piątek, 29 marca 2024 r., imieniny Wiktoryna, Helmuta, Ostapa

Reklama   |   Kontakt

Kandydaci do samorządu

Aktualności

"Ostrołęka od lat marzyła o obwodnicy". Słów kilka o ostrołęckim "ringu" i inwestycjach drogowych w regionie

Ostrołęka od lat marzyła o obwodnicy. Pragnień tych nie udało się do dziś zrealizować, ale coś w temacie drgnęło i inwestycje na drodze krajowej nr 61 od strony Warszawy ruszyły z miejsca. Jak zmieni się rozkład ruchu po oddaniu Via Baltiki? Jaki kształt zyskają drogi mające wyprowadzić ruch tranzytowy z Ostrołęki?

Artykuł na ten temat ukazał się w dwumiesięczniku "Inżynier Mazowsza". Rzecz dotyczy w dużej mierze fragmentu obwodnicy, którą realizuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a która ma pobiec od DK 61 w rejonie Dobrołeki, przez tereny gminy Olszewo-Borki, aż do DK 53 w okolicy Szwendrowego Mostu (gm. Lelis).

Reklama

"Analizy wyznaczano na łapu-capu"

- Ostrołęka zawsze marzyła o obwodnicy. Jednak inwestycje na DK 61 bardzo powoli ruszały od strony Warszawy. Wiadukt w Legionowie, mosty w Zegrzu, obwodnica Jabłonny i Serocka to już historia. W czerwcu 2021 roku rozstrzygnięto przetarg na budowę kilkunastokilometrowej obwodnicy Pułtuska. Nie tylko ominie ona Pułtusk na trasie DK 61, ale wyprowadzi nowe rozpoczęcie potrzebnej DK 57. Teraz lobbyści z Ostrołęki wyczuli swoją szansę. Rządowy program budowy 100 obwodnic sprzyjał temu pomysłowi. Tyle, że ogłoszony zakres robót nie oznaczał ominięcia miasta w ciągu obecnej drogi 61, a połączenie dróg 61 i 53, tzw. "skrót dla warszawiaków". Jednak okazało się, że warszawiacy na Mazury nie jeżdżą już drogą DK 61, a S8 przez Wyszków, centrum Ostrołęki i tamtejsze mosty na Narwi. Po oddaniu Via Baltiki zapewne pojadą jeszcze inaczej, przez okolice Łomży na Pisz, który też otrzymać ma obwodnicę - pisze Stanisław Giżycki.

Nowa trasa w ciągu DK 53 jest na etapie studium wykonywanego przez firmę Multiconsult Polska Sp. z o. o. (STEŚ ). Oficjalne szacunki wskazują, że jej budowa może pochłonąć kwotę 270 mln zł.

- Nigdy nie było jej w planach, więc trasy do analizy wyznaczano na łapu-capu. Ruch na obwodnicy Ostrołęki w ciągu DK 53 będzie znikomy, bo już teraz taki jest między ulicami Warszawską i Stacha Konwy - czytamy w artykule.

Reklama

Planowane trasy wiodą przez cenne przyrodniczo obszary

Trasy planowanego fragmentu obwodnicy wiodą przez pola i obszar Natura 2000 doliny Omulwi i Płodownicy.

- Wszystkie proponowane warianty zaczynają się pomiędzy miejscowościami Dobrołęka i Kordowo, prowadząc przez jedyną w okolicy kępę pięknych, pielęgnowanych przez pokolenia dębów śródpolnych. Według GDDKiA to bezwartościowe zadrzewienia, lecz właściciele wystąpią o nadanie kępie statusu pomnika przyrody. Stowarzyszenia Ekomena udostępniło im m.in. analizę ornitologiczną i krytyczne opinie przyrodników - czytamy.

Reklama

"Budowa obwodnicy jest sprawą priorytetową nie tylko dla miasta, ale i całego powiatu"

Dla wielu sprawa obwodnicy miasta jest priorytetowa. Utworzenie wokół miasta tzw. ringu, pozwoli na usprawnienie komunikacji i skierowanie ruchu tranzytowego z dala od miasta.

- Nowy "ring" i przynajmniej dwa dodatkowe mosty usprawnią transport lokalny. Co więcej, umożliwią też włączenie Ostrołęki do układu Via Baltiki i trasy nr 8 oraz innych tras wylotowych w kierunku Pułtuska, Mławy, Olsztyna, Łomży. Zaproponowany układ komunikacyjny jest kompleksowym rozwiązaniem. Żeby zapobiec paraliżowi komunikacyjnemu potrzebne są wspólne działania różnych stron. Obecnie największym wyzwaniem jest uzyskanie pozwoleń na budowę, decyzji środowiskowych - wypowiada się w sprawie obwodnicy starosta ostrołęcki Stanisław Kubeł.

Pełna treść artykułu w dwumiesięczniku "Inżynier Mazowsza", nr 5 (93), s. 10-11.

Fot. kadr z czasopisma

Wyświetleń: 8797 komentarze: -
10:29, 16.10.2021r. Drukuj