« Powrót do serwisu Moja Ostrołęka

Sobota, 27 kwietnia 2024 r., imieniny Teofila, Zyty, Żywisława

Moja Ostrołęka

Archiwum artykułów

Skrzynka skarg: problemy z rejestracją karty SIM w Ostrołęce

Skrzynka skarg, pochwał i pomysłów:
Wszedł obowiązek rejestracji kart SIM, w związku z tym mam pytanie, czy operatorzy sieci komórkowych przestrzegają przepisów prawa żądając od abonenta numerów PESEL i dowodu osobistego?

Przy próbie rejestracji w kilku salonach różnych operatorów w Ostrołęce żądano, abym podał między innymi numer PESEL - jedno z danych osobistych bardzo wrażliwych, które powinno być mocno chronione. Po mojej odmowie podania PESEL, pracownik sieci nie chciał dokonać rejestracji mojej karty SIM używając tylko dowodu osobistego. Według informacji Urzędu Komunikacji Elektronicznej - Centrum Informacji Konsumenckiej - rejestracja karty polega na podaniu operatorowi następujących danych, w przypadku abonenta będącego osobą fizyczną: imię, nazwisko, numer PESEL albo nazwa, seria i numer dowodu tożsamości". Dlaczego zatem odmówiono mi rejestracji?

Odpowiada Monika Radecka z zespołu prasowego Urzędu Komunikacji Elektronicznej:
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (tj. Dz.U. z 2016 r., poz. 1489), zwanej dalej: "Ustawą Pt" abonent, będący osobą fizyczną, podaje dostawcy usług następujące dane:
a) imię i nazwisko,
b) numer PESEL, jeżeli go posiada, albo nazwę, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, a w przypadku cudzoziemca, który nie jest obywatelem państwa członkowskiego albo Konfederacji Szwajcarskiej - numer paszportu lub karty pobytu.

Art. 60b ust. 3 pkt 1 lit. a. "Ustawy Pt" określa natomiast, że dostawca usług rozpoczyna świadczenie usług telekomunikacyjnych nie wcześniej, niż po potwierdzeniu zgodności podanych przez abonenta danych z danymi określonymi w art. 60b ust. 1 pkt 1, zawartymi w dokumencie potwierdzającym tożsamość abonenta będącego osobą fizyczną.

Zgodnie z powyższym podanie przez abonenta podczas rejestracji: numeru PESEL albo nazwy i serii i numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość, będzie stanowiło realizację tego obowiązku po stronie abonenta. Po stronie dostawcy usług spoczywa natomiast obowiązek dokonania weryfikacji tj. potwierdzenia wskazanych przez abonenta, będącego osobą fizyczną danych z danymi zawartymi w dokumencie potwierdzającym tożsamość abonenta będącego osobą fizyczną.

Podczas procesu rejestracji np. w formie elektronicznej, za pośrednictwem formularza na stronie internetowej, to sam abonent decyduje o tym, jakie dane wskazuje tj. czy będzie to numer PESEL czy numer i seria dokumentu tożsamości. Istotna, z punktu widzenia znowelizowanych przepisów ustawy, jest weryfikacja tzn. potwierdzenie przez dostawcę usług wskazanych przez abonenta będącego osobą fizyczną danych, z danymi zawartymi w dokumencie potwierdzającym tożsamość abonenta będącego osobą fizyczną, która uprawnia dostawcę usług do rozpoczęcia ich świadczenia na rzecz abonenta.

Jeżeli, jak wynika z opisu, mieszkaniec miał problem z przeprowadzeniem procesu rejestracji karty SIM w sieciach komórkowych, pragnę wskazać, iż zgłoszenie w tym zakresie (wniosek o interwencję) mieszkaniec ten powinien kierować do prezesa UKE. We wniosku o interwencję do prezesa UKE powinny zostać wskazane numery telefonów, które mieszkaniec próbował zarejestrować oraz dokładne dane adresowe punktów wskazanych sieci, w których odmówiono mu przeprowadzenia rejestracji. Na podstawie przesłanego wniosku o interwencję, UKE przeprowadzi postępowanie wyjaśniające w tej sprawie.

Wyświetleń: 5962
 
13:27, 10.12.2016 r.

« Powrót do archiwum

Szukaj w archiwum

Reklama





Najbardziej poczytne