Prawie 50 km/h gnał główną ulicą w Rzekuniu nastolatek na hulajnodze elektrycznej. Młodemu chłopcu tak się spieszyło, że postanowił wyprzedzić jadące przed nim auto.
Do zdarzenia doszło w piątkowe popołudnie w Rzekuniu. Nastoletni chłopiec jechał na elektrycznej hulajnodze od Czarnowca w kierunku Rzekunia. Jego wyczyn uwieczniła kamera zamontowana w jednym z przejeżdżających aut.
Reklama
- Jechałem z prędkością około 45 km/h. Jeszcze zanim wjechałem w gęstą zabudowę Rzekunia, miałem wrażenie, że nastolatek na hulajnodze jedzie niezwykle szybko. Potwierdziło się to chwilę później, gdy chłopiec nie tylko nie dogonił, lecz także próbował mnie wyprzedzić. Z manewru ostatecznie zrezygnował, gdy zbliżaliśmy się do skrzyżowania przy urzędzie gminy - relacjonuje kierowca samochodu.
Nastoletni użytkownik hulajnogi poruszał się jezdnią, choć ma obowiązek korzystania z chodnika. Maksymalna prędkość, z jaką mogą poruszać się hulajnogi elektryczne, to 20 km/h. Dla wielu użytkowników jest to stanowczo za mało i samodzielnie lub w wyspecjalizowanych sklepach odblokowują fabryczne limity. Instrukcji jak to zrobić jest w internecie bardzo wiele. Poprosiliśmy o komentarz rzecznika ostrołęckiej policji, kom. Tomasza Żerańskiego.
- Apelujemy o rozsądek i rozważne udostępnianie hulajnóg dzieciom i młodzieży. Odblokowywanie limitów prędkości i zmiana fabrycznych ustawień jest proszeniem się o kłopoty. Niedopuszczalne jest przyzwalanie na poruszanie się hulajnogą po drodze publicznej oraz jazda z prędkością większą niż 20 km/h. W tej sytuacji dziecko na hulajnodze nie posiada kasku ani żadnych ochraniaczy. Nietrudno sobie wyobrazić, co mogłoby się stać w przypadku nawet pozornie niegroźnej kolizji z innym pojazdem. Jeszcze raz apeluję o wyobraźnię i odpowiedzialność - mówi kom. Tomasz Żerański, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Ostrołęce.
Nowe przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych obowiązują od ponad dwóch lat. W związku z rozszerzeniem katalogu urządzeń i pojazdów służących do przemieszczania się każdy z nowych elementów tej kategorii został ściśle określony pod względem zasad korzystania, a także praw i obowiązków ciążących na jego użytkownikach. Poniżej przedstawiamy zapisy dotyczące hulajnóg elektrycznych.
Reklama
Kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić - z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Dodatkowo jest obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów - z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Kierujący musi poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów - z zachowaniem następujących zasad: jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachowanie szczególnej ostrożności, ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie ruchu pieszemu.
Do kierowania hulajnogą elektryczną przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane będzie posiadanie tych samych uprawnień, co w przypadku kierowania rowerem, czyli karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób, które ukończyły 18 lat, dokument taki nie jest wymagany.
Poruszanie się hulajnogą elektryczną po drodze publicznej przez dziecko do 10 lat jest zabronione w każdej sytuacji, również pod opieką osoby dorosłej. Dzieci w wieku do 10 lat mogą poruszać się hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej.
Przepisy zabraniają kierowania hulajnogą osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu; przewożenia hulajnogą elektryczną innych osób, zwierząt i przedmiotów; ciągnięcia lub holowania hulajnogą elektryczną innych pojazdów.
Ustawa wprowadza obowiązek pozostawienia m.in. hulajnogi elektrycznej na chodniku w przeznaczonym do tego miejscu (wyznaczonym przez zarządcę drogi). W przypadku braku takiego miejsca pozostawienie pojazdu na chodniku będzie możliwe tylko przy jednoczesnym spełnieniu następujących warunków: hulajnoga elektryczna będzie ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni; hulajnoga elektryczna będzie ustawiona równolegle do krawędzi chodnika; szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m.
W nowelizacji wskazano też wysokość opłat za usunięcie z drogi hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego. Pojazdy te mogą zostać usunięte z drogi na koszt właściciela, m.in. w przypadku pozostawienia ich w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu. Dyspozycję usunięcia pojazdu z drogi może wydać policjant lub strażnik gminny (miejski).
Prawo przewiduje kary za poruszanie się przez kierującego hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego albo przez osobę poruszającą się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch chodnikiem lub drogą dla pieszych z prędkością większą niż prędkość zbliżona do prędkości pieszego lub za nieustępowanie pierwszeństwa pieszemu. Za korzystanie podczas jazdy z telefonu, wymagające trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku przez kierującego pojazdem, przewidziano mandat 200 zł. Przewożenie innej osoby, zwierzęcia lub ładunku będzie karane mandatem w wysokości 100 zł. Za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu, lub podobnie działającego środka mandat wyniesie od 300 do 500 zł. Za przejeżdżanie wzdłuż przejścia dla pieszych przewidziano karę w wysokości 100 zł.
Wyświetleń: 12981 | komentarze: - | 11:55, 16.09.2023r. | ![]() |