piątek, 29 marca 2024 r., imieniny Wiktoryna, Helmuta, Ostapa

Reklama   |   Kontakt

Kandydaci do samorządu

Aktualności

Odpowiedzi w sprawie linii kolejowej Ostrołęka-Giżycko. "Harmonogram jest stale aktualizowany"

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marcin Horała, udzieli odpowiedzi na interpelację posła Porozumienia - Michała Wypija, dotyczącą obecnego stanu budowy linii kolejowej Warszawa-Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko. Padły odpowiedzi na wszystkie zadane pytania, ale czy są tam konkrety?

Pas wschodniej Polski, od lat wykluczony z ruchu kolejowego, oczekuje na zapowiadaną rozbudowę linii kolejowych, jednak prace nie są prowadzone w oczekiwanym tempie. W odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie budowy i eksploatacji linii kolejowej Warszawa-Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko, przesłano z ministerstwa obszerne informacje i udzielono odpowiedzi na każde z zadanych pytań.

Reklama

Nie padły jednak konkretne koszty realizowanego zadania czy szczegółowy harmonogram prac. Jak podaje ministerstwo, "projekt znajduje się na wczesnym etapie procesu inwestycyjnego, a harmonogram jest stale aktualizowany w zależności od podpisanych umów z wykonawcami".

Poniżej zamieszczamy pytania poselskie wraz z odpowiedziami przesłanymi z Ministerstwa Infrastruktury:

Jakie do tej pory prace podjęto w związku z planami budowy ww. linii kolejowej oraz jakie koszty do tej pory poniesiono na ten cel?

Informuję, że 22 października 2020 r. podpisano umowę z firmą FPP Enviro Sp. z o.o. na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczych na potrzeby przeprowadzenia analiz i sporządzenia dokumentacji środowiskowych dla inwestycji kolejowych związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach projektu Budowa Linii kolejowej nr 29 na odcinku Ostrołęka - Łomża. Wykonawca zakończył prace nad etapem I umowy - zostały przeprowadzone prace o charakterze studialnym oraz kameralne prace przygotowawcze. II Etap budowy - badania terenowe i ekspertyza przyrodnicza - są w trakcie realizacji.

Następnie 28 lipca 2021 r. podpisano umowę z konsorcjum firm: Egis Rail S.A.; Egis Poland Sp. z o.o. oraz JAF-GEOTECHNIKA Sp. z o.o. na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla Zadania: Budowa linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka - Łomża - Pisz - Giżycko. Wykonawca jest w trakcie realizacji Etapu I umowy, czyli definiowania wstępnych trasowań linii kolejowej.

Reklama

Jakie prace i kiedy będą prowadzone w związku z budową nowej linii kolejowej? Proszę o wskazanie szczegółowego planowanego harmonogramu prac.

Pragnę wskazać, iż przedmiotowy projekt znajduje się na wczesnym etapie procesu inwestycyjnego, a harmonogram jest stale aktualizowany w zależności od podpisanych umów z wykonawcami.

Jaki budżet został przewidziany na ww. inwestycję?

Zasady i źródła finansowania pierwszego z etapów procesu inwestycyjnego CPK, przypadającego na lata 2020-2023 (etap prac przygotowawczych), wskazane zostały w uchwale nr 156 Rady Ministrów z dnia 28 października 2020 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I 2020-2023 (M.P.2020.1050), dalej: Program CPK. W ramach tego etapu opracowywane będą kolejne fazy dokumentacji przedprojektowej i projektowej oraz uzyskiwane będą decyzje administracyjne niezbędne do wejścia w etap realizacji poszczególnych zamierzeń budowlanych.

Zasadniczym celem pierwszego etapu jest szczegółowe zdefiniowanie zakresu i skali inwestycji, przyjęcie optymalnych rozwiązań odnośnie możliwych wariantów realizacji przedsięwzięcia, określenie optymalnego planu jego realizacji, szczegółowych harmonogramów, jak i budżetów poszczególnych projektów, a także określenie sposobu ich finansowania, w tym ze środków publicznych. Zapisany w ww. Programie CPK model finansowania zakłada podniesienie kapitału zakładowego spółki Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. poprzez wniesienie aportem skarbowych papierów wartościowych oraz wykorzystanie funduszy UE (m.in. w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, Funduszu Spójności oraz CEF). Model ten może ulec zmianie w kolejnych latach obowiązywania Programu CPK.

Reklama

Czy znany jest ostateczny przebieg linii kolejowej? Proszę o jego wskazanie wraz z wymienieniem stacji i przystanków osobowych, na których mieliby być obsługiwani podróżni? Czy planowane jest na ww. linii kolejowej prowadzenie ruchu towarowego?

Zgodnie z informacjami podanymi powyżej, spółka CPK zawarła umowę na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla Zadania: Budowa linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka - Łomża - Pisz - Giżycko (dalej: STEŚ). Celem STEŚ jest przeprowadzanie wielobranżowych analiz, mających na celu wybór optymalnego wariantu inwestorskiego uwzględniającego ruch mieszany - pasażerski i towarowy. Jest to nadal wczesny etap realizacji inwestycji, gdzie zaproponowane 4 warianty przebiegów podlegają uszczegóławianiu oraz mogą być przedmiotem modyfikacji w wyniku m.in. realizowanych prac terenowych, działań związanych z rozpoznaniem geodezyjnym i geologicznym, inwentaryzacji przyrodniczej oraz planowanych konsultacji społecznych lub spotkań z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego. Jednocześnie chciałbym zwrócić uwagę Pana posła iż etapem procesu inwestycyjnego de facto przesądzającym o dokładnej lokalizacji inwestycji jest wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Jest ona wydawana po przeprowadzaniu postępowania administracyjnego z udziałem stron trzecich a więc jej wynik nie jest w pełni zależny od inwestora.

Jaki podmiot będzie zarządcą ww. linii kolejowej?

Na chwilę obecną kwestia dotycząca zarządcy ww. linii kolejowej nie została rozstrzygnięta

Zobacz też:

Jaka jest przyszłość linii kolejowej Ostrołęka-Giżycko?

Wyświetleń: 4779 komentarze: -
07:35, 14.11.2021r. Drukuj