piątek, 26 kwietnia 2024 r., imieniny Marzeny, Klaudiusza, Marceliny

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Co w sytuacji, gdy cena na metce jest inna niż na paragonie? Miejski Rzecznik Konsumenta odpowiada

Wracamy do tematu różnicy w cenie na metce towaru i na paragonie przysklepowej kasie. Nasz czytelnik powiadomił, że w jednym ze sklepów cena przy kasie okazała się znacznie wyższa. Sprawę zgłoszono kierowniczce. Na pytania odpowiedziała nam rzeczniczka konsumentów.

- Sprzedawczyni stwierdziła, że ta cena nie obowiązuje. Na moją stanowczą uwagę, że mnie cena w sklepowym komputerze nie interesuje, ważna jest ta, którą widzę na metce, sprzedawczyni poprosiła kierowniczkę. Kierowniczka na moich oczach stwierdziła, że ona do mojego zakupu nie będzie dokładała i zerwała metkę z czapki. Znajdujący się za mną inni klienci ze sklepu, też mieli uwagę co do swojej ceny na paragonie i na zakupionej rzeczy - pisał czytelnik.

Dodatkowo napisał apel: "Chciałbym ostrzec mieszkańców naszego miasta - zawsze sprawdzajcie, czy cena na paragonie jest zgodna z tą na metce". 

 

Problematyczne zagadnienie przesłaliśmy do miejskiego rzecznika konsumentów. Mamy już odpowiedź.

Reklama

Odpowiada Maria Kuczyńska, Miejski Rzecznik Konsumentów: 

W świetle prawa możesz wymagać od ekspedientki sprzedania ci towaru za tę cenę, jaka została umieszczona na produkcie lub na półce, na której produkt stał (nie dotyczy to sytuacji, w której produkt został przełożony na inną półkę bądź wieszak).

To w gestii sprzedawcy jest dbałość o zgodność cen, reguluje to art. 543 Kodeksu Cywilnego; towar wystawiony na sprzedaż wraz z oznaczeniem ceny uznaje się za ofertę sprzedaży. 

Zapłaciłeś za produkt, zanim zorientowałeś się, że cena na metce jest inna? Nic straconego. Sprzedawca powinien zwrócić ci różnicę ceny. Mówi o tym art. 5 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług: w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę, konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej.

Reklama

Jeżeli sprzedawca nie chce nam sprzedać artykułów po cenie określonej na metce, może ponieść konsekwencje przewidziane przepisami ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. 2019.178 t. j. z dnia 30.01.2019 r.). Według zapisów zwłaszcza art.4 cenę jednostkową towaru lub usługi uwidacznia się w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. W przypadku, gdy tego nie zrobi, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć na niego w drodze decyzji karę pieniężną. 

Od 1 stycznia 2023 roku w każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się również informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Zobacz także:

Skrzynka skarg: Cena na metce była inna, niż przy kasie

Wyświetleń: 5702 komentarze: -
11:07, 23.01.2023r. Drukuj