piątek, 19 kwietnia 2024 r., imieniny Adolfa, Tymona, Pafnucego

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Skrzynka skarg: Dlaczego sklep nie podaje ceny za kilogram borówki? Klient ma sam liczyć?

Skrzynka skarg, pochwał, pytań i pomysłów:

Nurtuje mnie temat dotyczący braku prawidłowych oznaczeń sprzedawanych artykułów oraz wprowadzania klientów w błąd. Sprzedawca powinien w czytelny i widoczny sposób umieścić cenę produktu z wraz z ceną za 1 kg, litr itp.

Sprawa dotyczy m.in. borówek sprzedawanych w jednym z dużych sklepów w Ostrołęce, gdzie jest tylko "promocja" na borówki. Ceny za kilogram owoców niestety nie uświadczysz, jest tylko cena za 1 sztukę czyli pudełko. Dlaczego? Bo klient musi wziąć opakowanie, sprawdzić wagę na pudełeczku, przemnożyć i okazuje się, że promocja nie jest promocją a borówki są najdroższe w Ostrołęce.

Reklama

Mamy też inny przypadek, od poniedziałku w sklepie jest tzw. tydzień kuchni świata, ale "cenówek" brak przy wielu produktach. O towarach ustawionych w przejściach, na których są tylko wywieszki "promocja", nie wspomnę. Czy tak powinno być? Jakie są przepisy i jakie prawa mają w tym zakresie klienci? Co grozi tym sklepom za takie nadużycia?

Odpowiada Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej, Delegatura w Ostrołęce:

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Warszawie Delegatura w Ostrołęce uprzejmie informuje, że obowiązek oraz sposób uwidaczniania cen towarów i usług regulują przepisy: ustawy z dnia 9 maja 2014r. o informowaniu o cenach towarów i usług ( Dz. U. z 2019r., poz. 178 ); rozporządzenie Ministra Rolnictwa z dnia 9 grudnia 2015r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług ( Dz. U. z 2015r., poz. 2121 ).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 wymienionej wyżej ustawy z dnia 9 maja 2014r. - "w miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się cenę oraz cenę jednostkową towaru (usługi) w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen."

Reklama

Szczegółowy sposób uwidaczniania cen oraz cen jednostkowych określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa z 9 grudnia 2015 r. Zgodnie z § 3 tego rozporządzenia - cenę uwidacznia się w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów, na danym towarze, bezpośrednio przy towarze lub w bliskości tego towaru, którego dotyczy. Cenę oraz cenę jednostkową uwidacznia się w szczególności:

1. na wywieszce,

2. w cenniku,

3. w katalogu,

4. na obwolucie,

5. w postaci nadruku lub napisu na towarze lub opakowaniu.

W myśl § 4 tegoż rozporządzenia, cena jednostkowa dotyczy odpowiednio ceny za:

1. litr lub metr sześcienny - dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według objętości;

2. kilogram lub tonę - dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według masy;

3. metr - dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według długości;

4. metr kwadratowy - dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według powierzchni;

5. sztukę - dla towarów przeznaczonych do sprzedaży na sztuki.

Reklama

W szczególnych przypadkach uzasadnionych rodzajem, przeznaczeniem lub zwyczajowo oferowaną ilością towarów przy uwidacznianiu cen jednostkowych dopuszcza się stosowanie dziesiętnych wielokrotności i podwielokrotności innych niż określone wyżej.

Jeżeli przedsiębiorca nie wykonuje obowiązków o których mowa jest wyżej - wojewódzki inspektor inspekcji handlowej nakłada na niego w drodze decyzji karę pieniężną do wysokości 20 tys. zł (art. 6 ust. 1 ustawy).

Niewykonanie tych obowiązków co najmniej trzykrotnie w okresie 12 miesięcy licząc od dnia, w którym naruszenie tych przepisów stwierdzono po raz pierwszy - kara pieniężna może wynosić do 40 tys. zł ( art. 6 ust. 2 ustawy ). Przy ustalaniu wysokości kary pieniężnej uwzględnia się stopień naruszenia obowiązków oraz dotychczasową działalność przedsiębiorcy, a także wielkość jego obrotów i przychodu.

Fot. czytelnik

Wyświetleń: 11408 komentarze: -
09:47, 15.08.2021r. Drukuj




Reklama

Ogłoszenia

Forum

Reklama

Ynet.pl
Sklep Enter

Warto odwiedzić

Spotted Ostrołęka Logo infoprasznysz.com