Trwają prace przygotowawcze do budowy "szprychy nr 3" Centralnego Punktu Komunikacyjnego (CPK): Ostrołęka-Łomża-Giżycko. Aktualne zamierzenia dotyczące budowy zakomunikowano na spotkaniu w Łomży 10 maja, na którym był obecny m.in. koordynator projektu.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 km na zachód od Warszawy ma powstać Port Lotniczy Solidarność oraz inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest własnością Skarbu Państwa. Szprycha nr 3 to odcinek: CPK - Warszawa - Tłuszcz - Wyszków - Ostrołęka - Łomża - Pisz - Giżycko. Nowa linia zapewni skrócenie czasów przejazdu, np. z Warszawy: do Ostrołęki do godziny, do Łomży do 1 godz. 15 min, do Kolna - półtorej godziny, do Pisza - 1 godz. 45 min, do Orzysza do 2 godz. i do Giżycka do 2 godz. 15 min.
Reklama
- Dla odcinka Ostrołęka - Łomża - Giżycko spółka CPK jest po pierwszym etapie konsultacji studium wykonalności (STEŚ). W październiku i listopadzie ub. roku odbyło się w sumie 17 spotkań w gminach, przez które przechodzą proponowane warianty kolejowe CPK, np. w Ostrołęce, Łomży, Giżycku, Zambrowie, Kolnie, Orzyszu, Miastkowie, Piątnicy, Rzekuniu, Troszynie i Śniadowie. Zostały wówczas określone cztery warianty kolejowej "szprychy" nr 3 - czytamy w komunikacie wydanym po spotkaniu 10 maja.
W poniedziałek, 16 maja, rusza drugi etap konsultacji społecznych dla linii Ostrołęka - Łomża - Giżycko. Spotkania będą trwały kilka tygodni. Spotkanie w Rzekuniu zaplanowano na 31 maja. Zakończenie konsultacji zaplanowano na 3 czerwca: w Ostrołęce i Małym Płocku.
W ciągu kilku miesięcy nastąpi wybór wariantu inwestorskiego, który zostanie przedstawiony mieszkańcom wszystkich gmin, przez które przechodzi (wraz ze szczegółowymi, proponowanymi rozwiązaniami technicznymi i projektowymi). W tym roku wariant inwestorski będzie włączony do wniosku o decyzję środowiskową (wraz z dwoma wariantami alternatywnymi).
Budowa linii i dworca kolejowego w centrum #Łomża może stać się wizytówką miasta. Dla "szprychy" nr 3 #CPK udostępnia precyzyjną mapę wariantów. – Zapraszamy do udziału w konsultacjach. II etap rusza w poniedziałek - @KonradMajszyk @STH_Poland I #MyLomza https://t.co/zBuNmZr3E5 pic.twitter.com/WAMQzdx6Vu
— Centralny Port Komunikacyjny (@STH_Poland) May 11, 2022
- Ostatni etap będzie obejmować przedstawienie elementów koncepcji programowo-przestrzennej dla wybranego wariantu inwestorskiego. Przez CPK zostaną opracowane mapy do celów projektowych oraz dokumentacja geologiczno-inżynierska. Zakończenie tego etapu zakładane jest na drugi kw. 2023 r. - czytamy w ostatnim komunikacie prasowym CPK.
Odcinek Ostrołęka - Łomża ma zostać wybudowany do końca 2027 r., a fragment Łomża - Pisz - Orzysz - Giżycko - do końca r. 2032. Pociągi pasażerskie mają się poruszać z prędkością do 250 km/h (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h).
Fot. mapa wariantu linii i dworca kolejowego Łomży - Centralny Port Komunikacyjny / Twitter.com
Wyświetleń: 5935 | komentarze: - | 10:53, 11.05.2022r. |