wtorek, 16 kwietnia 2024 r., imieniny Bernadetty, Cecyliana, Kseni

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Komu tory przetną podwórko? Cztery warianty kolejowego szlaku z Ostrołęki na Mazury (mapa, harmonogram spotkań)

Budowana linia kolejowa z Ostrołęki, przez Łomżę do Giżycka, może przeciąć cenne przyrodniczo tereny, a niektóre z proponowanych wariantów szlaku pobiegną przez siedliska ludzkie, w niewielkim oddaleniu od domów mieszkalnych. Który z wariantów jest najkorzystniejszy?

Wykonawca linii czyli Egis Poland, na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego wykonuje właśnie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla projektu pn.: "Budowa linii kolejowej nr 29 odc. Ostrołęka - Łomża - Pisz - Giżycko". Firma zaprasza do konsultacji i zgłaszania opinii w ankietach, ale w związku z planowaną budową linii kolejowej słychać coraz liczniejsze głosy sprzeciwu wobec niektórych wariantów.

Reklama

Jakie są warianty linii?

Wykonawca przedstawił cztery warianty szlaku kolejowego z Ostrołęki przez Łomżę, Pisz, do Giżycka. Na mapie oznaczono je numerami 11, 12, 13 i 14. Na naszym terenie wszystkie wychodzą z Ostrołęki i biegną przez gminy Rzekuń i Troszyn, w kierunki Podlasia.

Wariant nr 11 (na mapie kolor czerwony) biegnie ze stacji kolejowej w Ostrołęce w kierunku Nowej Wsi Wschodniej, w pobliżu miejscowości Ołdaki, Rozwory i do granicy województwa.

Wariant nr 12 (na mapie kolor fioletowy) biegnie ze stacji kolejowej w Ostrołęce po terenach gminy Rzekuń, w okolicy Suska Starego, Zabiela i miejscowości Budne.

Wariant nr 13 (na mapie kolor żółty) biegnie ze stacji kolejowej w Ostrołęce w kierunku Suska Nowego, Janochy, Grucele, Kurpie Dworskie przez Kleczkowo do granicy województwa.

Wariant nr 14 (na mapie kolor niebieski) biegnie ze stacji kolejowej w Ostrołęce w kierunku Suska Nowego, Janochy, Grucele, Kurpie Dworskie przez Kleczkowo do granicy województwa.

Podnoszą się głosy sprzeciwu. "Trasa przecina tereny cenne przyrodniczo, a nawet siedliska ludzkie"

- Zaczyna się druga tura konsultacji społecznych, ale jakoś cicho na ten temat, a uważam, że sprawa jest bardzo poważna i mająca ogromne konsekwencje dla rzeszy ludzi mieszkających w tym regionie. Na stronie wykonawcy można zobaczyć cztery warianty przyszłej trasy. Jestem ogromnie zaniepokojony wariantem nr 1 (na mapie oznaczony jako nr 11), który miałby przechodzić przez tereny cenne przyrodniczo. Poza tym wariant ten przecinałby ludziom pola, lasy, łąki a czasem nawet siedliska. Również odległość od zabudowań budzi ogromne kontrowersje. Piszę tu m.in. o sobie, ponieważ kupiłem działkę i buduję się w spokojnej okolicy, wśród pól i łąk, a teraz nagle miałaby powstać w niewielkiej odległości ode mnie linia kolejowa, co całkowicie ten spokój zaburzy. A jak widać na mapie, takich przypadków jest pełno - pisze zaniepokojony mieszkaniec.

Reklama

Ile osób będzie wywłaszczonych? "Niech ludzie wiedzą, co gotuje nam inwestor, a pośrednio rząd, który pozwala na takie pomysły"

Mieszkaniec wskazuje na wariant nr 14 jako optymalny, bo idzie po śladzie starej linii kolejowej.

- Ilu ludzi musiałoby być wywłaszczonych i w imię czego? Rozwiązaniem może być wariant nr 4 (na mapie nr 14), który biegnie po istniejącej linii kolejowej. To ma sens, ponieważ ludzie wiedzą, że kolej jest tam od dawna i żyją z tym od dawna. Nie trzeba by było nikogo wywłaszczać, bo działki kolejowe już są. Trzeba o tym mówić głośno. Niech ludzie wiedzą, co gotuje nam inwestor, czyli Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o., a pośrednio rząd, który pozwala na takie pomysły - pisze mieszkaniec.

Wykonawca zaprasza do konsultacji i wypełniania ankiet. "W celu wypracowania optymalnych rozwiązań projektowych"

- Zakres realizacji projektu zakłada przeprowadzenie szczegółowych analiz oraz uwarunkowań przestrzennych i ekonomicznych w obrębie przebiegu wariantów planowanej linii kolejowej. W celu wypracowania optymalnych rozwiązań projektowych, zwracamy się do Państwa jako mieszkańców gmin, na których terenie zlokalizowana jest planowana inwestycja, o zapoznanie z zakresem planowanych przebiegów oraz wypełnienie ankiety. Wszelkie uzyskane na etapie konsultacji sugestie oraz informacje będą miały istotne znaczenie podczas doprecyzowywania rozwiązań projektowych w trakcie kolejnych etapów realizowanego zamówienia. Prosimy o przesyłanie ankiet w przedmiotowej sprawie do 13 czerwca 2022 r. - informuje wykonawca.

Wszelkie wątpliwości oraz pytania w zakresie wariantów trasy i budowy linii kolejowej można kierować drogą elektroniczną na adres konsultacje.stes@egis-poland.com lub drogą pocztową na adres wykonawcy lub inwestora z dopiskiem w tytule "Konsultacje społeczne - "Budowa linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka - Łomża - Pisz - Giżycko" oraz z uwzględnieniem nazwy aglomeracji.

STEŚ: Ostrołęka - Łomża - Pisz - Giżycko

Reklama

Konsultacje w Troszynie, Rzekuniu i Ostrołęce

Wykonawca zaprasza do rozmów i konsultacji, do wypełniania ankiet, ale które z postulatów zostaną uwzględnione? Czy opinie mieszkańców będą wzięte pod rozwagę? Na stronie cpk.pl. przedstawiono harmonogram spotkań konsultacyjnych, które odbędą się także w Ostrołęce i gminach powiatu ostrołęckiego, przez które przebiegnie trasa kolejowa.

Harmonogram konsultacji społecznych w Ostrołęce i powiecie ostrołęckim:

26 maja 2022 r. - Troszyn: godz 17.00 - Świetlica w Dzbeninie, przed nr. 37, 07-405 Troszyn,

31 maja 2022 r. - Rzekuń: godz 18.00 - Świetlica w Susku, Susk Nowy 20,

3 czerwca 2022 r. - Ostrołęka: godz 12.00 - Urząd Miasta Ostrołęka (sala nr 9), pl. gen Józefa Bema 1

Dla mieszkańców dostępna jest także ankieta, w której mogą wyrazić opinię względem każdego z wariantów. Ankiety będą przyjmowane do 13 czerwca 2022 r.  

Zobacz mapę z zaznaczonymi wariantami trasy kolejowej oraz działkami w poszczególnych gminach:

Projekt "Budowa linii kolejowej na odc. Ostrołęka - Giżycko"

Wyświetleń: 44606 komentarze: -
13:09, 24.05.2022r. Drukuj