piątek, 26 kwietnia 2024 r., imieniny Marzeny, Klaudiusza, Marceliny

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Wysokie kary Inspekcji Handlowej dla ostrołęckich firm. Sklepy niewłaściwie informowały klientów o przyjmowaniu elektrośmieci

Inspekcja Handlowa wzięła pod lupę ponad 1000 przedsiębiorców i sprawdziła, czy odpowiednio informują swoich klientów o utylizacji elektrośmieci oraz miejscach ich zbiórki. Nieprawidłowości wykryto w kilku firmach z Ostrołęki i powiatu ostrołęckiego. Nałożono na nie karę w wysokości 5 tys. zł. 

Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym nałożyła na przedsiębiorców, którzy sprzedają na rynku sprzęt elektryczny i elektroniczny nowe obowiązki. Wprowadzone regulacje mają na celu ułatwienie klientom sklepów pozbycia się elektrośmieci w prawidłowy, przyjazny środowisku sposób.

Reklama

Kontrole przedsiębiorców

Inspekcja Handlowa w 2021 roku przeprowadziła na ternie całego kraju kontrolę dotyczącą przestrzegania przez przedsiębiorców wymagań ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz sprawdziła wybrane losowo produkty elektryczne i elektroniczne pod kątem prawidłowości oznakowania. Skontrolowano 1041 przedsiębiorców w całej Polsce.

Wnioski z kontroli

UOKiK podaje, że wszyscy kontrolowani deklarowali, że zgodnie z przepisami bezpłatnie przyjmują zużyty sprzęt, ale niestety nie wszyscy wywiązywali się z nałożonych na nich obowiązków informacyjnych, tak bardzo istotnych z punktu widzenia konsumentów.

Reklama

- Nie wszyscy, zgodnie z wymaganiami, umieścili w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży informacje dla konsumentów o swoich obowiązkach w zakresienieodpłatnego przyjęcia i odbioru zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Brak ww. informacji lub niepełne informacje stwierdzono u 207 kontrolowanych dystrybutorów - informuje UOKiK.

Sprawdzono także umieszczenie w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży informacji o punktach zbierania zużytego sprzętu, a w przypadku udostępniania na rynku sprzętu za pomocą środków porozumiewania się na odległość, czy taką informację umieszczono na stronie internetowej lub w formie komunikatu. Jak podaje UOKiK 159 przedsiębiorców nie umieściło takich informacji.

Blisko 760 tys. zł kary dla przedsiębiorców

Inspekcja Handlowa skontrolowała 1041 przedsiębiorców. Nieprawidłowości wykryto w 26 proc. skontrolowanych firm. W 207 przypadkach firmy nie informowały klientów o bezpłatnym przyjęciu sprzętu. 159 przedsiębiorców nie umieściło informacji o punktach zbierania elektrośmieci.

W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości wydano 142 decyzje nakładające na przedsiębiorców kary pieniężne w łącznej kwocie 758 tys. zł. W 27 przypadkach odstąpiono od wymierzenia kary stwierdzając znikomość naruszenia prawa.

Reklama

Firmy z Ostrołęki i powiatu pod lupą Inspekcji Handlowej

Na liście skontrolowanych firm znalazły się cztery przedsiębiorstwa z Ostrołęki i trzy z powiatu ostrołęckiego, działające w branży handlowej. Zajmują się one m.in. sprzedażą sprzętu ogrodniczego, komputerowego, materiałów budowlanych i maszyn rolniczych.

Kontrolerzy Inspekcji Handlowej ustalili, że wykryte nieprawidłowości najczęściej dotyczyły braku informacji dla konsumenta o postępowaniu ze zużytym sprzętem oraz o punktach zbierania zużytego sprzętu.

Na wszystkie przedsiębiorstwa nałożono mandat w wysokości 5 tys. zł.

Reklama

Co klient może zrobić z elektrośmieciami?

Gdzie oddać starą pralkę? Co zrobić z zepsutym żelazkiem, gdy zamawiamy nowe? - te pytania, które coraz częściej stawiają sobie konsumenci, którzy chcą pozbyć się elektrośmieci bez naruszania przepisów prawa. Z jakich możliwości mogą skorzystać? O możliwych rozwiązaniach informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W myśl przepisów konsument, który kupił nowy sprzęt (elektroniczny lub elektryczny) ma prawo oddać sprzedawcy swój stary sprzęt, a sprzedawca ma obowiązek go przyjąć lub odebrać (jeśli zakup realizowany był z usługą dostawy) - pod warunkiem, że sprzęt jest tego samego rodzaju i pełnił te same funkcje co zakupiony sprzęt.

Ponadto klient może przynieść swój stary sprzęt do sklepu, bez konieczności kupienia w tym sklepie nowego sprzętu - pod warunkiem, że żaden z wymiarów sprzętu nie przekracza 25 cm (obowiązek dotyczy punktów sprzedaży sprzętu dla gospodarstw domowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 400 m/kw).

Reklama

Obowiązki przedsiębiorców

Sprzedawca ma obowiązek umieścić w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży informacje o obowiązkach w zakresie przyjmowania zużytego sprzętu. Na stronie internetowej, przez którą konsument dokonuje zakupu sprzętu, musi znaleźć się informacja o punktach jego zbierania. 

Na sprzętach elektrycznych i elektronicznych musi znaleźć się informacja o:

  • zakazie umieszczania zużytego sprzętu łącznie z innymi odpadami,
  • potencjalnych skutkach dla środowiska i zdrowia ludzi wynikających z obecności w sprzęcie niebezpiecznych: substancji, mieszanin oraz części składowych,
  • wyraźne i czytelne oznakowanie symbolem selektywnego zbierania.

Szczegółowe wyniki kontroli i lista skontrolowanych firm dostępna jest na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wyświetleń: 7629 komentarze: -
10:18, 04.06.2022r. Drukuj