby ruszyć w 2025 roku. Jest jeszcze czas na zmiany

Przetarg na wykonawcę zadania oraz podpisanie umowy z firmą, która zrealizuje budowę fragmentu obwodnicy zaplanowano na 2023 rok. Do realizacji i rozpoczęcia prac, według harmonogramu GDDKiA, miałoby dojść w 2025 roku.

Czy do tego czasu ktoś przemyśli zasadność tej inwestycji? Być może jest jeszcze czas, aby niemałe fundusze (270 mln zł brutto), które pochłonie budowa trasy dla niewielkiego procentu kierowców, warto skierować na inwestycje drogowe, które realnie wpłyną na jakość komunikacji w Ostrołęce i okolicach.

Szansą na niewielkie upłynnienie ruchu wokół mostów jest koncepcja przebudowy ronda. Realne upłynnienie ruchu w mieście umożliwiłyby natomiast dodatkowe mosty na Narwi. Nie tylko przeprawa i obwodnica za niemal milion złotych, planowana przez starostę ostrołęckiego na wysokości wsi Teodorowo w gminie Rzekuń, ale też kolejna przeprawa w okolicach mostu kolejowego, aby ruch rzeczywiście można było wyprowadzić z centrum miasta. Jak czytaliśmy w artykule Trzy kilometry do szczęścia - most kolejowo-drogowy i zaledwie trzykilometrowy łącznik z DK nr 61 rozwiązałyby problem.

Zapraszamy do dyskusji na forum Mojej Ostrołęki.

Reklama

Zobacz też:

Trzy kilometry do szczęścia. Trzeba dokończyć obwodnicę

Konsultacje czy pozorowanie działań? "Ekomena" o "paraobwodnicy"

Jakie warianty przebiegu obwodnicy Ostrołęki? Są trzy propozycje, wszystkie po terenach gmin Olszewo-Borki i Lelis (zdjęcia, mapy)

"Ekomena" chce rzetelnych konsultacji społecznych w sprawie obwodnicy Ostrołęki

Mieszkańcy gminy Olszewo-Borki przeciwko wariantom obwodnicy Ostrołęki. Zebrano kilkaset podpisów (duża, czytelna mapa)

Czy warianty zachodniej obwodnicy Ostrołęki zniszczą siedliska chronionych ptaków? Czy z naszego krajobrazu zniknie kraska i inne ptaki?

Tylko u nas: Nowa koncepcja przebudowy ronda im. Siemowita. To kolejny krok w walce z korkami w Ostrołęce

Wyświetleń: 14352 komentarze: -
14:33, 07.03.2021r. Drukuj