Do ministra infrastruktury wpłynęła interpelacja posłanki Koalicji Obywatelskiej Krystyny Sibińskiej, w sprawie realizacji "Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030" oraz stanu zaawansowania budowy obwodnicy Ostrołęki w ciągu drogi krajowej nr 53. Jest już odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury.
Obwodnica ma powstać w ramach projektu budowy stu obwodnic, który ma za zadnie poprawić bezpieczeństwo na drogach, wyprowadzić ruchu z zatłoczonych miast, przyczynić się do poprawy stanu powietrza, zmniejszenia hałasu i poprawy przepustowości sieci drogowej.
Reklama
- W ramach rządowego programu ma powstać 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km, trasy o najwyższych parametrach technicznych. Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ponieważ program budzi ogromne zainteresowanie i nadzieje, proszę Pana Ministra o odpowiedź: Na jakim etapie realizacji na początku 2021 roku znajduje się obwodnica Ostrołęki w ciągu drogi krajowej nr 53? - pyta posłanka Koalicji Obywatelskiej Krystyna Sibińska.
Okazuje się, że wiele z zadań zaplanowanych w programie już jest realizowana. Niektóre są dość zaawansowane, jednak większość jest jeszcze na bardzo wczesnym etapie. 13 kwietnia 2021 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia "Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030", tym samym zabezpieczając środki na realizację wskazanych zadań.
- W 2020 oraz 2021 zostało ogłoszonych 10 postępowań przetargowych na budowę obwodnic o łącznej długości 87,24 km. Do końca bieżącego roku planowane jest ogłoszenie przetargów na realizację kolejnych sześć obwodnic o łącznej długości 33,7 km. Dla dziesięciu zadań w opracowaniu jest już Koncepcja Programowa, dla ośmiu zadań złożono już wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i trwają przygotowania do skierowania do dalszych etapów - informuje minister Rafał Weber.
Reklama
Niestety, największa liczba zadań jest jeszcze na bardzo wczesnym etapie. Jak odpowiada minister infrastruktury, dla 49 zadań opracowywane jest obecnie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) lub Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami Koncepcji Programowej (STEŚ-R) lub przetarg na ich wykonanie. Właśnie w tej grupie jest obwodnica Ostrołęki.
- W 2025 roku planowanych do ukończenia jest 12 obwodnic, w 2026 - 10, w 2027 - 13. Rekordowy pod względem liczby oddawanych zadań będzie rok 2028, kiedy to oddamy do użytkowania aż 29 inwestycji.W 2029 roku będzie to 21, w 2030 - 7 zadań - poinformował Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Zatem aktualny stan zaawansowania obwodnicy w ciągu DK nr 53, o długości 13 kilometrów, jest obecnie na etapie opracowania STEŚ czyli Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe.
Wyświetleń: 15915 | komentarze: - | 11:04, 22.05.2021r. |