sobota, 20 kwietnia 2024 r., imieniny Agnieszki, Czesława, Amalii

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Raport Najwyższej Izby Kontroli w sprawie Elektrowni Ostrołęka C upubliczniony

Najwyższa Izba Kontroli opublikowała wystąpienie pokontrolne dotyczące realizacji inwestycji w blok energetyczny Ostrołęka C przez spółkę Elektrownia Ostrołęka sp. z o.o. NIK wydało negatywną ocenę realizację inwestycji. Straty poniesione przy budowie bloku oszacowano na 1 348 904,5 tys. zł.

Zakres i czas trwania kontroli

Zakres przedmiotowy kontroli obejmował cztery punkty: realizację inwestycji w blok energetyczny Ostrołęka C, nadzór inwestorski realizacji budowy bloku, zarządzanie ryzykiem inwestycji w procesie budowy oraz działania w zakresie zmiany kluczowych założeń inwestycji.

Kontrola była prowadzona od 1 stycznia 2019 r. Czynności kontrolne zostały zakończone 18 czerwca 2021 r., choć jak podaje NIK uwzględniono także fakty i dowody wykraczających poza ten okres mających znaczenie dla badanej działalności.

Negatywna ocena NIK

Najwyższa Izba Kontroli negatywnie ocenia realizację inwestycji w blok energetyczny o mocy elektrycznej 1000 MW Ostrołęka C. Jako główną przyczynę fiaska inwestycji kontrolerzy wskazali brak zapewnienia źródeł finansowania.

- Podstawową przyczyną niepowodzenia przedsięwzięcia był brak zapewnienia źródeł finansowania inwestycji. Wydanie w takiej sytuacji w dniu 28 grudnia 2018 r. przez Zarząd Spółki Generalnemu Wykonawcy Polecenia Rozpoczęcia Prac było działaniem niegospodarnym albowiem rozpoczęto budowę w warunkach wysokiego ryzyka jej niedokończenia. Ryzyko to się zmaterializowało, a inwestycja w blok energetyczny w wariancie węglowym nie została sfinalizowana - czytamy w raporcie NIK.

Bezpowrotnie utracono kwotę 1 mld 300 mln zł

Reklama

Ile kosztowała budowa i jak duże będą poniesione straty? Te pytania najbardziej nurtowały opinię publiczną. Po raporcie NIK wszystko stało się jasne.Jak wyliczyli kontrolerzy NIK projekt węglowy kosztował ponad 1 mld 500 mln złotych. Z tej kwoty bezpowrotnie utracono 1 348 904,5 tys. zł.

- Z wydatkowych na powyższą inwestycję środków finansowych w łącznej wysokości 1 339 693 tys. zł, uwzględniając kwotę 242 069,5 tys. zł wydatków szacowanych do rozliczenia Projektu węglowego, tj. łącznie z kwoty 1 581 762,5 tys. zł, bezpowrotnie została utracona kwota ok. 1 348 904,5 tys. zł -  podaje Najwyższa Izba Kontroli.

Luka finansowa

4,2 mld zł - tyle według NIK brakowało, by dokończyć budowę elektrowni. Spółka, wydając decyzję o rozpoczęciu budowy miała świadomość o braku pełnego finansowania.

- Wydanie NTP i w konsekwencji rozpoczęcie realizacji inwestycji nastąpiło na podstawie deklaracji i intencji ewentualnych inwestorów. Na koniec grudnia 2018 r. Spółka posiadała zabezpieczenie finansowe w kwocie 2 057,0 mln zł11, przy całkowitym budżecie Projektu planowanym na 6 764,0 mln zł oraz wykonaniu budżetu narastająco na ok. 508,8 mln zł. Luka finansowa wyniosła 4 198,0 mln zł. Spółka wydając NTP miała świadomość niezamknięcia finansowego projektu, występujących trudności w uzyskaniu finansowania zewnętrznego, a także - czytamy w dokumentach NIK.

Wnioski NIK

NIK opublikował także dokumenty dotyczące wykonywania zadań przez Energa SA i Enea SA w procesie inwestycji w blok energetyczny Ostrołęka C. Przedstawiono wnioski i zalecenia dla obu spółek.

W przypadku Enei NIK zwrócił uwagę na potrzebę podjęcia działań dla zminimalizowania strat poprzez zintensyfikowanie działań w celu doprowadzenia do

ostatecznego rozliczenia projektu 

Wnioski po kontroli Enei to:

  • podjęcie działań w celu dochodzenia odpowiedzialności odszkodowawczej wobec członków Zarządu Enea SA, którzy przedstawili Radzie Nadzorczej Spółki w dniu 28 grudnia 2018 r. nieprawdziwe informacje dotyczące struktury finansowania projektu, w konsekwencji czego Rada Nadzorcza Enea SA

    udzieliła zgody na wydanie NTP, co doprowadziło do rozpoczęcia prac skutkującego dalszym zaangażowaniem Enea SA i wydatkowaniem 180,7 mln zł (180 691 050 zł) z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego SPV oraz 210,9 mln zł (210 905 700 zł) z tytułu udzielenia SPV dwóch pożyczek i zapłaty na rzecz Energa SA odsetek od nabywanych wierzytelności z nich wynikających,

  • rozważenie przeprowadzenia audytu projektu w kontekście zidentyfikowania przyczyn słabości mechanizmów kontroli zarządczej, a w szczególności mechanizmów zarządzania ryzykiem,
  • zapewnienie w procedurach zarządzania ryzykami projektowymi ustalenia adekwatnych mierników oraz działań zaradczych, a także mechanizmów

    monitorowania tych działań i oceny ich skuteczności.

W przypadku Energi NIK zalecił:

  • podjęcie działań w celu dochodzenia odpowiedzialności odszkodowawczej wobec członków Zarządu Energa SA, którzy w dniu 28 grudnia 2018 r. - jako

    przedstawiciele Spółki na Nadzwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników Spółki Elektrownia Ostrołęka sp. z o.o. (poprzez pełnomocnika) po uprzednim

    zdobyciu zgody Rady Nadzorczej - wyrazili bezwarunkową zgodę na wydanie NTP, co doprowadziło do rozpoczęcia prac skutkującego dalszym

    zaangażowaniem Energa SA i wydatkowaniem 180,7 mln zł (180 691 050 zł) z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego SPV oraz 199 mln zł z tytułu

    udzielenia SPV dwóch pożyczek,

  • zapewnienie w strategii zarządzania ryzykiem w Spółce ustalenia mierników oraz nowych mechanizmów kontrolnych.

Pełna treść raportu dostępna jest na stronie Najwyższej Izby Kontroli.

Zobacz też raport z kontroli NIK w spółkach Energa i Enea.

Wyświetleń: 9207 komentarze: -
11:59, 02.06.2022r. Drukuj