piątek, 26 kwietnia 2024 r., imieniny Marzeny, Klaudiusza, Marceliny

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Oszuści wyłudzający pieniądze od seniorów ponownie w akcji. KMP w Ostrołęce apeluje o uświadomienie starszych osób

"Halo, dzień dobry, tu policja, prowadzimy akcję przeciwko szajce, która okrada konta bankowe, pani pieniądze są zagrożone, musi pani natychmiast przekazać je w bezpieczne miejsce ..." - to tylko jedno z możliwych powitań, jakie mogą usłyszeć w słuchawce telefonu osoby starsze.

Od tego jak daleka będzie ich świadomość na temat niebezpieczeństwa, z jakim wiąże się kontynuacja takiej rozmowy, będzie zależało to, czy stracą oszczędności swojego życia, a niejednokrotnie także to, czy zaciągną na siebie zobowiązania finansowe, z którymi borykać się będą przez następne lata swojego życia.

Jak informuje Komenda Miejska Policji, wczoraj mieszkanka Ostrołęki otrzymała telefon od oszusta, który próbował wyłudzić od niej dane do jej konta. Na szczęście zachowała ona trzeźwość umysłu i nie pozwoliła się oszukać.

Reklama

- Przestępcy nie mają skrupułów, nie zastanawiają się nad tym, jaką tragedię sprowadzają na osobę, od której wyłudzają oszczędności życia, gromadzone latami, przy wielu wyrzeczeniach. Seniorzy odmawiają sobie wiele przyjemności, niejednokrotnie planując odłożenie większej sumy "na wszelki wypadek". W wielu przypadkach o wiele większą radość, niż ciągłe powiększanie stanu konta, sprawia im uszczęśliwienie choćby wnuków, którzy w ich mniemaniu wchodząc za chwilę w dorosłe życie "mają przecież większe potrzeby niż oni sami". I to właśnie tym wnukom - całej najbliższej rodzinie, powinno zależeć na wzmocnieniu świadomości seniorów, ażeby była na tyle mocna, by byli w stanie nie dać się technikom psychomanipulacji, jakie stosują bezwzględni przestępcy. Opisywany proceder różni się od pospolitej przestępczości tym, iż sami mamy stuprocentowy wpływ na to, czy staniemy się ofiarą wyłudzenia - mówi podkom. Tomasz Żerański, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Ostrołęce.

Wielokrotnie zdarza się, że przesłuchiwani w charakterze osoby pokrzywdzonej seniorzy zeznają, iż wiedzieli z różnych programów prewencyjnych policji o przestępczych praktykach oszustów działających metodą na tzw. "wnuczka", "policjanta", "funkcjonariusza CBŚP" czy "CBA", ale nie skojarzyli z chwilą odebrania telefonu od przestępcy, że taka sytuacja może dotknąć ich osobiście.

Reklama

Ważnym w tym miejscu wydaje się zwrócenie uwagi najbliższego otoczenia osób starszych na budowanie i odświeżanie wciąż wiedzy seniorów na temat praktyk przestępców. Zwróćmy, jako rodzina, uwagę naszych rodziców, dziadków i babć na tą najważniejszą kwestię, z której wynika, że ilekroć ktoś w słuchawce mówi o tym, że oszczędności trzeba przekazać na bezpieczne konto, bądź osobie która się po nie pojawi, albo pozostawić w wyznaczonym miejscu, to powinna się im zapalić "czerwona lampka".

- Policja, ani inne służby, nigdy nie nakażą wykonania takiej czynności komukolwiek, w imię jakiejkolwiek akcji. Zwróćmy uwagę seniorów na to, że wielokrotnie przestępcy, aby wywołać w nich błędne przekonanie o tym, że dzwonią z policji, każą bez rozłączania się, wybrać nr alarmowy 112 lub 997. Wtedy słuchawka przekazywana jest innemu przestępcy, który udaje, że jest dyżurnym policji. Senior musi wiedzieć, że nikt nie może nakazać mu działania pod presją, działania pochopnego i bez możliwości skontaktowania się z najbliższymi. W momencie podejrzanego telefonu, powinien zadziałać sprawny mechanizm obronny - o jego kondycję musi natomiast zadbać najbliższa rodzina i otoczenie - dodaje podkom. Tomasz Żerański.

Nawet w przypadku zatrzymania sprawców takiego oszustwa, przeżycia związane z przebiegiem całego zdarzenia i świadomością utraty znacznej części majątku, na długo pozostawiają we wspomnieniach osoby pokrzywdzonej ślad po traumatycznych przeżyciach, dlatego tak ważne jest ciągłe utrzymywanie świadomości co do sposobu działań sprawców wyłudzeń.

Reklama

KMP w Ostrołęce apeluje o uświadomienie osób starszych o próbach oszustwa.

- Ostrołęccy policjanci jeszcze raz zwracają się do członków rodzin seniorów o uświadomienie ich na temat tego rodzaju zagrożenia i wskazania wzoru postępowania w przypadku otrzymania telefonu z prośbą o pieniądze, bądź danych do naszego konta, czy też karty kredytowej - apeluje podkom. Tomasz Żerański.

Źródło: KMP w Ostrołęce

Wyświetleń: 767 komentarze: -
10:15, 29.05.2021r. Drukuj