Dzieci, które uciekły przed koszmarem wojny są włączane do polskiego systemu edukacji. W ostrołęckich szkołach i przedszkolach pojawili się już pierwsi uczniowie z Ukrainy. Jak miejskie placówki poradziły sobie z ich przyjęciem i organizacją nauczania?
W Szkole Podstawowej nr 10 naukę rozpoczęło sześcioro ukraińskich dzieci. W przyszłym tygodniu dojdzie jeszcze piątka. Szkoła jest gotowa na przyjęcie kolejnych.
- Na chwilę obecną przyjęliśmy sześcioro dzieci do piątku. Czwórka dzieci rozpocznie u nas naukę od poniedziałku. Kolejne dziecko będzie u nas od środy - informuje Krzysztof Florczak, dyrektor SP nr 10.
Jak poinformował nas dyrektor szkoły dzieci uczą się w klasach od II do VIII razem z pozostałymi uczniami, aby mieć szansę integracji z kolegami i koleżankami.
Reklama
Dopytaliśmy dyrektorów szkół jak zorganizowano proces nauczania dla ukraińskich dzieci. Lekcje odbywają się w języku polskim. Porozumiewanie odbywa się częściowo w języku rosyjskim lub angielskim. Podczas zajęć dzieci korzystają m.in z translatorów w telefonach.
- Lekcje odbywają się w języku polskim. Jesteśmy w trakcie organizacji nauki języka polskiego dla grupy uczniów. Niestety nie mamy specjalistów z językiem ukraińskim, więc porozumiewamy się trochę po rosyjsku i po polsku. Dzieci korzystają z translatorów w telefonach. Prowadzimy nauczanie włączające. Nauczyciel na bieżąco stara się wyjaśniać nowym uczniom wszelkie wątpliwości na lekcji. - dodaje dyrektor Florczak.
Rozmawialiśmy także z dyrekcją Szkoły Podstawowej nr 2. Szkoła jeszcze przed wybuchem wojny miała pod opieką dzieci z Ukrainy. Od poniedziałku naukę rozpocznie w placówce tróje nowych dzieci.
- Nowe dzieci z Ukrainy przyjmiemy od poniedziałku. Będzie to troje dzieci. Dwoje będzie uczyło się w pierwszej klasie, jedna uczennica w piątej. Dzieci będą włączone do istniejących klas. Mamy już piątkę dzieci z Ukrainy od września. Częściowo wspomagamy się językiem rosyjskim, korzystamy z translatorów w telefonach - mówi Beata Kowalczyk, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2.
Dyrektorzy szkół zapewnili, że każde dziecko, które będzie tego wymagało zostanie objęte dodatkową pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Poniżej przedstawiamy dokładne dane dotyczące liczby ukraińskich uczniów w ostrołęckich szkołach i przedszkolach:
Jak poinformował nas ratusz, w ostrołęckich szkołach i przedszkolach na dzień 11.03.2022 r. znajduje się 31 dzieci.
Ponadto urząd miasta przekazał, że nie było potrzeby organizowania oddziałów przygotowawczych, gdyż uczniowie z Ukrainy zostali włączeni do oddziałów ogólnych zgodnie z zaleceniami Ministra Edukacji Narodowej oraz na postawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 marca 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. Z 2022 r., poz. 566),
- Uczniowie z Ukrainy otrzymują wsparcie psychologów i pedagogów zatrudnionych w szkołach w ramach zajęć z pomocy psychologiczno - pedagogicznej, W ramach pomocy uczniom z adaptacją w warunkach polskiego systemu edukacyjnego uczniowie korzystać mogą z zajęć dodatkowych z języka polskiego prowadzonych w grupach. Nauczyciele w szkołach i przedszkolach udzielają dzieciom z Ukrainy wszelkiego wsparcia psychicznego i emocjonalnego. Pomagają im w pokonaniu bariery językowej, otaczają opieką i wspierają psychicznie i fizycznie - informuje Malwina Łuba z referatu Sportu Kultury i Turystyki UM w Ostrołęce.
W szkołach podstawowych (SP nr 2, SP nr 4, SP nr 6, SP nr 10) zlokalizowanych w pobliżu ośrodków lokowania przybywających z Ukrainy zorganizowane są zajęcia świetlicowe dla uczniów. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Ostrołęce zaproponowała zajęcia świetlicowe dla dzieci wraz z pomocą psychologiczno - pedagogiczną oraz dla młodzieży z Ukrainy spotkania integracyjne z ostrołęcką młodzieżą posługującą się biegle językiem angielskim, aby przełamać bariery językowe.
Reklama
Ukraińskie dzieci, które rozpoczęły naukę w ostrołęckich szkołach i przedszkolach będą potrzebowały czasu na adaptację i odnalezienie się w nowym środowisku. Dodatkowym problemem jest bariera językowa. Nie wszystkie dzieci znają język polski i biegle się nim posługują. Obcojęzycznych uczniów trzeba będzie nauczyć podstawowych polskich zwrotów. Doświadczenia wojny i niepewność są wciąż żywe. Konieczne będzie objęcie ich wsparciem pedagogiczno-psychologicznym. Nowym wyzwaniom będą musieli sprostać ostrołęccy nauczyciele.
Ministerstwo Edukacji Narodowej zezwoliło no większą liczbę dzieci w oddziale przedszkolnym i w klasach I-III szkoły podstawowej. Rozporządzenie w tej sprawie podpisał minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Nowelizacja przepisów była konieczna ze względu na duży napływ dzieci obywateli Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Po zmianach w oddziale przedszkolnym może uczyć się do 28 dzieci. Liczebność klas I-III została zwiększona do 29.
Zobacz też:
Wyświetleń: 31439 | komentarze: - | 15:26, 11.03.2022r. |