Koleje Mazowieckie przywróciły oryginalne barwy najstarszemu czynnemu pociągowi elektrycznemu w Polsce. Teraz "babcia", bo tak pociąg nazywają kolejarze i miłośnicy kolei, wygląda jak za młodych lat. "Babcia" w nowej odsłonie wraca do parku taborowego Kolei Mazowieckich, a już niebawem na mazowieckie szlaki.
Na liczniku "Babci" jest grubo ponad sześć milionów kilometrów, ale maszyna nie wybiera się jeszcze na emeryturę. Pojazd obecnie można spotkać na trasie między Tłuszczem i Ostrołęką.
Reklama
"Babcia" czyli lektryczny zespół trakcyjny EN57 nr 038 jest najstarszym czynnym pojazdem tej serii w Polsce. Kondycja pojazdu jest bardzo dobra. Potwierdza to m.in. jej współczynnik niezawodności, czyli wskaźnik mówiący o gotowości pojazdu do jazdy - wynosi on 97 proc. Historię "Babci" doskonale znają miłośnicy i pracownicy kolei.
Elektryczny zespół trakcyjny EN57 038 powstał w zakładach PAFAWAG Wrocław.
- Pochodzi z rodziny najliczniejszych i najdłużej produkowanych na świecie pojazdów serii EN57. Swoją karierę rozpoczęła w Lokomotywowni Głównej Kraków Prokocim. W 1991 r. zasiliła park taborowy Lokomotywowni Pozaklasowej Tarnów. Osiem lat później została przekazana do Zakładu Taboru w Nowym Sączu i tam była eksploatowana do 2001 r. To nie koniec jej kolejowej tułaczki. Następnym krokiem w karierze były PKP "Przewozy Regionalne" i Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych, Sekcja Utrzymania Taboru Trakcyjnego Sucha Beskidzka. W sierpniu 2003 r. rozpoczął się jej okres mazowiecki. Trafiła do Sekcji Utrzymania Taboru Trakcyjnego Warszawa Grochów funkcjonującej w ramach Mazowieckiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Warszawie, a potem do Oddziału Utrzymania ezt w Tłuszczu - czytamy na stronie Kolei Mazowieckich.
Reklama
"Babcia" przeszła kilka napraw i liftingów w ZNTK "Mińsk Mazowiecki" S.A. Pierwsza naprawa z modernizacją przeprowadzona była w 1974 r., druga w 1991 r. oraz kilka mniejszych napraw.
- Dziś "Babcia" jest nieco "podrasowana" - ma zainstalowaną przetwornicę statyczną PSM26, sprężarkę śrubową Airpol SK7, wyłącznik szybki DCU 440J, SIP i interkom, kamery czołowe i urządzenia do nagrywania dźwięku, ogrzewane szyby czołowe, nowoczesne fotele wandaloodporne w przedziałach pasażerskich, oświetlenie wpuszczane w sufit, instalację pod biletomaty bezgotówkowe i kasowniki oraz WiFi. Producent w pierwszych egzemplarzach pojazdów tej serii zastosował system hamulca Knorr, a dopiero w kolejnych ezt serii EN57 - system Oerlikon. U "Babci" system Knorra podczas ostatniej naprawy w poziomie utrzymania P4 z modernizacją zastał zastąpiony systemem Oerlikon - podają Koleje Mazowieckie.
Obecnie w taborze Kolei Mazowieckich znajduje się 47 sztuk EN57, z czego eksploatowane są już tylko 23 sztuki.
- W związku z realizacją kontraktu na zakup nowoczesnych pojazdów FLIRT, najstarsze jednostki EN57 będą sukcesywnie wycofywane z eksploatacji, poza właśnie "Babcią". Na początku przyszłego roku planowane jest wykonanie jej naprawy w poziomie utrzymania P4 (naprawa taka wykonywana jest co 5 lat lub po przejechaniu przez dany pojazd 500 tys. km), po czym wróci do eksploatacji - czytamy.
Obecność "Babci" na torach to dobra wiadomość dla osób, które z sentymentem spoglądają na stary tabor kolejowy.
Zobacz zdjęcia odrestaurowanego pociągu na stronie Kolei Mazowieckich.
Źródło: Katarzyna Łukasik, Jolanta Maliszewska/Koleje Mazowieckie
Wyświetleń: 3653 | komentarze: - | 13:50, 13.01.2022r. |