Piątek, 26 kwietnia 2024 r., imieniny Marzeny, Klaudiusza, Marceliny
Na naszym forum pojawił się wątek dotyczący linii kolejowej nr 36 Ostrołęka-Łapy. Według zapowiedzi PKP Polskich Linii Kolejowych trasa ta miała w tym roku przejść remont, a następnie być oddana do użytku dla pociągów pasażerskich i towarowych. Ma to związek z modernizacją trasy Rail Baltica.
Rail Baltica to linia kolejowa będąca, wraz z połączeniem drogowym Via Baltica, elementem transeuropejskiego korytarza transportowego, łącząca torem normalnym Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki. Planowana Rail Baltica w Polsce to 341 km trasy kolejowej, z czego 172 km linii dwutorowej i 169 km linii kolejowej jednotorowej. Pociągi będą mogły jeździć tą trasą z prędkością 160 km/h.
PKP PLK założyły, że rozpoczęcie dużych zadań modernizacyjnych będzie poprzedzone przygotowaniem alternatywnych tras objazdowych. To połączenia: nr 36 Ostrołęka-Łapy (80 km linii jednotorowej), nr 31 Czeremcha-Siedlce (85 km linii dwutorowej) i linia nr 32 Czeremcha-Białystok (70 km linii jednotorowej). Takie rozwiązanie ma zapewnić sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych. O sprawie pisaliśmy w artykule "Linia kolejowa Ostrołęka-Łapy przejdzie remont".
Okazuje się jednak, że połączenia pasażerskiego na trasie kolejowej Ostrołęka-Łapy po prostu nie będzie. Tak powiedział dla "Rynku Kolejowego" Kazimierz Smoliński, podsekretarz stanu w Ministra Infrastruktury i Budownictwa.
- Na linii kolejowej nr 36 Ostrołęka-Łapy kursowanie pociągów pasażerskich jest obecnie zawieszone, a Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego nie przewiduje uruchomienia przewozów pasażerskich po zakończeniu prac budowlanych. PKP PLK planuje wprowadzenie zamknięć torowych w okresie 1 marca-18 października - zaznaczył Kazimierz Smoliński.
Więcej na ten temat:
PLK przygotowuje kolejowe trasy objazdowe także na Podlasiu